Hej Tim, Kan ikke lade være med at tænke på en artikel jeg netop har læst i et blad. Den handler om MC Ejnar's "Det jul det cool" nummer der bliver spillet hvert 5 min. alle mulige steder og i radioen hele Julen. De får ikke en krone fordi nummeret indeholder en sample af en jule-jingle fra 1949. De kunne ikke få tilladelse fra jinglens ophavsmand så alle KODA-pengene ryger til arvingerne til den jingle i USA. Systemet er bundråddent hvis du spørger mig. For det første hvorfor får MC Ejnar ikke i hvert tilfælde halvdelen af KODA pengene til det nummer? For det andet, hvorfor skal der overhovedet betales til nogle arvinger i USA bare fordi nummeret indeholder en samling fra 'deres' jingle? Det hæmmer jo kreativiteten når musikere ikke må låne af hinanden... At der så ovenikøbet skal betales for Live musik?? Det virker totalt godnat, musikerne bliver jo betalt af stedet hvor de spiller, hvad dælen har live musik med KODA at gøre? og hvis det er fordi live-bandet kopierer en andens nummer, hvad så? er der ikke ytringsfrihed? Ham der har skrevet nummeret bliver jo ikke fattigere af at nogle andre spiller nummeret live, tværtimod vil jeg sige for så bliver nummeret endnu mere kendt (= mere salg af de indspillede versioner). Mvh. |
@Max - i princippet "låner"/snylter en kopi-artist jo goodwill fra gode, etablerede kunstnere - og så er det vel fair nok at der bliver betalt noget afgift til ophavsmanden.
Ifht. Mc Einar-problematikken er jeg i og for sig enig; der skal være plads til en vis kunstnerisk frihed. Spørgsmålet er så om MC Einar holder sig inden for de grænser.
:)