For foreninger med en professionel og effektiv administratior har du nok ret. Det er desværre ikke altid tilfældet :-(
Ansvaret er til gengæld principielt set lidt større for en andelsbolig pga. andelsboligforeningens finansiering (den typiske ejerlejlighedsforening har sjældent optaget lån).
I sidste ende går det nok lige op for en mægler, der har erfaring med salg af andelsboliger. Til gengæld har jeg mødt mange mæglere, der ikke vil røre andelsboliger med en ildtang :-)
Tak for rådene. Det har da givet lidt at tænke over, hvad der kan være den bedste metode.
Iværksætterdrøm:
Selv synes jeg, at du skal prøve med Facebook og Boligportal. Det tror jeg, at du vil have størst succes med. :-) Telefonsalg lyder umiddelbart ikke som noget, der lykkes særligt ofte (kan jeg forestille mig)!
Ja, Facebook og Boligportal virker som gode muligheder. Med hensyn til telefonsalg så tror jeg nu også, at det der skræmmer folk er, at de rent faktisk skal kontakte folk. Jeg kender nogen, som solgte deres lejlighed på den måde, da de bare ringede ud. Jeg kender mange, som siger, at det ikke kan lade sig gøre. De har dog heller aldrig prøvet, så det er lidt begrænset, hvor meget jeg lytter til den slags. :D
Solgte min andel på en uge, med et hjemmemalet skilt ud over altanen. Manglen på ejendomsmæglerlogo, og et telefonnummer til direkte kontakt, gjorde at folk regnede med den blev solgt billigere end markedet gav mulighed for. Folk som kom for at se andre lejligheder på vejen, ringede og kunne komme forbi og se den med det samme. Fik ca. 20% mere for lejligheden, end vi havde regnet med (2012).
Havde ingen kontakt fra DBA og kun en enkelt fra Facebook, men i den korte periode den var til salg, er det selvfølgelig svært at vurdere på.
Folk som kom for at se andre lejligheder på vejen, ringede og kunne komme forbi og se den med det samme.
Vildt nok. Min andelslejlighed er bare godt skjult, så det er ikke lige et sted, hvor nogen kommer forbi. Ikke andre end dem som nok har adgang til vores opslagstavle, hvor jeg har hængt en salgsseddel op.
Men det er måske værd at gå old school og hænge sedler op i lokale butikker? Eller hvad synes du? Jeg er mere til alle de muligheder på nettet, men i sidste ende interesserer jeg mig bare for, hvad der kan virke. :D
Min andel lå fantastisk, så det gav selvfølgelig en rigtig god eksponering. Jeg synes dog helt klart at det er værd at reklamere i nærområdet. Der rammer du ind i alle dem, som er glade for området, men ønsker at opgradere til noget større/bedre. Lige så vigtigt rammer du ind i alle dem der kommer for at besøge familie og venner i området.
Det afhænger selvfølgelig af hvilket område. Nogle steder på Frederiksberg er så populære, at du kan få den solgt alle steder. Nogle steder på Amager eller i NV er det fuldstændig håbløst at få solgt i lokalområdet, der er du næsten tvunget til at reklamere vidt og bredt på internettet - for at finde en førstegangskøber der ikke er lokalkendt :)
Synlighed ude i det åbne rum er klart nok vigtigt, men placeringen i København tæller pt. over alt andet i betydning, da byen har en flot befolkningstilvækst og der derfor er ved at komme "kamp" om boligerne igen.
Jeg solgte for nogle år siden min andelslejlighed i Sydhavnen, der havde en lav husleje, men måtte give afslag i andelen pga. krisen og folks lånemuligheder. Kørte div. gratis annoncering online i kombi med en hjemmeside og en masse opslag i lokale supermarkeder. Tog 33 fremvisninger, før den røg..... men markedet er mere hurtigt nu.
Hvis du gerne vil have hjælp til salg eller papirer, kender jeg en dynamisk ejendomsmægler i København der går op i det personlige salg og søger andelslejligheder til salg pt. - så læs evt. mere først om deres solgte boliger , hvis det var noget. Altså hvis den ikke er røget endnu, kan han sikkert give en god pris, hvis du nævner mit navn (hint!).
Tak for svar sorenfl. Jeg har pt. lejet den ud, da jeg mentalt havde besluttet mig for at rejse til udlande,t og jeg gad ikke vente på salg.
Men det bliver relevant, for jeg skal have solgt den, når jeg vender tilbage til DK. Forhåbenligt kan det gå lidt hurtigt, så jeg kommer hurtigt ud igen.
Så jeg husker det lige. Jeg regner med at begynde at sætte den til salg næste år, inden jeg kommer hjem, da jeg ikke regner med, at den bliver solgt lige med det samme. Den er blot udlejet i ca. et år nu. Nu jeg se, hvad der sker. Markedet er helt sikkert blevet mere spændende.
Der er også den mulighed at du kan bruge Ejendomsmægler.Nu
Det er helt gratis. Du vil få 3 tilbud på salg af din bolig og du bestemmer selv om du vil bruge nogle at disse tilbud.
Alle ejendomsmæglere tilknytte Ejendomsmægler.Nu ved godt de er i konkurrence med andre mægler og du vil derfor ofte kunne spare en del penge på dit ejendomsmæglersalær. Hvis du skal have fat i en Ejendomsmægler i københavn så bruge dette skema.