Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Virksomhedsordningen og registreret overskud

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 9. Mar 13
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 13:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej jer kloge folk på Amino.

Nu har jeg brug for lidt hjælp ang. virksomhedsordningen.

Jeg har i de seneste 2-3 år været momsregistreret og valgt at blive beskattet efter virksomhedsordningen.

Jeg troede at det var smart og at jeg havde godt styr på det. Endda meget lille beløb og omsætning om året. Specifik konto kun til virksomheden. Ingen private hævninger.

Nu skal jeg til at selvangive og jeg kan se i SKATs servicebrev at de har registreret opsparet overskud.

Som er rigtig nok, jeg har tastet ind overskud i to år. Men jeg forstår dette ikke helt.

Mit overskud har nemlig gået ud af "virksomheden" til drift osv. Så overskudet er ikke der længere. Men det er stadig registreret som opsparet hos skat.

Der er kun 25% skat i virksomhedsordningen, tager skat ikke det med det samme? Dvs. det er kun når jeg *hæver privat* fra kontoen at jeg skal betale forskellen fra 25% til mit skattetræk?

Eller skylder jeg disse 25% af dette overskud jeg har registreret.

Og fordi jeg har aldrig hævet privat og har intet overskud (på bankkontoen) hvordan kan jeg sige til skat at jeg ikke har denne opsparing? Den har været brugt.

Det synes det er nemlig lidt mærkeligt, overskud bliver registreret og forbliver. Der må være en rubrik hvor jeg kunne taste ind udgifter?

Meningen er jo at man bruger ordningen til at kunne bruge pengene på udvikling af virksomheden.

Jeg har snakket kort og uforpligtet med en revisor der anbefalede at jeg holder med denne ordning, og det skal jeg. Og at jeg kunne taste i en eller anden rubrik (har det ikke lige foran mig) i selvangivelsen til at få det opsparede beløb til 0 og få det overstået.

Men efter at vi snakkede så syntes jeg det ville være synd hvis jeg gør op dette opsparede beløb og betaler skatteforskelen når jeg IKKE har hævet pengene privat.

Opdigtet, kort regnestykke:

2011
Overskud: 10.000,- 
Saldo: 10.000,- 

2012
Overskud: 0
Omkostninger: 10.000,-
Saldo: 0,-
Registreret overskud stadig: 10.000,- 

Tak for din tid og alle råd velkommne.

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 11:01

Lige et par bemærkninger..
Skat har alene baseret dit forskud på de oplysninger de har fra din årsopgørelse 2011. Når du driver personlig virksomhed har du selv pligt til, at foretage indberetninger af oplysninger. Endvidere har du pligt til, at udarbejde et regnskab efter ÅRL, når du anvender VSO.
Hvad du har i opsparet overskud/egenkapital er ikkeret samme som, at pengene skal fremgå på din bankkonti. Forskelle hertil kan fx være pga pengene er bundet i debitorer, varelager, forudbetalinger mv.
Dertil skal lægges at en indkøbt vare først kan fratrækkes i årets udgifter i det øjeblik varen er brugt/solgt og ikke bare fordi den er indkøbt.
Endvidere skal det nævnes at VSO alene er en fordel, når der er behov for opspare overskud udjævne sin løn henover flere år, man har stor værdi stående, som der kan beregnes kapitalafkast af eller store renteudgifter, hvilket fradrages til høre skatteværdi her end i kapitalindkomsten.
VSO er en ordning som kræver et vist kendskab for ikke at begå fejl, jeg vil anbefale der kommer en revisor indover, hvis du ikke allerede har dette.

Statsautoriseret revisor - København

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1109
Skrevet kl. 12:38

larsmaster:
Det synes det er nemlig lidt mærkeligt, overskud bliver registreret og forbliver. Der må være en rubrik hvor jeg kunne taste ind udgifter

Da du skrev din selvangivelse må du have afkrydset feltet tror nok punkt 149 om at du ønsker at opspare.

Få at hæve det opsparede skal du afkrydse tror nok feltet 151.

Det er en gammel selvangivelse jeg har kigget på

Det kan være svært at komme ud af virksomhedsordningen da man kan opspare store beløb, hvorved ens likividitet bliver bedre grundet den udskudte skat.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47156
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:40

Hvis jeg var dig, tog jeg fat i en revisor for at sikre at du bruge VSO korrekt og ikke pludseligt får en overraskelse - i 2011 havde du overskud på 10.000 kr til 25% skat hvis du var i VSO og havde regnskabet korrekt udført

I 2012 har du underskud på 10.000 kr at selvangive

Nu er det jo fiktive tal - men hvis de virkelige ligner det - så ser jeg ikke lige fidusen i at rode med VSO for dig - slet ikke - men tag og sid en ½ time med en revisor .- betal evt 400-800 kr for det - og få set på regnskabet og få at vide hvad du skal taste i skat og hvor - mere behøver det ikke koste, hvis alt er i orden og det bare er overblik du mangler

Der kan også være nogen herinde der vil se på det via mail, de kan jo så henvende sig til dig

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1109
Skrevet kl. 17:20

Nu fik jeg ikke lige læst dit opdigtede regnskab igår.

