Rigtig godt indlæg Tommy...... Lige præcis som med facebook er det slet ikke sikkert det fandtes i den form som det findes i idag. Der er langt fra at få en ide og så kunne fuldende den. Den der med, du får min ide og jeg får 50% af overskuddet syntes jeg er for let. Hvad med alt risikoen ? Det kan godt være ideen er fantastisk god "måske verdens bedste" men hvis du ikke løfter opgaven, så går du på røven og der er altid en stor risiko...... Hvor stor en andel har ideen og hvor stor en andel har den årelange arbejdsindsats for at løfte opgaven ? Bare fordi du har en god ide er der sgu rigtig langt til succes og undervejs går rigtig mange konkurs.....50% af overskuddet og 50% af underskuddet lyder mere fornuftigt.......ellers tror du ikke på din egen ide ......... |
Bo Schønemann:Men havde ide manden ikke sagt nej til at arbejde med dig, og det var derfor du overejede at gøre det selv?
for lige at give et andet perspektiv i dit spørgsmål om hvor længe man skal vente med at "stjæle" en fuldstændig ide, eller "låne" elementer.
I rettigheds verden (musik mv.) skal man betale/søge lov ved brug af musik/tekst til 70 år efter rettigighedshavers død!(dvs man giver altså direkte ejendoms ret på sådanne elementer til opretshaver)- også selv om andre har lytte på værket gennem radio osv, har de ikke lov til at bruge ideen selv, så det har intet at gøre med om man indgår aftaler offentligøre osv.
En ide går jo tit ud på kombinationen og sammensætning af ting som i forvejen eksistere.
Det det jo er lidt tekst osv som er underlagt, og faktisk også kan side stiles med en ide hvor man sammensætter det på en speciel måde, kan det godt give et fingerpeg om at har man skrevet/udført noget på en bestemt kombination eller måde, så har den der har gjort den første ide retten til dette - uanset aftaler osv.- det vil sige at man her håndhæver en ret, det vil man også gøre på udførelsen af en ide hvis denne beskrivelse kan dokumenteres.
Men derved har man ikke retten til ord, akkorder osv, de er frit tilgængelig til at andre også kan benytte disse og være inspireret, måske tage nogle få ord/akkorder og bygge sit eget værk på, på ligefod er der nogle spilleregler du skal følge, men også nogle muligheder for ud fra elementer at bygge din egen ide.
Håber det gav lidt inspiration til hvad der er muligt og ikke?
Det var vel det man kan kalde et "stiltiende nej" :) Har ikke hørt fra ham siden december hvor jeg rykkede ham og før det siden september var det faktisk og ikke oktober. Her fortalte han at projektet er gået i stå pga travlhed, samme årsag jeg fik denne gang :)
Det du prøver at forklare er, at det er den unikke sammensætning af mursten man ikke må stjæle, men man må gerne bygge et andet hus ud fra samme mursten så længe det afviger i tilstrækkelig høj grad fra det andet hus, f.eks. i form, farve, kvadratmeter osv?