Du skal vide at det ikke var en simpel process at skyde heldagsskoleprojektet i gang og jeg vil faktisk påstå at heldagsskolen i sin form som den er forsøgt ikke vil løse de manglende færdigheder. At prøve koster meget mere end du kan forestille dig, men de ekstra omksotninger er intet i forhold til de udfordringer der kommer i at få lærere og pædagoger (som er sammensætningen på heldagsskolerne) til at fungere under samme tag. Faktisk vil jeg påstå at pædagoger ikke er gode lærere og lærere ikke er gode pædagoger. Det er muligt at nogle mener man kan snakke med forældrene mellem 15-16 - men det er de færreste forældrer der kan snakke der, da de er på jobs og ikke kan tage de samtaler på deres arbejde generelt. Og når der er behov for samtaler, så er det ikke noget der afsluttes på 1 time og så er den sag ud, samtaler kan tager timer og efterfølgende ting endnu længere. Så hvis man er ude i at "tvinge" lærerene til 37,5 timers tilstedeværelse, så skal man nok være klar til at lægge gennemsnitligt mindst 10 timer ekstra oven i pr. læerer pr. månedsbasis eller man skal udarbejde en model hvor der bliver lavet timesag registrering og så afregnet for de overarbejdstimer der er tale om. De overarbejdstimer vil nogen så nok henføre som værende en del af jobbet, men lærere er IKKE ansatte i det private erhverv og måles på deres resultater og evner og ikke på deres gratis donerede arbejdstimer. Som jeg gentagne gange har skrevet i debatten, så er en af vejene for at få ændret tingene, det at man ansætter en skolepsuykolog pr. skole eller en specialkonsulent, naturligvis beregnet efter nominering, da nogle skoler ikke kan give arbejde fuldtid til en skolepsykolog. Dernæst skal man så få ryddet op i nogle af de gamle tjenestemandsansættelser, for der findes eksempler på at nogle af disse til tider er de mest genstridige og til tider også dem der arbejder kraftigst mod forandringer og samtidig har de færreste timer og i princippet for nogles vedkommende, efter min mening, bare fiser den af på arbejdspladsen og egentligt ikke er godt for hverken dem selv, kollegaerne eller vigtigst for børnene. |
Heldagsskolede er en endnu et flot pseudovalg. Den - stadig - venstreorienterede regering vil undgå konkurrence og privatisering indenfor skolesystemet, så derfor pakker den opgøret med fagforeninger - som er upopulært med venstrefløjen - sammen med heldagsskolen - der er spiseligt og i fin socialistisk ånd.
For heldagsskole lugter bestemt meget af socialistisk indoktrinering.
Alternativet til heldagsskolen ville jo være et ægte frit skolevalg. At lade skolerne blive selvejende og at hver elev medtog en pose penge fra staten. Så kunne forældre helt frit vælge skole efter resultater, målsætning og ideologi. Men det ville jo medføre konkurrence og det kan vi jo ikke have.
Derfor heldagsskolen, som vi nu kan debattere mens alternativerne slet ikke tages op.
Det er sådan man laver politik.