Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Canonical redirect i htaccess?

Side 1 ud af 2 (20 indlæg)
Fra Hillerød
Tilmeldt 7. Apr 09
Indlæg ialt: 214
Skrevet kl. 23:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg er ved at lave ny hjemmeside (shop), der skal erstatte en gammel. I den forbindelse laver jeg selvfølgelig 301 redirects fra de gamle adresser til nye.

Men jeg har opdaget, at når et produkt ligger i flere kategorier, så har produktet en url for hver kategori, og det giver jo duplicate content. Det skal selvfølgelig fikses, og helst med canonical redirects i stedet for 301, så brugerne ikke bliver sendt videre til en anden kategori, end de lige var i gang med.

Men jeg kan ikke lige lure, hvordan jeg laver canonical på hvert produkt (jeg opretter jo produkterne i et CMS og der er ikke et felt til canonical).
Så: Er det muligt at lave canonical redirects i htaccess?

Jeg har søgt på Google, men finder kun 301 redirects - og det er jo ikke dét, jeg leder efter...

Er der nogen af jer, der har kloge ord?

Smile      Rie

Fra København S
Tilmeldt 1. Feb 06
Indlæg ialt: 3533
Fra  Kim Tetzlaff ApS Kim Tetzlaff Ejendom Skrevet kl. 23:07

Først og fremmest, ja det er muligt at benytte sig af rel canonical via htaccess, men det klart bedste vil være hvis du får det programmeret ind i din løsning.

Header set Link '<URLEN>;rel="canonical"'

MVH Kim

Kim Tetzlaff

🚀 Hastighedsekspert ⚙️WordPress hjemmesider 🎯SEO
Siden 1995 - hjemmeside Udvikling og teknisk optimering af hjemmesider
👉 Mere om mig

Fra Hillerød
Tilmeldt 7. Apr 09
Skrevet kl. 23:24

Hej Kim

Tusind tak for hurtigt svar!   Smile

Hvorfor er det bedre at programmere det ind i løsningen?

Og hvis det ikke bliver muligt, hvordan skriver jeg så koden i htaccess?
Lad os sige, at jeg vil pege /kategori1/produkt til /kategori2/produkt - skriver jeg så:

header set /kategori1/produkt 'http://domæne.dk/kategori2/produkt;rel="canonical"' ?

Smile     Rie

Fra København S
Tilmeldt 1. Feb 06
Fra  Kim Tetzlaff ApS Kim Tetzlaff Ejendom Skrevet kl. 23:33

Rie Wiberg:
Hvorfor er det bedre at programmere det ind i løsningen?
Først og fremmest fordi du er endt ud i de problemer fordi løsningen ikke tager højde for dette. Men også fordi der skal ret meget skrivearbejde og ikke mindst tankevirksomhed til for at du kan tage højde for alle sider. canonical via htaccess, bruges ikke til sådanne tilfælde hvor der reelt set er meget dynamik, da det betyder at du til evig tid skal indskrive og tage højde for dette i din htaccess... hvilket så leder til andre problemer i forhold til fx performance.

Rie Wiberg:
header set /kategori1/produkt 'http://domæne.dk/kategori2/produkt;rel="canonical"' ?
Nej, canonical er IKKE en redirect, men en form for link som peger på den kanonikale side. Det vil sige for at du kan fortælle at canonical headeren skal sættes, skal du ind og tjekke hvilken url der efterspørges, og derefter sætte canonical headeren.

Så alt i alt, er det bedst at det bliver rettet i løsningen.

MVH Kim

Kim Tetzlaff

👉 Mere om mig

Fra Hillerød
Tilmeldt 7. Apr 09
Skrevet kl. 23:46
Fra København S
Tilmeldt 1. Feb 06
Fra  Kim Tetzlaff ApS Kim Tetzlaff Ejendom Skrevet kl. 23:53

Rie Wiberg:
Men jeg vil stadig gerne forstå det med htaccess.

Hvis du gerne vil forstå det med htaccess, vil jeg anbefale dig at læse om rewrites, og hvordan canonical fungerer. ud over det kan du bruge samme metoder som jeg beskriver i denne artikel om noindex i htaccess

Kim Tetzlaff

👉 Mere om mig

Fra Hillerød
Tilmeldt 7. Apr 09
Skrevet kl. 00:12
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Hej igen

Jo tak. Men som sagt HAR jeg søgt forgæves efter den stump kode, som jeg skal skrive i htaccess, så det bringer mig ikke meget videre, at du anbefaler mig at læse om det...     Wink

Mht. dit link, så gætter jeg på, at du mener, at jeg skal skrive noget i retning af:

<FilesMatch "filnavn.html$">
Header set X-Robots-Tag "rel=canonical"
</FilesMatch>

Det er det eneste, jeg kan se, ligner noget fornuftigt i forhold til mit behov og det, du skrev før... Men jeg har jo stadig brug for både at angive til- og fra-adresse, så den kan vel heller ikke bruges?

