Hej jer kloge folk på Amino. Nu har jeg brug for lidt hjælp ang. virksomhedsordningen. Jeg har i de seneste 2-3 år været momsregistreret og valgt at blive beskattet efter virksomhedsordningen. Jeg troede at det var smart og at jeg havde godt styr på det. Endda meget lille beløb og omsætning om året. Specifik konto kun til virksomheden. Ingen private hævninger. Nu skal jeg til at selvangive og jeg kan se i SKATs servicebrev at de har registreret opsparet overskud. Som er rigtig nok, jeg har tastet ind overskud i to år. Men jeg forstår dette ikke helt. Mit overskud har nemlig gået ud af "virksomheden" til drift osv. Så overskudet er ikke der længere. Men det er stadig registreret som opsparet hos skat. Der er kun 25% skat i virksomhedsordningen, tager skat ikke det med det samme? Dvs. det er kun når jeg *hæver privat* fra kontoen at jeg skal betale forskellen fra 25% til mit skattetræk? Eller skylder jeg disse 25% af dette overskud jeg har registreret. Og fordi jeg har aldrig hævet privat og har intet overskud (på bankkontoen) hvordan kan jeg sige til skat at jeg ikke har denne opsparing? Den har været brugt. Det synes det er nemlig lidt mærkeligt, overskud bliver registreret og forbliver. Der må være en rubrik hvor jeg kunne taste ind udgifter? Meningen er jo at man bruger ordningen til at kunne bruge pengene på udvikling af virksomheden. Jeg har snakket kort og uforpligtet med en revisor der anbefalede at jeg holder med denne ordning, og det skal jeg. Og at jeg kunne taste i en eller anden rubrik (har det ikke lige foran mig) i selvangivelsen til at få det opsparede beløb til 0 og få det overstået. Men efter at vi snakkede så syntes jeg det ville være synd hvis jeg gør op dette opsparede beløb og betaler skatteforskelen når jeg IKKE har hævet pengene privat. Opdigtet, kort regnestykke: 2011 2012 Tak for din tid og alle råd velkommne. |
Lige et par bemærkninger..
Skat har alene baseret dit forskud på de oplysninger de har fra din årsopgørelse 2011. Når du driver personlig virksomhed har du selv pligt til, at foretage indberetninger af oplysninger. Endvidere har du pligt til, at udarbejde et regnskab efter ÅRL, når du anvender VSO.
Hvad du har i opsparet overskud/egenkapital er ikkeret samme som, at pengene skal fremgå på din bankkonti. Forskelle hertil kan fx være pga pengene er bundet i debitorer, varelager, forudbetalinger mv.
Dertil skal lægges at en indkøbt vare først kan fratrækkes i årets udgifter i det øjeblik varen er brugt/solgt og ikke bare fordi den er indkøbt.
Endvidere skal det nævnes at VSO alene er en fordel, når der er behov for opspare overskud udjævne sin løn henover flere år, man har stor værdi stående, som der kan beregnes kapitalafkast af eller store renteudgifter, hvilket fradrages til høre skatteværdi her end i kapitalindkomsten.
VSO er en ordning som kræver et vist kendskab for ikke at begå fejl, jeg vil anbefale der kommer en revisor indover, hvis du ikke allerede har dette.