Hej Arne
eg har igennem en årrække investeret i finansielle produkter, Aktier, optioner, certifikater, ETN , ETF, og mm.
Nu er jeg så begyndt at studere samtidig med, og SU og for mange indtægter passer ikke godt sammen :(
Normalt vil aktieindkomst og passive investeringer ikke påvirke grænsebeløbet for SU
Vurderingsberetningen, hvem kan lave den, og pris?
Hvis du vil stifte et selskab med indskud af værdier i modsætning til en kontant stiftelse, så skal der udarbejdes en vurderingsberetning af en godkendt revisor. Honoraret herfor afhænger af tidsforbruget i forbindelse med vurderingen og kan blive anseligt, hvis der eks. er tale om optioner m.v., idet revisoren med høj grad af sikkerhed (revision) kunne indestå for værdiansættelsen.
Hvis jeg bruger de midler, som jeg har i aktiver, til at starte virksomheden med, bliver jeg så beskattet på den personlige selvangivelse?
Hvis de midler, som du pt. har i din private portfølje anvendes som indskud til selskabets stiftelse eller overdrages til selskabet, så vil dette udløse avancebeskatning for dig personligt, idet der i begge tilfælde vil være tale om et salg.
Hvor længe står midlerne på den klientkonto som man skal have?
Klientkonto er kun i forbindelse med deponering af indskudskapitalen hos en advokat, hvis denne forestår stiftelsen af selskabet. Dette er dog ikke nødvendigt, idet en bankkonto kan bruges til det samme formål. Iøvrigt skal en eventuel klientkonto afregnes straks, at selskabet er stiftet således kapitalen er til rådighed for selskabet på stiftelsesdatoen.
Skal jeg vælge en drift+holding løsning?
Dette afhænger af den egentlige risiko i driftsselskabet, hvorfor det nok ikke er nødvendigt i første omgang. Normalt anbefales jeg kun stiftelse af et holdingselskab/moderselskab i forbindelse med en vis risiko i driftsselskabet eller i det tilfælde, hvor driftsselskabet genererer et større overskud, hvor det med fordel kan udloddes og ikke mindst afregnes et skattefrit udbytte til holdingselskabet, hvorved holdingselskabet får overført likvid kapital til andre mere sikre formål.
Kan/må jeg lave revisionen selv i sådan en virksomhed som denne?
Ja, både for driftsselskabet og holdingselskabet, så længe begge selskaber ikke overstiger kr. 8 mio i omsætning, kr. 4. mio i balancesum eller mere den 12 ansatte.
Tonny