Så jeg ville kunne købe en computer, trække mit net, webhotel, design af hjemmeside, og backlinks fra selvom jeg ikke har cvr? Og ikke er over de 50.000 pr år?
Så i rubrik 12 skriver jeg hele min omsætning og i 29 påfører jeg udgifter til pc net webhotel domainer osv? Troede bare man SKULLE være momsregistreret/ha cvr nr for det. For så går jeg da ud og køber en ny pc :)
Hej
Du må ikke anvende Rubrik 29 i selvangivelsen til overskud af din skattemæssige hobbyvirksomhed. Det er overskud af virksomheden, som skal selvangive i Rubrik 20. Rubrik 12 er forkert! - Se eventuelt mit link til SKAT i tidligere indlæg.
F.s.v. angår køb af PC, så skal der foretages en fordeling af købet i privat og virksomhed, hvor det kun er virksomhedens andel, der kan begrunde et fradrag, hvilket allerede som følge af hobbyvirksomheden er tvivlsomt jvf. det omtalte link til SKAT.
Hvorfor ikke anse virksomheden som erhvervsmæssig og selvangive som andre virksomheder i Rubrik 111, hvilket jeg i hvert fald umiddelbart vurderer ikke skulle være noget problem ud fra beskrivelsen af virksomheden. Herved undgås netop også de begrænsninger, som er en direkte følge af den skattemæssige hobbyvirksomhed.
Jeg er ik sikker på jeg kan følge dig? Jeg tror ik min "virksomhed" går under hobbevirksomhed da siden er lavet for at tjene penge.
I rubrik 12 ville jeg skrive det TOTALE indtjening og i 29 påføre de udgifter jeg har haft for at kunne tjene de penge jeg har påført i rubrik 12? Kan man det? Det sådan jeg har forstået det og det er stadig uden cvr nr jeg snakker om her.
Jeg er ik sikker på jeg kan følge dig? Jeg tror ik min "virksomhed" går under hobbevirksomhed da siden er lavet for at tjene penge.
I rubrik 12 ville jeg skrive det TOTALE indtjening og i 29 påføre de udgifter jeg har haft for at kunne tjene de penge jeg har påført i rubrik 12? Kan man det? Det sådan jeg har forstået det og det er stadig uden cvr nr jeg snakker om her.
Hej
Det var også det, som jeg opfattede
Dit virksomhedsoverskud skal du ud fra denne betragtning selvangive i Rubrik 111, hvorved du også meddeler SKAT, at din virksomhed er erhvervsmæssig. Denne rubrik anvendes også for ikke momsregistrerede virksomheder.
Tonny
OBS! Rubrik 12 og 29 anvendes ikke til virksomheder - Det er alene Rubrik 20, som anvendes ved skattemæssige hobbyvirksomheder.
sorry - jeg har jo taget som honorarmodtager og det er han jo slet ikke (selv om resultatet vel giver helt samme skat - nemlig skat af overskuddet). Eneste grund til at bruge 20 hvis det er ikke erhvervsmæssig er vel at undgå at rode med udvidet selvangivelse, for ellers kan man sikkert betragte den erhvervsmæssigt. Tror du dog ikke skat måske vil skele til omsætning ex hvis den nu kun havner på 10.000 og vil nægte fradrag for underskud i anden personlig indkomst?
Jeg ville ikke ha turdet tage en mindre affiliate indtægt og bare købe computer, telefon, ipad og hvad man kan tænke sig og så komme med underskud på 15.000 kr til fratræk i alm løn fra anden indkomst - der ville jeg nok op i noget andre omsætningstal - men der er vel ikke faste grænser for det her man kan holde sig til - eller?
Ville du bare angive underskud måske i flere år - ved en mindre side geschæft som affiliate der ikke var oppe i moms registrering og ta fratræk i løn fra andet job for det?
Det er de sikkert en del der gerne vil vide.
vh
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Først vil jeg sige at jeg ikke køber/bruger flere penge på elektronik end hvad indtjeningen vil blive. Jeg ku jo bare vente til året var omme og se på regnestykket der og så købe en pc derefter.
Men nu er jeg først i tvivl om hvilke rubrikker jeg skal skrive i?? Er det 12, 15, 20, 111, og hvor skriver jeg mine udgifter henne? Ved ik om det kan svare sig at få cvr nr når jeg ik tjener over 50.000 om året
20 hvis ikke erhversmæssig og 111 hvis erhvervsmæssig = udvidet selvangivelse i sidstnævnte fald og den får du ved at meddele skat at du har erhvervsmæssig drift. Det er dit overskud du skriver og du skal føre regnskab og gemme alle bilag 5 år. Om det betaler sig at få CVR - tja det afhænger af mange ting, men du må ikke tale om tjener over men omsætter over 50.000 for det er grænsen
Husk at hvis du overskrider den, så skal du af med moms + en bod på samme beløb af alt det du omsatte inden du fik registreret, så det er ikke en bundgrænse men noget man helt enkelt absolut skal undgå at overskride. 12 mdr i træk - ikke omsætninger over 50.000
vh
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Tror jeg må ringe og snakke med skat. Man kan vel bare oprette cvr hvis man kan se man kommer til at omsætte for mere end 50.000 det har man vel en ide om. Men HVOR skriver jeg udgifter til net, webhotel, domaine pc osv? Omsætning er 111 men hvor er udgifter så?
Og skal man ringe og spørge skat hvordan de ser ens virksomhed først? Det er en affiliate side lavet for at tjene penge men omsætter ik for over 50000.
Og har man cvr nr skal man betale moms har jeg hørt. Men moms af hvad?? Det er affiliate der gir kr ved at skabe leads! Såå det forstår jeg ikke
Hej igen
Dit overskud er: Dine indtægter fratrukket dine udgifter!
Du kan muligvis med fordel blive momsregistreret, idet dine indtægter formentlig er momsfrie, hvilket i givet fald bevirker, at du kan få momsrefusion på dine køb.
Det kunne være, at du skulle finde en god bogholder/regnskabskyndig for et par timer, som kan gennemgå for forklare dig sammenhængen med dit regnskab og indberetningen af din selvangivelse.
Ja eller ku man ringe til skat og spørge dem? Men een ting er fast lige nu. Omsætning er UNDER 50.000 :) så ville bare gerne vide om jeg ku trække lidt ting fra osv og købe en mac pc til arbejdet :)