Hej Natasha Udfordringerne er bestemt ikke af samme karaktér, jeg vil mene at udfordringer i skolen med et barn er langt mere omfangsrigt end normale forbigående sygdomme, tandpine osv. Men det er også helt klart at forældrer med normalt fungerende børn ikke belaster "systemet" på samme måde som dem der har børn med udfordringer. Men for at nå frem til en "normalisering" er det netop også jeg foreslår at alle de opgaver der IKKE har med undervisning at gøre fjernes fra lærerne, og det sker bl.a. ved at man ansætter skolepsykologer på skolerne som efteruddannes til at værelidt mere vidtgående i deres virke og dermed kan aflaste "systemet" og undervisningssituationerne. Det er kun glædeligt du har svært ved at forstå hvem der har brug for at kime lærerne ned, for det betyder vel et eller andet sted at du ikke har dit barn i en klasse med store udfordringer, for ellers mener jeg du kunne genkende scnenariet. Forældrer der bruger timevis af samtaler er bl.a. forældrer med adfærdsvanskelige børn, forældrer med vold i hjemmet, forældrer med misbrugsproblemer, forældrer med børn og unge i kriminelle forhold, forældrer der er ultilfredse med indlæringsniveauet m.fl. Men tro mig der er ikke tale om få tilfælde i Københavns Kommune, og endnu flere sager når aldrig videre, da lærere opgiver. Jeg er 100% enig med dig i at der er berøringsangst f.s.a. folkeskolen. Og fagforeningen er uhyggelig stærk så det vil altid føre til slagsmål indtil man kan sætte sig ned og lave en reform i fællesskab. Det jeg advokerer i mod er ikke en reform, for den hilser jeg absolut velkommen, men det er den til tider lidet tillid der er til lærerne og den hetz der til tider køres omkring f.eks. arbejdstid. Mange af de ændringer der er indført mener jeg faktisk har ført til en ringene indlæring hos forældrerne, men man skal huske disse ændringer kommer fra de folkevalgte og deres bedrevidenhed i ønsket om at udvikle noget i princippet ganske enkelt, nemlig undervisning, til noget mere omfangsrigt - hvad har jeg dog endnu ikke forstået. Jeg ser ikke dit opstød som surt overhovedet, og jeg kan ikke være mere enig i dit synspunkt at børnene skal lære mere og det skal være NU! Jeg vil om lidt eller senere beskrive forskellige scenarier jeg har haft i min tid, det kan så måske give dig en smule indsigt i "behind the scenes" som det også kan foregå. |
BusinessMaroc:for at nå frem til en "normalisering" er det netop også jeg foreslår at alle de opgaver der IKKE har med undervisning at gøre fjernes fra lærerne, og det sker bl.a. ved at man ansætter skolepsykologer på skolerne som efteruddannes til at værelidt mere vidtgående i deres virke og dermed kan aflaste "systemet" og undervisningssituationerne.
Jeg tror ikke den er god. Det at bedømme børnene skal ligge på dem der har børnene i det daglige. Det gælder pædagoger og det gælder lærere. Det er netop det helhedssyn som lærene skal udfylde. Det nytter ikke, at læreren først bruger en masse tid og laver rapporter på at overgive information til en psykolog - som så stadigt med langt mindre indsigt i barnet skal tage problemerne
Læg dertil, at ganske mange forældrer i den grad sætter sig mod, at der kommer psykolog på deres barn, men gerne taler med læreren. En lærer er ikke kun en underviser men ganske meget andet ude i det praktiske liv. Skab hellere bedre vilkår for det - men det skal jo erkendes, at alt koster penge, og det er ikke lige dem vi har flest af idag. En løsning KUNNE være at ofre penge på lidt flere pædagoger som deltog som "sidelærere". Både til at tage dampen af de værste problembørn, og for at tage den pædagogiske side af problemerne - men det koster (og lærerne er imod)
vh