Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Koda afgift

Side 2 ud af 3 (23 indlæg)
Tilmeldt 5. Oct 09
Indlæg ialt: 161
Skrevet kl. 17:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Tim Lynge Resdal:
Denne musik er der mennesker der bruger tid på at skrive og spille... Er det ikke fair de får penge for deres arbejde?

Hej Tim,

Kan ikke lade være med at tænke på en artikel jeg netop har læst i et blad. Den handler om MC Ejnar's "Det jul det cool" nummer der bliver spillet hvert 5 min. alle mulige steder og i radioen hele Julen. De får ikke en krone fordi nummeret indeholder en sample af en jule-jingle fra 1949. De kunne ikke få tilladelse fra jinglens ophavsmand så alle KODA-pengene ryger til arvingerne til den jingle i USA. 

Systemet er bundråddent hvis du spørger mig. For det første hvorfor får MC Ejnar ikke i hvert tilfælde halvdelen af KODA pengene til det nummer? For det andet, hvorfor skal der overhovedet betales til nogle arvinger i USA bare fordi nummeret indeholder en samling fra 'deres' jingle?  Det hæmmer jo kreativiteten når musikere ikke må låne af hinanden...  

At der så ovenikøbet skal betales for Live musik?? Det virker totalt godnat, musikerne bliver jo betalt af stedet hvor de spiller, hvad dælen har live musik med KODA at gøre? og hvis det er fordi live-bandet kopierer en andens nummer, hvad så? er der ikke ytringsfrihed? Ham der har skrevet nummeret bliver jo ikke fattigere af at nogle andre spiller nummeret live, tværtimod vil jeg sige for så bliver nummeret endnu mere kendt (= mere salg af de indspillede versioner).

Mvh.

Fra Aarhus C
Tilmeldt 2. Oct 11
Indlæg ialt: 98
Skrevet kl. 17:49
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 1 person

@Max - i princippet "låner"/snylter en kopi-artist jo goodwill fra gode, etablerede kunstnere - og så er det vel fair nok at der bliver betalt noget afgift til ophavsmanden.

Ifht. Mc Einar-problematikken er jeg i og for sig enig; der skal være plads til en vis kunstnerisk frihed. Spørgsmålet er så om MC Einar holder sig inden for de grænser.

:)

Fra Aars
Tilmeldt 26. May 11
Indlæg ialt: 233
Skrevet kl. 17:55

MaxJensen:

Hej Tim,

Kan ikke lade være med at tænke på en artikel jeg netop har læst i et blad. Den handler om MC Ejnar's "Det jul det cool" nummer der bliver spillet hvert 5 min. alle mulige steder og i radioen hele Julen. De får ikke en krone fordi nummeret indeholder en sample af en jule-jingle fra 1949. De kunne ikke få tilladelse fra jinglens ophavsmand så alle KODA-pengene ryger til arvingerne til den jingle i USA. 

Systemet er bundråddent hvis du spørger mig. For det første hvorfor får MC Ejnar ikke i hvert tilfælde halvdelen af KODA pengene til det nummer? For det andet, hvorfor skal der overhovedet betales til nogle arvinger i USA bare fordi nummeret indeholder en samling fra 'deres' jingle?  Det hæmmer jo kreativiteten når musikere ikke må låne af hinanden...  

At der så ovenikøbet skal betales for Live musik?? Det virker totalt godnat, musikerne bliver jo betalt af stedet hvor de spiller, hvad dælen har live musik med KODA at gøre? og hvis det er fordi live-bandet kopierer en andens nummer, hvad så? er der ikke ytringsfrihed? Ham der har skrevet nummeret bliver jo ikke fattigere af at nogle andre spiller nummeret live, tværtimod vil jeg sige for så bliver nummeret endnu mere kendt (= mere salg af de indspillede versioner).

Mvh.

Hej MAx

Jeg kan godt forstå at du føler sådant, for du er et skole eksempel på ikke at vide hvordan det hænger sammen.

MC Einer har lånt noget andre har lavet, de har bare glemt at spørge om lov først- nøjagtig som samsung har lånet noget af Apple i design osv.- så må man betale ved kasse 1. der er jo nogle der ejer rettigheder og det er deres levebrød som job, lige så vel som der er nogle der bruger tid på at skrive en sang/ tekst osv.- de arbejder fuldtids med det som kassedamen i netto.

