Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opstart + moms + køb af udstyr

Side 2 ud af 3 (30 indlæg)
Tilmeldt 9. Feb 13
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 18:09
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej John og tak for svaret.

Nej det kan jeg godt se, tanken var blot at computeren mister noget af sin værdi hvert år. Men målet er at gøre dette firma til en levevej senere hen.

Har du lidt guldkorn ang køb af ny telefon spørgsmålet?

Rigtig god weekend.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47143
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:29

Du skal huske at hvis du køber telefon i fIrmaet deles momsen i firma og privat del t.eks 50/50 og du skal opgive 2.500 kr til skat for fri telefon og det bliver du beskattet af
Igen hvis du slet ingen aktivitet og 0 i indtægt har i firmaet for året, ville jeg slet ikke købe noget i firmanavn før aktivitet og indtægt trods alt. Et CVR er jo ikke bare for at man køber momsfrit og tager underskud i fradrag, det vil ligne hobbyvirksomhed hvor tab ikke kan fradrages i anden indkomst, men alt er en bedømmelse

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 14. Jan 13
Indlæg ialt: 12
Fra  HI BY Skrevet kl. 20:39

Ok, nu bliver jeg også lige nød til at låne denne tråd :-) tror vi er mange nye, som sider i samme situation ang. køb af computer og telefon til erhverv. Så virkelig skønt at der er så mange med erfaring, som er villige til at hjælpe! tak for det! :-)

Der bliver skrevet tidligere i denne tråd, at man kan trække hele beløbet fra, hvis man køber en computer under 12.000 kr? Ved ikke om det er mig der har misset noget, men man kan da kun få momsen tilbage, man kan da ikke få betalt hele sin computer vel? Virkomheden betaler vel resterende efter momsen er trukket fra?

Mvh. Lea

Fra Højbjerg
Tilmeldt 13. May 12
Indlæg ialt: 696
Fra  PhoneWear Skrevet kl. 21:04

Lea86:
Der bliver skrevet tidligere i denne tråd, at man kan trække hele beløbet fra, hvis man køber en computer under 12.000 kr?

Næsten - 12.300 kr. Alt derover kan ikke straksafskrives, men kan afskrives med 25 % p.a. (software kan dog godt straksafskrives uanset kostpris)

Lea86:
Ved ikke om det er mig der har misset noget, men man kan da kun få momsen tilbage, man kan da ikke få betalt hele sin computer vel? Virkomheden betaler vel resterende efter momsen er trukket fra?

Lad os antage, du køber en computer til 10.000 kr. + moms, og bruger den 50 % privat og 50 % erhverv. Som jeg forstår det, kan du da trække 50 % moms fra i firma (altså 1.250 kr. købsmoms i firma, mens de resterende 1.250 kr. i moms vil blive en privat udgift). Ligeledes vil computeren blive opdelt med 50 % i virksomhed (altså 5.000 kroners fradrag i driften for virksomheden, mens de resterende 5.000 kr. vil blive en privat udgift).

Er mit også forkert, skal Cookie nok få rettet op på det :)

Mvh.

Lars Thomsen

Find massere af billige iPhone og iPad covers på www.phonewear.dk

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:08

det er kun momsen der deles i privat og firma del - resten af udgiften er helt fradrag i firma.

Og nej, skat betaler jo ikke hele computeren, den er en udgift og du får derved mindre overskud - som du ellers ville betale skat af med dit normale skattetræk, så det er kun skatten af prisen du sparer og så er maskinen firmaets og må ikke sælges uden moms og lukker du skal du selv købe den med moms af firmaet

Fra Højbjerg
Tilmeldt 13. May 12
Fra  PhoneWear Skrevet kl. 21:11

Cookie:
det er kun momsen der deles i privat og firma del - resten af udgiften er helt fradrag i firma.

Så jeg må i virkeligheden gå ud og købe en tablet, som bliver brugt til møder/præsentationer (10%) og resten privat (90%), og så trække hele indkøbsprisen fra i driften af virksomheden? :)

Mvh.

Lars Thomsen

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 21:14
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej alle

Når man taler om virksomhed, så vær opmærksom på, at virksomhed er kendetegnet ved, at denne skal kunne give et overskud og være drevet med en vis intensitet og indsats.

