Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Canonical redirect i htaccess?

Side 2 ud af 2 (20 indlæg)
Fra København S
Tilmeldt 1. Feb 06
Indlæg ialt: 3533
Fra  Kim Tetzlaff ApS Kim Tetzlaff Ejendom Skrevet kl. 10:06
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Rie Wiberg:
Jeg beklager, hvis jeg fik trådt dig over tæerne der. Det var bestemt ikke min mening. (Og det var netop derfor, jeg skrev det der "underlige noget" - fordi jeg ikke ville træde dig over tæerne, når jeg skrev, at dine svar desværre ikke hjalp mig videre. Jeg prøvede faktisk at være høflig.)
Det virkede nu heller ikke som om du prøvede på at komme videre, lærer af det jeg skriver i blogindlægget, lærer af at jeg peger dig i den rigtige retning i forhold til selv at sætte dig ind i det.

Rie Wiberg:
Og nej, jeg ved ikke ret meget om htaccess. Jeg kender enkelte linjer, som kan opfylde de behov, jeg har haft indtil videre. Nu har jeg så brug for en ny linje - og jeg vil gerne undgå at bruge timevis på at sætte mig ind i, hvorfor det virker.
Det er jo netop det du skal forstå... der er ikke tale om en enkelt linje, men flere linjer hvor du tager brug af rewrites, htaccess (OR RewriteCond).

Jeg gav dig som sagt linjen til at lave en canonical via htaccess. Ved du hvordan canonical fungerer ved du også hvordan den linje skal udfyldes. URLEN, er selvfølgelig den kanonikale url, det siger sig selv. Men det hjælper dig jo alligevel ikke videre, da du jo uanset hvad skal skrive langt mere kode end det, igen tage højde for en masse ting mm.

Rie Wiberg:
Som du selv nævner, er det en midlertidig løsning, og jeg har meget forskelligt at bruge min tid på, så jeg har ikke mulighed for at sætte mig ind i alle detaljer vedr. hver eneste ting. Det er en prioriteringssag.
Det er også fint, men din tid ville være brugt langt bedre på at få det implementeret i selve løsningen, frem for at bruge den på noget som du reelt ikke ved hvordan virker eller hvordan det skal laves.

Og igen, jeg hjalp dig på vej til selv at finde løsningen, og den findes i de svar jeg har givet, det blogindlæg jeg har skrevet. prøv fx at se på htaccess og fiktive filer og mapper

og det skal du selvfølgelig kombinerer med tidligere skrevet canonical.

Jeg ved godt du vil have svaret serveret på et sølvfad, det vil de fleste, men det er nu engang ikke sådan jeg gør med kode der er avanceret, over for nybegyndere.

MVH Kim

Kim Tetzlaff

🚀 Hastighedsekspert ⚙️WordPress hjemmesider 🎯SEO
Siden 1995 - hjemmeside Udvikling og teknisk optimering af hjemmesider
👉 Mere om mig

Fra Yogyakarta
Tilmeldt 16. May 09
Indlæg ialt: 2842
Fra  WebCoders.dk Skrevet kl. 11:14
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Rie Wiberg:
Men jeg har opdaget, at når et produkt ligger i flere kategorier, så har produktet en url for hver kategori, og det giver jo duplicate content. Det skal selvfølgelig fikses, og helst med canonical redirects i stedet for 301, så brugerne ikke bliver sendt videre til en anden kategori, end de lige var i gang med.

Lige for at få termerne på plads, så er Canonical ikke en redirect, men et URL tag.

Det optimale er at du i stedet sørger for at det shopsystem du bruger ikke skriver kategorien i URL´en når man står på produktet. Næsten alle shopsystemer har den mulighed i dag. Så skal du ikke rode med .htaccess

Der er også den mulighed at du får lavet automatisk Canonical URL tag de steder der er brug for det. Det betyder i praksis at på alle produkter der ligger i flere kategorier, der kan du f.eks. sørge for at der peges på med den kanonikale URL på den kategori med det laveste ID i databasen.

På den måde skal din kunde ikke tænke på at rette i .htaccess hver gang der oprettes nye varer der ligger i flere kategorier.

Jeg ved ikke lige om Kim har nævnt det, men husk at .htaccess læses ved hvert pageload, så laver du en gigantisk fil med masser af canonicale URL´er læses det hele hver gang en side loades, hvilket ikke er optimalt.

Fra Hillerød
Tilmeldt 7. Apr 09
Indlæg ialt: 214
Skrevet kl. 11:17

Hej Bulldesign

Jeg bruger Joomla/Virtuemart. Jeg har søgt efter plugins, men kan umiddelbart kun finde til ældre versioner, ikke til Joomla 2.5 og Virtuemart 2.0. Så jeg overvejer, om det kan være bygget ind i den nyeste version, og det bare er mig, der ikke lige kan finde det.    Wink

Men jeg leder videre.     Smile
Med mindre jeg er så heldig, at du lige kender den rette plugin til formålet?

Smile     Rie

Tilmeldt 21. Sep 06
Indlæg ialt: 2606
Fra  StreetPatrol.com StreetPatrol.dk Skrevet kl. 11:20

Hvorfor dog ikke undlade at skabe Duplicate Content til at starte med?! Enten ved at udelade kategori fra stierne eller kun at have en kategori-sti til hvert produkt. Canonical tag forhindrer alligevel ikke Duplicate Content 100%. 

Som BullDesign er inde på, er det også temmeligt relevant hvilket system det er du bruger, da du sandsynligvis ikke er den første, der har problemet.

