Jeg har en kunde som køber ydelser hos mig og engang imellem køber jeg varer hos ham. Han har så valgt at modregne nogen af mine varekøb på en faktura jeg har sendt ham. Jeg sendte ham en faktura på 20.000, han modregnede 17.000 og betalte 3.000.
Hvordan klarer jeg den sådan rent bogføringsmæssigt?
Jeg har i en kladde, tastet de 17.000 ind på en konto der hedder drift og vedligeholdelse, men hvilken modkonto skal jeg vælge? Skal det være banken, eller min salgskonto elller noget helt tredje?
modposten til det han modregner og du har som driftsudgift på de 17.000 må jo være den debitor konto hvor de 20.000 kr står på i status - da dit tilgodehavende hos kunden jo går ned med 17.000 - som aldrig kommer via banken.
Så er der 3000 kr tilbage på den konto (+ hvad der måtte være fra andre fakturaer) og dem udligner du nu ved at debitere banken 3.000 kr (og banken går op) og kreditere samme konto for tilgodehavender som var nede på 3000 kr og nu går i 0 (set for den kunde isoleret)
Eneste anden krølle vil være hvis du kører et debitorsystem, for så skal du jo har det ud mod fakturaen direkte - men princippet ender med det samme
vh
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Mange tak for svarene, jeg sætter pris på at der er nogen venlige sjæle der gider tage sig tid til at hjælpe.
Jeg er bare stadig ikke helt sikker på at jeg forstår det. Skal jeg først gå ind og lave en kreditering på fakturaen? Når jeg bogfører, skal jeg jo debitere på én konto og kreditere på en anden. Et normalt bilag ville jeg jo smide ind på en driftskonto og bruge banken som modkonto. Men lige i det her tilfælde ved jeg ikke helt hvordan det skal gøres :)