Men: Det jeg har brug for, er den specifikke kode, der laver en canonical redirect i htaccess... Hvis ikke du kender den, er det helt fint. (Og den sætning er altså slet ikke ment spydigt, selvom den kan læses sådan. Men jeg gætter på, at du havde skrevet kodestumpen nu, hvis du kendte den.)    Smile
Tak for forsøget.    Smile

Smile    Rie

Fra København S
Tilmeldt 1. Feb 06
Fra  Kim Tetzlaff ApS Kim Tetzlaff Ejendom Skrevet kl. 01:04

Rie Wiberg:
Jo tak. Men som sagt HAR jeg søgt forgæves efter den stump kode, som jeg skal skrive i htaccess, så det bringer mig ikke meget videre, at du anbefaler mig at læse om det... 
Kunne være du lige skulle læse mit første indlæg, hvor jeg rent faktisk skriver den specifikke kode du skal bruge i forhold til canonical i htaccess. Men ud over det, så kræver det du efterspørger en del mere end en lille stump kode.

Rie Wiberg:
Men: Det jeg har brug for, er den specifikke kode, der laver en canonical redirect i htaccess... Hvis ikke du kender den, er det helt fint. (Og den sætning er altså slet ikke ment spydigt, selvom den kan læses sådan. Men jeg gætter på, at du havde skrevet kodestumpen nu, hvis du kendte den.)
Det var nu noget underligt noget at skrive og en underlig tilgang til det jeg skriver. Selvfølgelig ved jeg hvordan, og jeg kunne lave koden med lukkede øjne hvis det var det jeg ville... men det kunne jo være at der lå en anden agenda fra min side.

For det er tydeligt at læse ud fra både tidligere indlæg og især dette indlæg, at du så at sige er meget nybegynder på htaccess området og ja canonical området, hvilket ikke får mig til at smide avancerede htaccess koder afsted. Det er vigtigt at du forstår hvad koden gør, og hvorfor den gør som den gør. og når du skriver ting som 

Rie Wiberg:

Mht. dit link, så gætter jeg på, at du mener, at jeg skal skrive noget i retning af:

<FilesMatch "filnavn.html$">
Header set X-Robots-Tag "rel=canonical"
</FilesMatch>

Rie Wiberg:
Det er det eneste, jeg kan se, ligner noget fornuftigt i forhold til mit behov og det, du skrev før... Men jeg har jo stadig brug for både at angive til- og fra-adresse, så den kan vel heller ikke bruges?

tænker jeg at du på alle måder skal have forståelse for det du har gang i, for at du kan nå målet. også selvom metoden du vil bruge kun vil løse det delvist, og i det hele taget er en dårlig måde at løse det på.

MVH Kim

Kim Tetzlaff

👉 Mere om mig

Fra Hillerød
Tilmeldt 7. Apr 09
Skrevet kl. 01:38
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Kim

Jeg beklager, hvis jeg fik trådt dig over tæerne der. Det var bestemt ikke min mening. (Og det var netop derfor, jeg skrev det der "underlige noget" - fordi jeg ikke ville træde dig over tæerne, når jeg skrev, at dine svar desværre ikke hjalp mig videre. Jeg prøvede faktisk at være høflig.)

Og nej, jeg ved ikke ret meget om htaccess. Jeg kender enkelte linjer, som kan opfylde de behov, jeg har haft indtil videre. Nu har jeg så brug for en ny linje - og jeg vil gerne undgå at bruge timevis på at sætte mig ind i, hvorfor det virker.
Som du selv nævner, er det en midlertidig løsning, og jeg har meget forskelligt at bruge min tid på, så jeg har ikke mulighed for at sætte mig ind i alle detaljer vedr. hver eneste ting. Det er en prioriteringssag.

Jeg HAR læst dit første indlæg, og har efterfølgende spurgt ind til, præcis hvordan jeg skulle skrive koden, i håb om, at du ville skrive et specifikt eksempel. At du så har en anden agenda (dine egne ord) og gerne vil have, at jeg lærer en masse i stedet for at give mig noget, du kan skrive med lukkede øjne (igen dine egne ord), det forstår jeg ærlig talt ikke.

Men det styrer du selv. Jeg må finde løsningen et andet sted. (Måske et sted, hvor man ikke får dårlig rating af besvareren, fordi man ikke forstår svaret.)

Med venlig hilsen
Rie

Tilmeldt 15. Aug 11
Indlæg ialt: 1355
Fra  Bull Skrevet kl. 07:33
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hvilket cms bruger du? Der plejer altid at være plugins son kan hjælpe dig med det arbejde.

Danmarks eneste officielle Prestashop Webbureau

Side 1 ud af 2 (20 indlæg)