Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvor længe ville du vente før du "stjal" en idè

Side 8 ud af 16 (157 indlæg)
Fra Frederiksberg
Tilmeldt 7. Apr 09
Indlæg ialt: 291
Fra  Promaling.dk Skrevet kl. 18:28
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Rigtig godt indlæg Tommy......

Lige præcis som med facebook er det slet ikke sikkert det fandtes i den form som det findes i idag. Der er langt fra at få en ide og så kunne fuldende den. Den der med, du får min ide og jeg får 50% af overskuddet syntes jeg er for let. Hvad med alt risikoen ? Det kan godt være ideen er fantastisk god "måske verdens bedste" men hvis du ikke løfter opgaven, så går du på røven og der er altid en stor risiko......

Hvor stor en andel har ideen og hvor stor en andel har den årelange arbejdsindsats for at løfte opgaven ? 

Bare fordi du har en god ide er der sgu rigtig langt til succes og undervejs går rigtig mange konkurs.....50% af overskuddet og 50% af underskuddet lyder mere fornuftigt.......ellers tror du ikke på din egen ide .........

Fra Odense
Tilmeldt 19. Feb 08
Indlæg ialt: 636
Skrevet kl. 18:31

Bo Schønemann:

Men havde ide manden ikke sagt nej til at arbejde med dig, og det var derfor du overejede at gøre det selv?

for lige at give et andet perspektiv i dit spørgsmål om hvor længe man skal vente med at "stjæle" en fuldstændig ide, eller "låne" elementer.

I rettigheds verden (musik mv.) skal man betale/søge lov ved brug af musik/tekst til 70 år efter rettigighedshavers død!(dvs man giver altså direkte ejendoms ret på sådanne elementer til opretshaver)- også selv om andre har lytte på værket gennem radio osv, har de ikke lov til at bruge ideen selv, så det har intet at gøre med om man indgår aftaler offentligøre osv.

En ide går jo tit ud på kombinationen og sammensætning af ting som i forvejen eksistere.

Det det jo er lidt tekst osv som er underlagt, og faktisk også kan side stiles med en ide hvor man sammensætter det på en speciel måde, kan det godt give et fingerpeg om at har man skrevet/udført noget på en bestemt kombination eller måde, så har den der har gjort den første ide retten til dette - uanset aftaler osv.- det vil sige at man her håndhæver en ret, det vil man også gøre på udførelsen af en ide hvis denne beskrivelse kan dokumenteres.

Men derved har man ikke retten til ord, akkorder osv, de er frit tilgængelig til at andre også kan benytte disse og være inspireret, måske tage nogle få ord/akkorder og bygge sit eget værk på, på ligefod er der nogle spilleregler du skal følge, men også nogle muligheder for ud fra elementer at bygge din egen ide.

Håber det gav lidt inspiration til hvad der er muligt og ikke?

Det var vel det man kan kalde et "stiltiende nej" :) Har ikke hørt fra ham siden december hvor jeg rykkede ham og før det siden september var det faktisk og ikke oktober. Her fortalte han at projektet er gået i stå pga travlhed, samme årsag jeg fik denne gang :)

Det du prøver at forklare er, at det er den unikke sammensætning af mursten man ikke må stjæle, men man må gerne bygge et andet hus ud fra samme mursten så længe det afviger i tilstrækkelig høj grad fra det andet hus, f.eks. i form, farve, kvadratmeter osv?

Fra Odense
Tilmeldt 19. Feb 08
Skrevet kl. 18:31

Tommy B. Torpegaard:

Fuck, hvor er der mange moralister på Amino. Det er ellers ikke noget, det bærer præg af herinde til hverdag. 

Moral og etik har du masser af, ellers havde du aldrig postet herinde. Du er ikke en forretningspsykopat, der stjæler ideer uden skrupler. Stig lige af de høje heste for dælen og lad være med at frygte for jeres egne ideer.

Du har haft indledende kundemøde, snakket om ideen og efterfølgende ikke haft kontakt med manden. Du vælger at spørge, om du må rykke på ideen. Det siger han nej til, men kan ikke tvinge dig til at lade være. Nu kan det være, at der er lidt forskel i dimensionerne, men havde Zuckerberg ikke rykket på en idé, som han ikke var ene om at have, så var han datamatiker ved IBM eller lign. i dag. Har folk ideerne, skal de tro på dem, passe på dem og rykke på dem. Alternativt kan han byde ind med en procentløsning.

Og nej, man skal ikke underskrive en NDA hver gang, man henvender sig til mig, for at jeg skal holde fingrene for mig selv, men tror man nok på sin idé, så kommer man videre med den. Eller også må man se sig overhalet af andre, der troede mere på det eller ville arbejde hårdere for det. Sådan er livet - også i forretning.

Ville jeg rykke på ideen? Nej. Men jeg har en anden god idé, som jeg gerne drøfter med dig, og som måske er lige så god Smile For jeg tør altså godt at lufte en idé for dig. Og stjæler du den, skal jeg nok skrive om det herinde.

Jeg takker og bukker. Jeg aner ikke om der moralister eller ej, jeg ville sgu bare høre folks mening og den fik jeg. Jeg må erkende at jeg heller ikke har formuleret mig godt nok, men det er på den anden side så nemt at sige bagefter...

Fra København
Tilmeldt 10. Mar 09
Indlæg ialt: 697
Skrevet kl. 18:32

Martin Hjort:

Alexander Langhede Andersen:

Det hele minder lidt om den måde historien omkring Facebook tolkes i ''The Social Network''. Zuckerberg bliver hyret til en opgave, men videreudvikler sig idéen og skaber altså Facebook.

