Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Forslag til opsætning af konti til sum tilbageholdt af distributør i tilfælde af returvarer

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 21. Sep 12
Indlæg ialt: 45
Fra  Tambourhinoceros Skrevet kl. 21:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa.

Vi arbejder med nogle forskellige distributører, som tilbageholder en procentsats af vores salg for at have dækning for eventuelle returneringer fra butikker. Mit spørgsmål går på hvorhenne i min kontoplan jeg kan placere disse transaktioner; om det skal være i finansen eller balancen. Der er månedlige justeringer både positivt og negativt.

Vi bruger e-conomic i øvrigt.

Spørg ind hvis der er behov for flere detaljer. På forhånd tak for hjælpen.

Mvh

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:24

Hej Kristoffer,

jeg forstår det som de tilbageholder en del af betalingen til jer.

Hvis dette er korrekt, så vil jeg ikke foretage posteringer på debitoren.

Jeg vil foreslå at du laver en hensættelse til disse eventuelle returneringer.

Opret i konto i driften under salg som hedder f.eks. 'returneringer fra kunder'

Modposten skal så være under dine passiver. Måske har du plads til oprette 'hensættelser' et sted i mellem din egenkapital og gæld.

Så;

Debet 'returneringer fra kunder'

Kredit 'hensættelse returnering'

Når kunder så betaler restbeløbet fører du denne betaling normalt

samt tilbageføre hensættelsen

Kredit 'returneringer fra kunder'

Debet 'hensættelse returnering'

En ide kunne måske være at føre disse hensættelse månedligt, således at du hver måned opgjorde, hvad du kunne risikere at får retur.

Stig

Fra København
Tilmeldt 21. Sep 12
Indlæg ialt: 45
Fra  Tambourhinoceros Skrevet kl. 09:18

Hej Stig

Tak for input. Det er korrekt forstået at de tilbageholder en del af vores salg. 

Jeg vil rigtig gerne kunne smide hele opgørelsen ind på en gang på på debitor idet distributør også har udlæg for os (mv.), som betyder at det er vigtigt, at jeg hele tiden kan se en status hos dem. 

Prøv at kaste et blik på vedhæftede debitorindbetaling. Vil det kunne gøres således?

KH

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:23

Hej Kristoffer,

nu fremgår modposteringer jo ikke her.

Jeg mistænker, at denne bogføring er 

Debet bank - kr. 2941,99

Kredit debitor kr. 226,74

Debet debitor kr. 3168,73

Regnskabsmæssigt mener jeg at dette er forkert at to årsager.

1 - Du har leveret varer for kr. 226,74 til din kunde, som ikke er betalt. Dette er naturligvis i følge aftale, så ingen problemer der. Dette beløb mener jeg skal stå åben indtil enten debitor betaler eller du udsteder en kreditnota i forbindelse med returnering eller reklamation.

2 - man kan diskutere om din omsætning er korrekt. Rent regnskabsmæssigt så må man kun indtægtsføre en indtægt, når denne er sikker og det er jo usikkert om du får de sidste 226,74 hjem.

Hvordan havde du tænkt dig, at foretage bogføringen når kunden nu returnerer varer for kr. 100 og indbetaler 126,74?

Jeg ved godt at vi her måske skyder gråspurve med kanoner, men når du spørger hvordan man regnskabsmæssigt skal håndtere dette, så mener jeg at min metode eller noget der ligner er vejen frem. Så kan du også bruge samme princip, når din faktura er på kr. 3.168.730.

Jeg håber at dette giver mening og er til hjælp.

Stig

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)