Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skal jeg ansættes af min kone?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 26. Mar 13
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 17:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alle.

Jeg er ny her, men kan se det er en kilde til hurtige brugbare svar.

Jeg gik personligt konkurs jan i år. Herefter har jeg fået mulighed for at fakturere en del konsulenttimer i en rådgivende ingeniørvirksomhed. Min kone har startet en enkeltmandsvirksomhed med denne indtjening for øje. Hvordan skal jeg forholde mig? Skal jeg ansættes af min kone og have "løn" udbetalt? I så fald skal firmaet vel omregistreres fra enkeltmandsvirksomhed til virksomhed med ansatte?

Hvad skal min løn være? min kone har en del mere fradrag end jeg. I øvrigt har min kone et fuldtidsjob ved siden af.

PTølløse

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46764
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:00

Hvis din kone har stiftet - som du skriver - med det formål at din løn kan skjules for kreditorer i en personlig konkurs, så vil kreditorerne helt givet kunne gå efter jeg begge - så vær endeligt opmærksom på, at det ikke kan ses som svindel i forhold til din personlige konkurs, at DU laver arbejdet og konens personlige selskab stiftet til formålet tager lønnen, jeg synes det lyder mere end farligt. Der ville jeg tale med en advokat tror jeg- Sådan noget kommer altid før eller siden ud til kreditorerne.

Det lyder lidt kompliceret med konen har selskab i denne forbindelse men HVIS du absolut skal fakturere, så kan du jo blive ansat hos din kone og hun skal ikke gøre andet end at registrere sig som arbejdsgiver og overholde regler for det i sin skatteindberetning. Hvad din løn skal være? Jeg ville da tage det som du får fra ingeniørvirksomheden i løn - som projektansat.

Det ville være langt enklere hvis du blev honorarlønnet så ingeniørvirksomheden betalte løn med B-skat og indberettede bidragspligtig B indkomst - og det ville være lettere endnu  og formentlig det eneste helt lovlige, hvis de projekt ansatte dig, da det tyder på du bare skal arbejde for den ene virksomhed - og dermed havde dig som lønmodtager.

Det er mere end vigtigt du får betalt din skat i forhold til din løn fra konens virksomhed, for skat vil meget nemt kunne se gennem det og kræve at din kones enkeltmandsvirksomhed betaler al skat du evt ikke får indbetalt. Vær også opmærksom på, at når du er ansat hos konen så er du medhjælpende ægtefælle i lovens forstand og det betyder farvel til evt dagpenge - og kravet vil være at din kone skal lukke sin virksomhed før du igen kan være dagpenge berettiget - hårdt men sådan er det. Hendes virksomhed vil også ha betydning for hendes eget forhold til dagpenge

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 26. Mar 13
Skrevet kl. 18:56

Tak for det lynhurtige svar.

Jeg vil hurtigst muligt få min kones virksomhed registreret som arbejdsgiver. Min løn, ja den skal selvfølgelig være indtægten fra ingeniørvirksoheden - minus moms.

Og så snart den første indtægt er vel i hus, vil jeg også sørge for at få indbetalt B-skat af min løn.

Det er desværre ikke en mulighed at blive fastansat eller projektansat pt.

Ang konkurs så ser jeg det som eneste mulighed, når nu en kommende indtægt er via fakturering. Så vidt jeg ved kan jeg ikke selv stifte et selskab når jeg er personlig konkurs, men jeg må gerne modtage løn. Så vidt jeg er informeret kan kreditorer ikke "røre" personlig lønindkomst fremadrettet.

Jeg vil endelig ikke gøre noget "farligt" - men sikre mig at tingene gøres korrekt med de muligheder der nu engang er til stede,

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:03

det er jo vel korrekt der ikke kan gøres udlæg i fremtidig løn - så om der sker spor ved finten med at skulle fakturere via din kone og så få løn af hende her - det kan jeg ikke overskud - sikkert ikke vil jeg sige efter at ha tænkt - men andre må meget gerne kommentere

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:41

Hej PTølløse

En ti minutters samtale med dit lokale skattecenter PLUS en mail til samme center att den medarbejder du talte med og hvis mailadresse du får oplyst - vil afklare at du helt normaltansættes i din kones virksomhed og helt normalt betaler skat af din indtægt - længere er den ikke.

Tilmeldt 26. Mar 13
Skrevet kl. 19:32

Tak begge for jeres bidrag. Ja, nu viker det hele soleklart :-)

Et sidste spm:

Medfører en ansættelse i min kones firma at der også skal afregnes atp-bidrag, arbejdsmarkedsbidrag, feriepenge osv...  I så fald tror jeg - rent administrativt - efterhånden hellere jeg vil forsøge at opnå almindelig projektansættelse....eller alm fastansættelse... 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:40

Ansættes du helt almindeligt i din kones virksomhed ja så vil det omfatte ATP, barsel, AES/EUR samt AM bidrag, feriepenge, lovpligtig erhvervsskadeforsikring,  osv. - Det er klart at det giver lidt administration at ha en virksomhed i det hele taget - moms indberetninger - moms på de regninger din kones virksomhed sender ud for dit arbejde osv. - måske revisorhjælp behov - udvidet selvangivelse m-m- Danløn kan dog køre det meste, men jeg forstår din overvejelse, hvis du har mulighed for indtjeningen uden den skal gennem din hustrus virksomhed

Jeg forstår nok ikke helt det andet spørgsmål - men om du med det mener ansættes uden for din kones virksomhed hos helt andre, så er jeg med. Det vil så også omfatte am bidrag osv selvfølgeligt- men det er naturligvis mindre kompliceret end at konen driver virkkomhed for det - i øvrigt formentlig også a-kasse mæssigt hvor du ikke vil kunne få dagpenge - hvis det behov opstod  uden at din kone lukkede hele sit CVR, da du ville gå ind under medhjælpende ægtefælle

vh

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)