|
Hej Alle. Jeg er ny her, men kan se det er en kilde til hurtige brugbare svar. Jeg gik personligt konkurs jan i år. Herefter har jeg fået mulighed for at fakturere en del konsulenttimer i en rådgivende ingeniørvirksomhed. Min kone har startet en enkeltmandsvirksomhed med denne indtjening for øje. Hvordan skal jeg forholde mig? Skal jeg ansættes af min kone og have "løn" udbetalt? I så fald skal firmaet vel omregistreres fra enkeltmandsvirksomhed til virksomhed med ansatte? Hvad skal min løn være? min kone har en del mere fradrag end jeg. I øvrigt har min kone et fuldtidsjob ved siden af. PTølløse
|
Hvis din kone har stiftet - som du skriver - med det formål at din løn kan skjules for kreditorer i en personlig konkurs, så vil kreditorerne helt givet kunne gå efter jeg begge - så vær endeligt opmærksom på, at det ikke kan ses som svindel i forhold til din personlige konkurs, at DU laver arbejdet og konens personlige selskab stiftet til formålet tager lønnen, jeg synes det lyder mere end farligt. Der ville jeg tale med en advokat tror jeg- Sådan noget kommer altid før eller siden ud til kreditorerne.
Det lyder lidt kompliceret med konen har selskab i denne forbindelse men HVIS du absolut skal fakturere, så kan du jo blive ansat hos din kone og hun skal ikke gøre andet end at registrere sig som arbejdsgiver og overholde regler for det i sin skatteindberetning. Hvad din løn skal være? Jeg ville da tage det som du får fra ingeniørvirksomheden i løn - som projektansat.
Det ville være langt enklere hvis du blev honorarlønnet så ingeniørvirksomheden betalte løn med B-skat og indberettede bidragspligtig B indkomst - og det ville være lettere endnu og formentlig det eneste helt lovlige, hvis de projekt ansatte dig, da det tyder på du bare skal arbejde for den ene virksomhed - og dermed havde dig som lønmodtager.
Det er mere end vigtigt du får betalt din skat i forhold til din løn fra konens virksomhed, for skat vil meget nemt kunne se gennem det og kræve at din kones enkeltmandsvirksomhed betaler al skat du evt ikke får indbetalt. Vær også opmærksom på, at når du er ansat hos konen så er du medhjælpende ægtefælle i lovens forstand og det betyder farvel til evt dagpenge - og kravet vil være at din kone skal lukke sin virksomhed før du igen kan være dagpenge berettiget - hårdt men sådan er det. Hendes virksomhed vil også ha betydning for hendes eget forhold til dagpenge
vh
Bliv gratis medlem