Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvis man ikke har en virksomhed - hvordan fungerer det så?

Side 1 ud af 4 (32 indlæg)
Fra Korsør
Tilmeldt 20. Jul 12
Indlæg ialt: 443
Fra  Granly Marketing I/S Skrevet kl. 18:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hola aminos!

Hvis man ikke har en registreret virksomhed, men derimod bare er en ung gut, som omsætter for under de 50k om året via små ting, såsom at skrive et par artikler for andre og eje et par adsense/affiliate sites - hvordan fungerer det så med f.eks. at kunne trække udgifter fra? Er det stadig aktuelt? Og hvad med skat, hvordan indberetter/betaler man det? I denne sammenhæng har jeg nemlig kun været vant til, tidligere at være lønmodtager, og så klarer "de voksne" jo alt det sjove dér. 

På forhånd tak for hjælpen :-)

-Mads

Granlymarketing.dk - Webtekster til online markedsføring

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46616
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:04

Du fører regnskab - alle bilag gemmes - indtægter minus udgifter og så længe du ikke når ned under 0, så kan du trække de udgifter der beviseligt er nødvendige for at få indtægterne fra - indtægter i forskud/selvangivelse rubrik 12, udgifter i 29 - Udgiftene må så ikke overstige indtægterne i den type "virksomhed" og du skal bare gemme regnskabet hvis skat vil kontrollere dine indtægter og udgifter

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Korsør
Tilmeldt 20. Jul 12
Indlæg ialt: 443
Fra  Granly Marketing I/S Skrevet kl. 19:16

Spot on - takker ærbødigst :)!

Granlymarketing.dk - Webtekster til online markedsføring

Fra Skærbæk
Tilmeldt 16. May 12
Indlæg ialt: 58
Skrevet kl. 09:40
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:41

Bjarne:

Iflg Annette Sand er det Indtægter minus udgifter = Overskud i rubrik 20

http://hobbyvirksomhed.dk/start-en-hobbyvirksomhed/

Håber ikke det forvirrer mere end det gavner, er helt sikker på cookie ved hvad han taler om, så må

Ja da - jeg er lettere uenig. Ikke fordi at ikke erhvervsmæssig hobby virksomhed ikke skal i rubrik 20 - det skal det - men affiliate og den type som nævnes her vil ikke blive set som hobby i første omgang - men som et forsøg på ren indtjening.

Forskellen mellem 20 og 12 er, at indtægt i 20 ikke er omfattet af bruttoskat (am bidrag) og det slipper man ikke for ved den type indtægt trådstarter er i gang med. Formenligt burde det udløse udvidet selvangivelse og rubrik 111 - også selv om det ikke er en registreret virksomhed - men 12 og 29 giver samme skatteeffekt og er lettere år 1 i alle fald

I det hele taget er AM bidrag i højere og højere grad en ren skat - også i skats øjne og meget lidt indkomst fra noget der minder om arbejde, vil slippe uden om det, ved at ligge i rubrik 20

Det kunne være sjovt at få oplyst fra skat faktisk - om de hvis bare folk sagde det var deres hobby (jeg elsker at sy og sælger alt mit tøj - eller min hobby er affiliate og salg af lidt iphone coversI - ville acceptere rubrik 20 for en række indtægter - men jeg er ret sikker på nej - Men sjovt rubrik navn faktisk.

Hvis Tony eller Henrik Koudal ser dette var han sikkert i stand til at svare endnu mere begavet

vh

Fra Skærbæk
Tilmeldt 16. May 12
Indlæg ialt: 58
Skrevet kl. 08:28

Super - tak for feedback. :o)

Tilmeldt 7. Apr 13
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 16:53

Må jeg spørge om noget? hvis man ikke har registreret en virksomhed og har lavet en affiliate side der måske gir lad os sige 20.000-35.000.- kr om året i indtjening, så kan du vel ikke trække PC, internet, og betaling for at få lavet hjemmeside af webdesignere og evt backlinks? eller hvad?