Dette fik mig til at tænke på, hvordan sagen vil blive tolket rent lovgivningsmæssigt? Ville det være ulovligt eller det ''bare'' dårlig moral? Fordi som jeg husker det, så endte Zuckerberg da med at betale et kækkeligt beløb til de tre gutter, som eftersigende først fik idéen til det sociale medie for eliteuniversiteter.

Godt spørgsmål egentlig. Jeg tror det vil være svært for nogen at bevise at de fik idéen først, specielt når det ikke er en unik idé. I hvert fald i DK, det er nok en lidt anden sag i USA....

Ja, det har du nok ret i. Det afhænger vel lidt af, om idéen kun blive delt mundtlig eller om den også har været omtalt ved skriftlig kommunikation gennem f.eks. e-mails.

Fra Odense
Tilmeldt 19. Feb 08
Skrevet kl. 18:34

Ja, det har du nok ret i. Det afhænger vel lidt af, om idéen kun blive delt mundtlig eller om den også har været omtalt ved skriftlig kommunikation gennem f.eks. e-mails.

Ja, i dette tilfælde er det på skrift, så der vil den måske nok holde i retten egentlig vil jeg tro?

Fra Glamsbjerg
Tilmeldt 17. Dec 10
Indlæg ialt: 192
Fra  Main Media Skrevet kl. 18:37

Peter Maler:
Bare fordi du har en god ide er der sgu rigtig langt til succes og undervejs går rigtig mange konkurs.

Nu ville jeg aldrig drømme om at give et generelt green card til at stjæle ideer, for nogle mennesker derude har virkelig unikke ideer og lægger mange kræfter i dem. De skal selvfølgelig kunne stole på en leverandør. Men det er ikke din unikke idé at sige "hey kunne det ikke være fedt at lave en sammensmeltning af twitter, facebook, myspace og pinterest og tjene millioner?" Og sådan som jeg forstår det på Martin er det netop ikke et unikt produkt, som ikke er realiseret andetsteds. Derfor kan det i min bog fint give mening at føle sig inspireret af grundideen og så ellers bygge en fandens mængde godt og unikt indhold oven på, således at der rent faktisk er en masse i projektet, som kun ville være blevet realiseret og udtænkt, hvis han havde været inde over.

Ingen gider at lave en klon af noget (foruden måske lige af sig selv eller en flot model derude). Der skal noget nyt til og indhold oven i.

Fra Odense
Tilmeldt 19. Feb 08
Skrevet kl. 18:38
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Jeg vil i øvrigt gerne fortælle, at jeg har sendt mails ud til de kunder jeg arbejder med UDEN NDA, at de får tilbud om NDA + efterfølgende konkurrenceklausul (i virkeligheden en forlænget NDA) inkl. link til denne debat.

Jeg har INTET ønske om at mit samarbejde med kunder skal bygge på andet end tillid, derfor vil jeg gerne være på forkant forid jeg er klar over at denne tråd, specielt hvis ikke man læser den i sin (laaaaange helhed) kan modvirke min troværdighed.

Derfor vil oplæg til NDA altid være i min taske fremover når jeg er til kundemøder så man allerede der kan se jeg mener det alvorligt. Så ja, det fedeste ville være at arbejde uden NDA, men jeg må jo også arbejde med det jeg har at arbejde med :)

Fra Aars
Tilmeldt 26. May 11
Indlæg ialt: 233
Skrevet kl. 18:43

Martin Hjort:
Det du prøver at forklare er, at det er den unikke sammensætning af mursten man ikke må stjæle, men man må gerne bygge et andet hus ud fra samme mursten så længe det afviger i tilstrækkelig høj grad fra det andet hus, f.eks. i form, farve, kvadratmeter osv?

Netop! 

men retten til den direkte løsning har ide manden også selv om han ikke eksikvere sin ide - på samme måde som ukendte musiker pludselig stævner kendte musiker (og nogle gange får ret)for at have stjålet lidt af deres udgangspunkt, selv om den første aldrig har været offentliggjort, men ligget trykt i en skuffe.

Fra København
Tilmeldt 10. Mar 09
Indlæg ialt: 697
Skrevet kl. 18:48

Martin Hjort:

Ja, i dette tilfælde er det på skrift, så der vil den måske nok holde i retten egentlig vil jeg tro?

Meget muligt. Jeg kan desværre ikke svare på det, men hvis du siden hen skulle beslutte dig for at gå videre med idéen kunne det da i hvert fald være en god idé at undersøge først.

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 7. Apr 09
Indlæg ialt: 291
Fra  Promaling.dk Skrevet kl. 19:12

Tommy,

Det skal godt nok være unikt hvis det skal defineres som en "ide" i min verden.

Jeg havde engang en god bekendt som for ca 15 år siden fortalte mig at han ville lave et site hvor man kunne bestille pizza online og det kunne blive mega stort. Jeg tænkte der var da ikke nogen som ville købe en pizza online. Han kunne ikke løfte opgaven, eller også var tidspunktet forkert, eller måske ville han det ikke nok....

Min pointe er = hvornår er noget en ide ?? hvornår er det unikt ??

Jeg synes det er for billigt at finde på "en ide" og så iøvrigt ikke rigtig gide gøre noget ved den. Men så senere komme og kræve sin ret fordi man oprindeligt mener man fik tanken først. Hvis man ikke gider gøre noget ved sin ide bør man lade vær med at fortælle andre om den !!

Præcis som du skriver, det kan godt være at ideen har startet projektet, men måske falder det 90% anderledes ud end oprindeligt planlagt...når der er bygget det personlige præg på...

Side 8 ud af 16 (157 indlæg)