Live musik: hvem siger dem der spiller et stykke musik live selv har skrevet det musik, skal man bare bruge noget uden at andre der har brugt arbejdestid på det skal have honorar?- hvis live musikeren selv ejer det eller noget af det, så får han det også tilbage i sin koda penge-

Der er nogle som ikke laver andet end KUN skriver tekster, eller laver musikken- de tjener deres største indtægt gennem koda, udøveren tjener på optræden osv. - hvis du sat dig ind i det før at du var så forud indtagende, vil du se at det er nøjagtig som en fabrik - hvorfor tror du Direktøren skal have løn når der er medarbejderne der laver produktet- alt har sin plads, og alt er delt op ligesom et almindeligt produkt der skal tjenes på OGSÅ i koda så dem der bruger værker også betaler til hele fødekæden igennem!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46616
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:48
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

@Bo . kunne ikke være mere enig. Iøvrigt tror jeg Koda kan komme mere og mere i spil. I "gamle dage" fik musikerne indtægt via i høj grad "plader". Nu downloades, og indtægten kan kun komme gennem div. afgifter når det ikke er hardcopy medier der sælges. DJ i "gamle dage" sad med betalte plader ( og havde ikke lov til kommerciel udnyttelse men det er en anden sagSmile) idag kan programmet ligge på et lille medie til mix

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 5. Oct 09
Skrevet kl. 22:57
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Bo Schønemann:
Jeg kan godt forstå at du føler sådant, for du er et skole eksempel på ikke at vide hvordan det hænger sammen.

Det ved jeg nu ikke, men det der er nærmere et skoleeksempel i arrogance. Jeg har min viden fra en umiddelbart godt researchet artikel/interview samt det faktum at jeg kender det musiknummer ret godt. 

Hvis MC Ejnar har lavet et nyt musiknummer (og det har de), dog med hjælp fra en gammel jingle, hvofor går ALLE KODA pengene så kun til jingle-ophavsretsmanden? Det giver jo ikke mening. 

De har jo kun brugt et 'sample', det er jo ikke sådan at de bare har kopieret et nummer. Vi bliver kreativt fattige som samfund når musikere ikke kan sample.

Kan du i øvrigt forklare hvorfor at en taler gerne må 'sample' men en musiker ikke må? Hvis jeg f.eks. lever af at holde foredrag og så begynder hele tiden at sige 'let me be perfectly clear', så kommer Obama jo ikke og sagsøger mig og vil have KODA penge...

Bo Schønemann:
hvis du sat dig ind i det før at du var så forud indtagende

Du lyder næsten som en sangskriver :-)

I øvrigt er jeg ikke enig i at Apple skal have patent på afrundede hjørner og rektanglet. Kan du ikke se at det hæmmer udviklingen? 

Bo Schønemann:
alt har sin plads, og alt er delt opligesom et almindeligt produkt der skal tjenes p

Tja, MC Ejnar har så altså  ikke nogen plads i dit utopia af et system... 

Deres nummer spilles jo i døgndrift ved juletid, så man må sige at det har en kulturel berettigelse. Kan du forklare hvordan dette nummer skulle være blevet til hvis man ikke må sample og hvorfor du mener at dem der laver sådanne numre åbenbart skal sulte?

Mvh.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:05

MaxJensen:
Kan du i øvrigt forklare hvorfor at en taler gerne må 'sample' men en musiker ikke må? Hvis jeg f.eks. lever af at holde foredrag og så begynder hele tiden at sige 'let me be perfectly clear', så kommer Obama jo ikke og sagsøger mig og vil have KODA penge...

Der er heller ingen der sagsøger eller kræver koda hvis Helle Thorning synger en strofe fra "she loves you" som del af en politisk tale - live - det er helt forkert sammenligning - der er heller ikke Koda hvis MC ejner har problemer med teknikken til en koncert - og synger et enkelt - "så gik der tid med det" med Kim Larsen udtale - 

MaxJensen:
Deres nummer spilles jo i døgndrift ved juletid, så man må sige at det har en kulturel berettigelse. Kan du forklare hvordan dette nummer skulle være blevet til hvis man ikke må sample og hvorfor du mener at dem der laver sådanne numre åbenbart skal sulte?