Hvis systemet er en hemmelighed, så Google efter "Navn på system" +category +duplicate content.

Som Kim også siger, så er .htaccess er absolut ikke vejen her. 

TILFØJELSE: Thomas Frost kom mig i forkøbet. 

Sparetips på Sparefeber.dk

Fra København S
Tilmeldt 1. Feb 06
Fra  Kim Tetzlaff ApS Kim Tetzlaff Ejendom Skrevet kl. 11:20
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Thomas Frost:

Rie Wiberg:
Men jeg har opdaget, at når et produkt ligger i flere kategorier, så har produktet en url for hver kategori, og det giver jo duplicate content. Det skal selvfølgelig fikses, og helst med canonical redirects i stedet for 301, så brugerne ikke bliver sendt videre til en anden kategori, end de lige var i gang med.

Lige for at få termerne på plads, så er Canonical ikke en redirect, men et URL tag.

Det optimale er at du i stedet sørger for at det shopsystem du bruger ikke skriver kategorien i URL´en når man står på produktet. Næsten alle shopsystemer har den mulighed i dag. Så skal du ikke rode med .htaccess

Der er også den mulighed at du får lavet automatisk Canonical URL tag de steder der er brug for det. Det betyder i praksis at på alle produkter der ligger i flere kategorier, der kan du f.eks. sørge for at der peges på med den kanonikale URL på den kategori med det laveste ID i databasen.

På den måde skal din kunde ikke tænke på at rette i .htaccess hver gang der oprettes nye varer der ligger i flere kategorier.

Jeg ved ikke lige om Kim har nævnt det, men husk at .htaccess læses ved hvert pageload, så laver du en gigantisk fil med masser af canonicale URL´er læses det hele hver gang en side loades, hvilket ikke er optimalt.

jo jo, har skam nævt at det vil være dårligt for performance på siden. og det er nu ikke kun hver gang en side loades, men hver gang en fil læses, der er stor forskel :) da den jo reelt læses hver gang en fil læses på serveren, og er der fx 30 billeder, læses htaccess linje for linje 30 gange plus det løse som js, css, html mm.

htaccess er ikke en god måde at løse problematikken på, som jeg skrev i det første indlæg, og det vil heller ikke løse den til fulde.

MVH Kim

Kim Tetzlaff

👉 Mere om mig

Fra København S
Tilmeldt 1. Feb 06
Fra  Kim Tetzlaff ApS Kim Tetzlaff Ejendom Skrevet kl. 11:26

Rie Wiberg:

Hej Bulldesign

Jeg bruger Joomla/Virtuemart. Jeg har søgt efter plugins, men kan umiddelbart kun finde til ældre versioner, ikke til Joomla 2.5 og Virtuemart 2.0. Så jeg overvejer, om det kan være bygget ind i den nyeste version, og det bare er mig, der ikke lige kan finde det.    Wink

Men jeg leder videre.     Smile
Med mindre jeg er så heldig, at du lige kender den rette plugin til formålet?

Smile     Rie

der findes et hav af løsninger på nettet til din problematik.

Kim Tetzlaff

👉 Mere om mig

Fra Hillerød
Tilmeldt 7. Apr 09
Skrevet kl. 11:27

Hej Thomas

Det kan være, at du har ret mht. at fjerne kategorier fra url'erne.
Systemet kan godt håndtere det (så vidt jeg ved), men jeg valgte at tilføje kategorierne, da de indeholder gode søgeord, så jeg tænkte, at Google ville kunne lide det. Men det begrænser selvfølgelig effekten lidt, når det alligevel kun er 1 af kategorierne, der er i url'en.    Wink
Så det kunne godt være en god ide simpelthen at droppe kategorierne i url'erne, og på den måde undgå duplicate content.

(Pløf! Så skal jeg lige igennem knap 1400 produkter og sikre mig, at de har alle de vigtige søgeord i deres alias, når nu de ikke længere har kategorinavnene til at fortælle mere om, hvad de handler om...)

Avs - det med, at htaccess skal loades hver gang, er en god grund til at undgå den metode. Pga. 301 redirects fra det gamle site bliver filen ret lang i forvejen (som sagt er der knap 1400 produkter), så det er nok en god ting at undgå at skrive meget mere i den.   Wink

Tak!    Smile

Smile      Rie

Fra Hillerød
Tilmeldt 7. Apr 09
Skrevet kl. 11:31

Sikke I kan komme med konstruktive svar! Tak for det!    Smile

Det ser ud til, at min løsning må være at fjerne kategorierne fra url'erne.
(Super! Jeg sad også lige og trængte til at gennemgå alle de knap 1400 produkter igen... Haha!    Wink   )

Tak for hjælpen, alle sammen!    Big Smile

Smile      Rie

Tilmeldt 21. Sep 06
Indlæg ialt: 2606
Fra  StreetPatrol.com StreetPatrol.dk Skrevet kl. 11:32

Rie Wiberg:
Systemet kan godt håndtere det (så vidt jeg ved), men jeg valgte at tilføje kategorierne, da de indeholder gode søgeord, så jeg tænkte, at Google ville kunne lide det.

Det er langt vigtigere at undgå duplikeret indhold end at få lidt søgeord ind i URL'en.

Sparetips på Sparefeber.dk

Fra Hillerød
Tilmeldt 7. Apr 09
Skrevet kl. 15:00

Hej Gita

Helt sikkert - så langt havde jeg bare ikke lige tænkt.    Wink
Men det har jeg så lært til næste gang.    Wink

Side 2 ud af 2 (20 indlæg)