Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvor længe ville du vente før du "stjal" en idè

Side 7 ud af 16 (157 indlæg)
Fra Odense
Tilmeldt 19. Feb 08
Indlæg ialt: 636
Skrevet kl. 17:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Cleverly:

Der er jo masser af feedback på din tråd; men det stopper mig ikke fra også lige at give dig min mening med på vejen. :)

For det første er jeg helt enig med størstedelen af debattørerne her på siden. Jeg synes ikke du kan forsvare det etisk at nuppe en potentiel kundes idé, fordi han ikke har eksekveret på den "rettidigt". Jeg ved godt at der dermed er en chance for at en helt 3. person napper idéen; men det er den chance man må tage, som en mand med etikken og moralen i orden.

Når det er sagt, så synes jeg at du skal tage fat i din "kunde" igen, og ytre dine tanker omkring hans idé. Du kan jo evt. tilbyde ham at lade dig føre idéen ud i livet, mod en klausul der giver ham en del af det potentielle overskud. Kald det en form for royalties for at han fandt på konceptet.

Hvis han takker nej, kan du jo lægge hele sagen fra dig med tanken: "Jeg gjorde da et forsøg".

I øvrigt synes jeg ikke at det er tegn på dårlig moral, at du spørger andre Aminoer til råds, inden du du stjæler en anden persons idé. Det er nærmere et dårligt karaktertræk, hvilket vi alle rode os ud i fra tid til anden.

Jeg har hevet fat i ham igen tidligere i dag, for at få afklaret 100% hvor han var. Skriver han til mig at hans plan var at få noget forretning ud af det, kunne det ikke falde mig ind at agere, for netop det at det kun skulle være et fritidsprojekt uden indtjening for øje, var et af argumenterne jeg kunne bruge som et "for"-argument...

Jeg kan godt lide "så gjorde jeg da et forsøg" attituden, så den vil jeg også tage med mig fra denne tråd specielt.

Forstår jeg dig ret når du skriver at du mener det er et dårligt karaktertræk at jeg startede tråden? Synes netop jeg var så ærlig som mulig så den misforstår jeg måske?

Fra Odense
Tilmeldt 19. Feb 08
Skrevet kl. 17:50

Kristoffer Hjerrild:

Du kan ikke lave det med ham?

Helt ærligt, så strejfede den tanke mig slet ikke netop pga. han har så travlt med sit professionelle liv ved siden af og fordi han netop sagde, at det skulle være et fritidsprojekt og ikke en forretning. Men jo det var da bestemt en mulighed som skal overvejes :)

Fra Aarhus
Tilmeldt 3. Jul 07
Indlæg ialt: 1987
Fra  MagentoXperten.dk Winkwink.dk Skrevet kl. 17:51

Okay forståeligt.. Jeg kender jo ikke detaljerne :-) Tænkte bare det kunne være i kunne sammensætte det på den ene eller anden måde... 

Men hvis det aligevel ikke virker til at han rykker på ideen synes jeg du skal gå videre med det :-)

Ejer af Winkwink & Magentoxperten. 

Fra København
Tilmeldt 6. Jan 13
Indlæg ialt: 53
Skrevet kl. 17:56
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej igen Martin.

Jeg vil bare gerne tilføje lidt ekstra:

Respekt for din ærlighed, og respekt for du modtager de slag der nu engang følger med. Det kan godt være moralen og etikken er høj i denne tråd, men jeg kan love dig for der er masser af iværksættere herinde der stjæler med arme og ben. 

Nu har du en masse og tænke over, så jeg syntes du skal bruge kritikken du har fået konstruktivt. Når dagen er omme så skal du bare kunne se dig selv i spejlet.

God aften, og tak for et fedt indlæg

Konsulent  - Arbejder frivilligt med at sælge brugte cykler i københavn

Fra København
Tilmeldt 10. Mar 09
Indlæg ialt: 697
Skrevet kl. 18:11

Det hele minder lidt om den måde historien omkring Facebook tolkes i ''The Social Network''. Zuckerberg bliver hyret til en opgave, men videreudvikler sig idéen og skaber altså Facebook.

Dette fik mig til at tænke på, hvordan sagen vil blive tolket rent lovgivningsmæssigt? Ville det være ulovligt eller det ''bare'' dårlig moral? Fordi som jeg husker det, så endte Zuckerberg da med at betale et kækkeligt beløb til de tre gutter, som eftersigende først fik idéen til det sociale medie for eliteuniversiteter.

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 7. Apr 09
Indlæg ialt: 291
Fra  Promaling.dk Skrevet kl. 18:16
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Martin,

Jeg tror rigtig mange mennesker står med sådan en udfordring som du står med lige nu. Den eneste forskel er bare at du er åben og deler det med os andre.

Derudover tror jeg egentlig sagen er helt umuligt at vurderer når vi ikke kender det konkrete indhold. For hvornår stjæler du en ide ??

Det er for nemt at "være hellig" og anfægte din moral, du har ikke gjort noget endnu, du går med nogen tanker og beder om hjælp til dem.......det viser jo tydeligt at du netop har en moral og du lige nu arbejder med den....

INGEN kan sige sig fri for forbudte tanker, din forbrydelse skal ikke være at dele den med os andre...

Fra Glamsbjerg
Tilmeldt 17. Dec 10
Indlæg ialt: 192
Fra  Main Media Skrevet kl. 18:17
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 4 person

Fuck, hvor er der mange moralister på Amino. Det er ellers ikke noget, det bærer præg af herinde til hverdag. 