Hvis du har et underskud 2012 på kr 10.000, og der stadig væk registreret hos skat på kr 10.000. Skat hæver ikke dette over skud før de får besked på det.

Jeg mener hvis du fravælger virksomhedsordningen i 2012, så vil det opsparede overskud blive tillagt din skat i 2012.

Tilmeldt 8. Sep 11
Indlæg ialt: 57
Skrevet kl. 21:18

larsmaster:

2011

2012

larsmaster:

Der er kun 25% skat i virksomhedsordningen, tager skat ikke det med det samme? Dvs. det er kun når jeg *hæver privat* fra kontoen at jeg skal betale forskellen fra 25% til mit skattetræk?

Eller skylder jeg disse 25% af dette overskud jeg har registreret.

Hvis du har udfyldt din selvangivelse kortkt, har du modtaget b-skat girokort, som skulle dække skat af dine private hævninger, opsparet over/underskud, hensat til senere hævning. Dette er dine forventede tal. når du afslutter dit regnskab indtaster du de faktiske tal, der ved kan du se om du skal betale mere eller have penge tilbage.

Dit overskud er jo = indtægter - udgifter

Som jeg forstår det har du haft 10.000 kr. i indtægt og 10.000 kr. i udgift. som derved resultere i overskud på 0 kr. derved er der stadig opsparet 10.000 kr. i virksomheden.

husk at der en hæve rækkefølge der skal følges

Du kan læse mere her om virksomhedsordningen.

Men jeg ville nok få bistand af en revisor.

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 21:59

larsmaster:

Opdigtet, kort regnestykke:

2011

2012

Dette er så et eksempel, som jeg bl.a. omtaler i min blog "Virksomhedsskatteordningen - Et X på selvangivelsen eller...?"

Hvis de anførte beløb for 2011 er korrekte (hvilket de ikke kan være...), så vil der opstå en "hensættelse til senere hævning ultimo", som svare til aconto virksomhedsskat, ialt 25 % af kr. 10.000.

Kapitalafkastgrundlaget må derfor kunne opgøres til minimum de likvide midler = kr. 10.000, som skal nedskrives med "hensættelse til senere hævning ultimo" kr. 2.500,00, hvilket giver et kapitalafkastgrundlag ultimo på kr. 7.500.

For indkomståret 2012:

Kapitalafkastgrundlag primo = kapitalafkastgrundlag ultimo 2011 = kr. 7.500

Underskud virksomhed kr. 10.000 giver herefter et hævet opsparet overskud, som hermed selvangives med kr. 10.000, hvorved indkomsten for virksomheden for 2012 vil give kr. 0,00. I og med der selvangives et "hævet opsparet overskud" på kr. 10.000. så bliver der automatisk godskrevet kr. 2.500 i skatteberegningen, som svarer til den afregnede aconto skat for 2011.

Herved vil såvel indkomståret 2011 og 2012 ialt give en samlet indkomst på kr. 0,00 og en samlet skat på ialt kr. 0,00.

Der er derfor ikke nogen overraskelser og logikken er egentlig særlig svær, men det kræver en vis indsigt i, hvordan Virksomhedsskatteordningen påvirker den beregnede indkomst for de enkelte indkomstår, og ikke mindst de nødvendige opgørelser skal beregnes. I modsat fald er risikoen måske en dobbeltbeskatning, som i givet fald kun kan henføres til skatteyderen, idet Skat beregner opgørelsen af de opsparede overskud på grundlag af selvangivelsen.

@trådstart - På selvangivelsen for 2012 skal du selvangive et underskud på kr. 10.000 og et hævet opsparet overskud på kr. 10.000. Herefter vil alle beløb i forbindelse med Virksomhedsskatteordningen være nulstillet.

Tonny

Tilmeldt 9. Mar 13
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 18:25

Wow, tak for alle jeres svare. Jeg tager et kig på selvangivelsen igen og ser hvis det er noget jeg kan finde ud af at gøre rigtigt. Ellers får jeg lige en revisor med ind over.

Jeg skal i hvert fald af med VSO skatten og holde med at bruge det fremover. Jeg er ikke vild med idéen at forskyde skatten sådan. 

Tak igen!

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)