Anede ikke staklen sultede - men mon ikke han trods koda betaling overlever ellers må han komme forbi til en kop kaffe og en kageSmile. I øvrigt er der ikke nødvendigvis koda for at bruge en strofe ude af sammenhæng - men det er en længere sag som "Sleigh Ride" hvad MCE jo vidste upfront - - det er kun hvis den bedømmes en del af hovedtemaet

vh

Tilmeldt 5. Oct 09
Skrevet kl. 23:18

Der er heller ingen der sagsøger eller kræver koda hvis Helle Thorning synger en strofe fra "she loves you" som del af en politisk tale - live - det er helt forkert sammenligning

Hvis hun i stedet synger 'Happy birthday' så kan hun faktisk sagsøges af Warner Brothers der ejer den (altså hvis hun ikke vil betale). I USA hvis man har fødselsdag på en restaurant, så er der nogle af kæde-restauranterne der har lavet deres egen fødselsdagssang (som deres ansatte så synger - live) fordi de ikke vil betale til Warner Brothers som ellers bare opkræver. Jeg kender dog ikke nogen eksempler på danskere i danmark der er sagsøgt for netop denne sang men går ud fra at der ikke gøres forskel her mellem danmark og USA. 

Cookie:
Anede ikke staklen sultede

Tja, nu var det så ikke for at insinuere at netop MC Ejnar går og sulter men for at illustrere en pointe. Men hvorfor skal han i øvrigt spises af med kaffe og kage og så får jingle-ejerne dine og mine penge (når vi f.eks. indirekte betaler til KODA)?

Humlen her er selvfølgelig ikke at diskuttere lige præcis dette nummer, men at erkende at systemet er råddent når det ikke har plads til kunstnere der laver denne slags musik (som i øvrigt er vildt populær). Resultatet er jo at vi som samfund måske går glip af en masse god musik alt imens vi bliver stop-fodret med originalt maskinlavet bras.

Mvh.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:22

MaxJensen:
I USA hvis man har fødselsdag på en restaurant, så er der nogle af kæde-restauranterne der har lavet deres egen fødselsdagssang (som deres ansatte så synger - live) fordi de ikke vil betale til Warner Brothers som ellers bare opkræver. Jeg kender dog ikke nogen eksempler på danskere i danmark der er sagsøgt for netop denne sang men går ud fra at der ikke gøres forskel her mellem danmark og USA. 
Lad os forholde os til virkeligheden - du kan roligt synge happy birthday for din datter på en restaurant uden at betale koda

MaxJensen:
systemet er råddent når det ikke har plads til kunstnere der laver denne slags musik (som i øvrigt er vildt populær). Resultatet er jo at vi som samfund måske går glip af en masse god musik alt imens vi bliver stop-fodret med originalt maskinlavet bras.

Måske - det er vel lidt hårdt stillet op med "maskinlavet bras"  men ja - vist kan sampling være hårdt ramt af Koda i forhold til så meget andet, og måske skulle der specielle regler til - men kopiering af original materiale mener jeg absolut skal være Koda belastet - Jeg tror ikke vi kommer så meget længere, og respekt nok for det

vh

Tilmeldt 5. Oct 09
Skrevet kl. 23:27

Cookie:
Lad os forholde os til virkeligheden - du kan roligt synge happy birthday for din datter på en restaurant uden at betale koda

Ja, JEG kan, men det kan de ansatte i restauranten IKKE (i hvert tilfælde ikke i USA), beklager hvis det ikke var tydeligt at det var det jeg mente.

Mvh.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:33

MaxJensen:
Ja, JEG kan, men det kan de ansatte i restauranten IKKE (i hvert tilfælde ikke i USA), beklager hvis det ikke var tydeligt at det var det jeg mente.
Jeg kender intet til hvordan de behandler det i USA - men jeg tror ikke Koda blander sig i spontan afsyngning af Happy Birthday i danmark, heller ikke hvis det sker når personlet bærer en kage ind - og det er vel udgangspunktet i DK

Hvis personalet er sangere og deres sang en del af måltidet, ja så er der Koda - MEN det er jo små penge ved siden af hvad menuen koster, så det er mere administration end et økonomisk stort problem

vh

Side 2 ud af 3 (23 indlæg)