Det virkede nu heller ikke som om du prøvede på at komme videre, lærer af det jeg skriver i blogindlægget, lærer af at jeg peger dig i den rigtige retning i forhold til selv at sætte dig ind i det. Det er jo netop det du skal forstå... der er ikke tale om en enkelt linje, men flere linjer hvor du tager brug af rewrites, htaccess (OR RewriteCond). Jeg gav dig som sagt linjen til at lave en canonical via htaccess. Ved du hvordan canonical fungerer ved du også hvordan den linje skal udfyldes. URLEN, er selvfølgelig den kanonikale url, det siger sig selv. Men det hjælper dig jo alligevel ikke videre, da du jo uanset hvad skal skrive langt mere kode end det, igen tage højde for en masse ting mm. Det er også fint, men din tid ville være brugt langt bedre på at få det implementeret i selve løsningen, frem for at bruge den på noget som du reelt ikke ved hvordan virker eller hvordan det skal laves. Og igen, jeg hjalp dig på vej til selv at finde løsningen, og den findes i de svar jeg har givet, det blogindlæg jeg har skrevet. prøv fx at se på htaccess og fiktive filer og mapper og det skal du selvfølgelig kombinerer med tidligere skrevet canonical. Jeg ved godt du vil have svaret serveret på et sølvfad, det vil de fleste, men det er nu engang ikke sådan jeg gør med kode der er avanceret, over for nybegyndere. MVH Kim |
Rie Wiberg:Men jeg har opdaget, at når et produkt ligger i flere kategorier, så har produktet en url for hver kategori, og det giver jo duplicate content. Det skal selvfølgelig fikses, og helst med canonical redirects i stedet for 301, så brugerne ikke bliver sendt videre til en anden kategori, end de lige var i gang med.
Lige for at få termerne på plads, så er Canonical ikke en redirect, men et URL tag.
Det optimale er at du i stedet sørger for at det shopsystem du bruger ikke skriver kategorien i URL´en når man står på produktet. Næsten alle shopsystemer har den mulighed i dag. Så skal du ikke rode med .htaccess
Der er også den mulighed at du får lavet automatisk Canonical URL tag de steder der er brug for det. Det betyder i praksis at på alle produkter der ligger i flere kategorier, der kan du f.eks. sørge for at der peges på med den kanonikale URL på den kategori med det laveste ID i databasen.
På den måde skal din kunde ikke tænke på at rette i .htaccess hver gang der oprettes nye varer der ligger i flere kategorier.
Jeg ved ikke lige om Kim har nævnt det, men husk at .htaccess læses ved hvert pageload, så laver du en gigantisk fil med masser af canonicale URL´er læses det hele hver gang en side loades, hvilket ikke er optimalt.