Moral og etik har du masser af, ellers havde du aldrig postet herinde. Du er ikke en forretningspsykopat, der stjæler ideer uden skrupler. Stig lige af de høje heste for dælen og lad være med at frygte for jeres egne ideer.

Du har haft indledende kundemøde, snakket om ideen og efterfølgende ikke haft kontakt med manden. Du vælger at spørge, om du må rykke på ideen. Det siger han nej til, men kan ikke tvinge dig til at lade være. Nu kan det være, at der er lidt forskel i dimensionerne, men havde Zuckerberg ikke rykket på en idé, som han ikke var ene om at have, så var han datamatiker ved IBM eller lign. i dag. Har folk ideerne, skal de tro på dem, passe på dem og rykke på dem. Alternativt kan han byde ind med en procentløsning.

Og nej, man skal ikke underskrive en NDA hver gang, man henvender sig til mig, for at jeg skal holde fingrene for mig selv, men tror man nok på sin idé, så kommer man videre med den. Eller også må man se sig overhalet af andre, der troede mere på det eller ville arbejde hårdere for det. Sådan er livet - også i forretning.

Ville jeg rykke på ideen? Nej. Men jeg har en anden god idé, som jeg gerne drøfter med dig, og som måske er lige så god Smile For jeg tør altså godt at lufte en idé for dig. Og stjæler du den, skal jeg nok skrive om det herinde.

Fra Aars
Tilmeldt 26. May 11
Indlæg ialt: 233
Skrevet kl. 18:22

Martin Hjort:

Kristoffer Hjerrild:

Du kan ikke lave det med ham?

Helt ærligt, så strejfede den tanke mig slet ikke netop pga. han har så travlt med sit professionelle liv ved siden af og fordi han netop sagde, at det skulle være et fritidsprojekt og ikke en forretning. Men jo det var da bestemt en mulighed som skal overvejes :)

Men havde ide manden ikke sagt nej til at arbejde med dig, og det var derfor du overejede at gøre det selv?

for lige at give et andet perspektiv i dit spørgsmål om hvor længe man skal vente med at "stjæle" en fuldstændig ide, eller "låne" elementer.

I rettigheds verden (musik mv.) skal man betale/søge lov ved brug af musik/tekst til 70 år efter rettigighedshavers død!(dvs man giver altså direkte ejendoms ret på sådanne elementer til opretshaver)- også selv om andre har lytte på værket gennem radio osv, har de ikke lov til at bruge ideen selv, så det har intet at gøre med om man indgår aftaler offentligøre osv.

En ide går jo tit ud på kombinationen og sammensætning af ting som i forvejen eksistere.

Det det jo er lidt tekst osv som er underlagt, og faktisk også kan side stiles med en ide hvor man sammensætter det på en speciel måde, kan det godt give et fingerpeg om at har man skrevet/udført noget på en bestemt kombination eller måde, så har den der har gjort den første ide retten til dette - uanset aftaler osv.- det vil sige at man her håndhæver en ret, det vil man også gøre på udførelsen af en ide hvis denne beskrivelse kan dokumenteres.

Men derved har man ikke retten til ord, akkorder osv, de er frit tilgængelig til at andre også kan benytte disse og være inspireret, måske tage nogle få ord/akkorder og bygge sit eget værk på, på ligefod er der nogle spilleregler du skal følge, men også nogle muligheder for ud fra elementer at bygge din egen ide.

Håber det gav lidt inspiration til hvad der er muligt og ikke?

/B

Fra Odense
Tilmeldt 19. Feb 08
Skrevet kl. 18:27

Peter Maler:

Martin,

Jeg tror rigtig mange mennesker står med sådan en udfordring som du står med lige nu. Den eneste forskel er bare at du er åben og deler det med os andre.

Derudover tror jeg egentlig sagen er helt umuligt at vurderer når vi ikke kender det konkrete indhold. For hvornår stjæler du en ide ??

Det er for nemt at "være hellig" og anfægte din moral, du har ikke gjort noget endnu, du går med nogen tanker og beder om hjælp til dem.......det viser jo tydeligt at du netop har en moral og du lige nu arbejder med den....

INGEN kan sige sig fri for forbudte tanker, din forbrydelse skal ikke være at dele den med os andre...

Tak for støtten, den er møj (ikke på den dårlige måde :P) værdsat :)

Fra Odense
Tilmeldt 19. Feb 08
Skrevet kl. 18:27

Alexander Langhede Andersen:

Det hele minder lidt om den måde historien omkring Facebook tolkes i ''The Social Network''. Zuckerberg bliver hyret til en opgave, men videreudvikler sig idéen og skaber altså Facebook.

Dette fik mig til at tænke på, hvordan sagen vil blive tolket rent lovgivningsmæssigt? Ville det være ulovligt eller det ''bare'' dårlig moral? Fordi som jeg husker det, så endte Zuckerberg da med at betale et kækkeligt beløb til de tre gutter, som eftersigende først fik idéen til det sociale medie for eliteuniversiteter.

Godt spørgsmål egentlig. Jeg tror det vil være svært for nogen at bevise at de fik idéen først, specielt når det ikke er en unik idé. I hvert fald i DK, det er nok en lidt anden sag i USA....

Side 7 ud af 16 (157 indlæg)