Mange, herunder trådstarteren, kan med fordel læse dette link til SKAT

https://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=2064120&vId=0&lang=DA

På dette link kan man i menuen til venstre se flere "scenarier" omkring  SKAT's vurdering af virksomheder m.v.

M.h.t. køb af en computer skal man være opmærksom på, at i tilfælde af virksomheden lukkes igen indenfor et år, så vil der typisk skulle refunderes den fulde moms til SKAT ligesom der ikke gives fradrag for computeren i den skattepligtige indkomst.

Iøvrigt vil en momsregistrering være bindende i 2 år. idet udgangspunktet stadig er, at virksomheden på sigt vil give et overskud og heraf såvel positiv moms samt beskatning af overskud m.v.

Der er ikke nogen genveje til billige anskaffelser af forskelligt udstyr, herunder computere eller telefoner m.v.

Tonny

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:21

Lars Thomsen:
Så jeg må i virkeligheden gå ud og købe en tablet, som bliver brugt til møder/præsentationer (10%) og resten privat (90%), og så trække hele indkøbsprisen fra i driften af virksomheden? :)

ekstremt men i princip ja - de fleste vil nok bruge den ganske meget mere, men en computer som er nødvendig for virksomheden må man trække fra som udgift - MEN hvis du i længere tid har underskud og negativ moms, så vil skat jo kunne forkaste hele virksomheden som ikke værende seriøst drevet, og det er forudsætning for alt dette - ikke at du har lidt hobby og trækker moms fra hele vejen igennem, men at du driver en virksomhed for at komme til at leve af den med overskud, og dermed skat. Den der med at omsætte lidt affiliate penge og bare købe macbook, ihpone, ipad - få betalt internet (som jo også bruges blandet) den vil ikke holde til kontrol vil jeg nok mene :)

edit  skrev samtidigt med tonny som jo svarede med fint link

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 21:26

Cookie:

Lars Thomsen:

ekstremt men i princip ja - de fleste vil nok bruge den ganske meget mere, men en computer som er nødvendig for virksomheden må man trække fra som udgift - MEN hvis du i længere tid har underskud og negativ moms, så vil skat jo kunne forkaste hele virksomheden som ikke værende seriøst drevet, og det er forudsætning for alt dette - ikke at du har lidt hobby og trækker moms fra hele vejen igennem, men at du driver en virksomhed for at komme til at leve af den med overskud, og dermed skat. Den der med at omsætte lidt affiliate penge og bare købe macbook, ihpone, ipad - få betalt internet (som jo også bruges blandet) den vil ikke holde til kontrol vil jeg nok mene :)

Der er jeg så ikke helt enig grundet denne fra SKAT

https://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=2061434&vId=206519&search=computer%A4fradrag

Her fremgår bl.a.

Kun privat anvendelse

Hvis den selvstændige har telefon, computer med tilbehør og/eller datakommunikationsforbindelse på bopælen, og han selv og/eller hans husstand bruger disse udelukkende privat, eller deres antal og art er styret af den private anvendelse, frem for virksomhedens driftsmæssige behov, anses goderne for private, og omkostningerne i forbindelse med goderne kan derfor ikke fratrækkes i forbindelse med virksomhedens indkomstopgørelse. Det gør i den forbindelse ikke nogen forskel, om den selvstændige lader sig beskatte af fri telefon, computer med tilbehør og/eller datakommunikationsforbindelse, fordi det forudsætter, at brug af goderne først og fremmest er arbejdsmæssigt begrundede. Udgiften i det beskrevne tilfælde er derfor en privat, ikke fradragsberettiget udgift. Se SL § 6 in fine.

Fremhævet af undertegnede.

Dette vil formentlig medføre, at en fordeling på 90% privat og 10% erhvervsmæssig ikke giver fradrag, men derimod kun en symbolsk leje for den erhvervsmæssige anvendelse.

Tonny

Fra Højbjerg
Tilmeldt 13. May 12
Fra  PhoneWear Skrevet kl. 21:27

Cookie:

Jeg er helt med på hobbyvirksomhed kontra erhvervsvirksomhed - har lige skrevet hovedopgave om netop denne sondring.

Men cool - det var faktisk bare min opfattelse, at også selve driftsomkostningen (med udgifter af den type (telefon, pc, tablet osv.)) skulle deles i erhverv/privat. Men det er da dejligt, at jeg nu har lært, at sådan er det ikke :)

Mvh.

Lars Thomsen

Side 2 ud af 3 (30 indlæg)