Eller kan man tillade sig at (uden man har registreret virksomhed) regne udgifter til backlinks, webhotel og webdesign af hjemmeside osv fra og SÅ betale skat af resterende overskud?

Er det sådan jeg skal forstå dit indlæg?

på forhånd tak

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:59

De helt konkrete udgifter du har for at tjene de 20-35.000 kr skal du bare kunne dokumentere er kommet for at få den indtægt du har - udgifter så som vel formentlig  backlinks, webhotel hvis det er til din affilate osv - og så er de en udgift. Det er netto du beskattes af - men netto må ikke være et minus tal sammenlagt

Du kan bruge rubrik 12 til indtægterne og lægge udgifterne i 29

når du skriver 35.000 som mulighed så skal du være forsigtig at det ikke kan kommer over de 50.000 for krav om momsregistrering men det er en anden sag

vh

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 18:21

Hej John

Cookie:

Iflg Annette Sand er det Indtægter minus udgifter = Overskud i rubrik 20

http://hobbyvirksomhed.dk/start-en-hobbyvirksomhed/

Dette link henviser til SKAT og i denne forbindelse, når SKAT anser virksomheden som værende ikke-erhvervsmæssigt drevet eller mere populært en "hobbyvirksomhed" (Ikke at forveksle med det, som mange kalder en hobbyvirksomhed simpelthen fordi, det er deres hobby).

Kendetegnet ved en skattemæssige hobbyvirksomhed er, at der skal foretages en bogføring og opgørelse af hobbyvirksomhedens resultat, som skal selvangives i Rubrik 20 "Anden personlig indkomst", dog gives der ikke fradrag for underskud i en  skattemæssig hobbyvirksomhed.

Andre virksomheder er som udgangspunkt erhvervsmæssige, også hvor omsætningen på 12 måneder ikke overstiger kr. 50.000, hvor der tillige skal foretages en bogføring og udarbejdes et årsregnskab. Årets resultat skal ved et overskud indberettes i Rubrik 111 og ved et underskud i Rubrik 112 på selvangivelsen. Vær dog opmærksom på, at SKAT næppe accepterer mere end 3 år med underskud, hvor det vil være overvejende sandsynlig, at virksomheden omklassificeres som en skattemæssig hobbyvirksomhed jvf. ovenstående.

Iøvrigt er det korrekt, at der for de skattemæssige hobbyvirksomheder med overskud ikke opkræves AM-bidrag, hvorimod erhvervsmæssige virksomheder med overskud betaler AM-bidrag af virksomhedens overskud.

Det er derfor også i første omgang den enkelte virksomhedsejers beslutning i forbindelse med selvangivelsen, at signalere virksomhedens status, således at forstå i tilfælde af, at det er en hobbyvirksomhed også skattemæssigt, at selvangive overskuddet i Rubrik 20. Dette kan følgelig, akkurat som det modsatte kan være tilfældet med SKAT's afgørelser, at SKAT ikke anerkender virksomheden som en skattemæssig hobbyvirksomhed, men derimod som en regulær erhvervsmæssig virksomhed.

Til sidst er Rubrik 20 i selvangivelsen normalt et punkt, som SKAT følgelig interesserer sig for, hvorfor der ofte forespørges om en nærmere dokumentation for de selvangivne beløb i denne rubrik.

Tonny

EDIT

Lige et hurtigt link til SKAT om "hobbyvirksomhed"

https://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1951351&vId=205447&search=hobbyvirksomhed*

Tilmeldt 7. Apr 13
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 18:24

Så jeg ville kunne købe en computer, trække mit net, webhotel, design af hjemmeside, og backlinks fra selvom jeg ikke har cvr? Og ikke er over de 50.000 pr år?

Så i rubrik 12 skriver jeg hele min omsætning og i 29 påfører jeg udgifter til pc net webhotel domainer osv?
Troede bare man SKULLE være momsregistreret/ha cvr nr for det. For så går jeg da ud og køber en ny pc :)

Side 1 ud af 4 (32 indlæg)