Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp til aftale/kontrakt

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 5. Jun 12
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 08:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Jeg skal have en freelance sælger til at lave noget arbejde for mig på en ubegrænset tidsperiode. Han skal sælge hjemmeside- og webløsninger.

Der er ikke tale om en handelsagent da der ikke er tale om varer men ydelser og løsninger.

Jeg skal udforme en kontrakt, og vil i den forbindelse høre om jeg har frie tøjler til hvad kontrakten skal indeholde?

Da der ikke er tale om en handelsagent, går jeg ud fra at jeg er udenfor lov om handelsagenter (og dermed er jeg ikke forpligtet til godtgørelse efter samarbejdets ophør). 

Har i nogen erfaringer med dette? Har i evt. en kontrakt liggende jeg kan få lidt inspiration til? 

Tilmeldt 17. Feb 11
Indlæg ialt: 175
Fra  Xpress Tryk ApS Skrevet kl. 09:02

Hej Lucky Char,

Mit bedste råd er at få en advokat til at skrive den.

Det kan være så utrolig dyrt hvis du får skrevet en kontrakt der ikke overholder loven.

Det koster typisk ca. 1.500 kr. at få en advokat til det og du kan garanteret finde en her på Amino. Så er du sikker på ikke at ende ud med bøder for forkert kontrakt, 3 måneders løn og al mulig anden ulykke.

Held og lykke med salget.

Mvh Brian / Xpress Tryk ApS

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47207
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:40

Du skal også først og fremmest være sikker på at din sælger på ubegrænset periode - af hjemmesider og webløsniger, er freelance og ikke er helt almindeligt lønansat, for ellers kan du hænge på hans manglende skat, hvis han ikke kan betale sin b-skat http://www.skat.dk/getFile.aspx?Id=30530 Skat bryder som ikke om, at man underlader kildeskat og a-skat, hvis det i realiteten er en ansat. I linket kan du se om du mener det er det ene eller andet.

Denne som godt nok er til film, giver alligevel en god forståelse for, hvor almindeligt det er, at folk skal ses som ansatte, også selv om de har flere jobs http://www.dfi.dk/branche_og_stoette/rapporter-og-artikler/a--og-b-indkomst.aspx 

Når det er gjort, så ved du om du skal lave en freelance aftale eller et ansættelses dokument. I begge tilfælde skal du naturligvis ha noget med om opsigelsen fra begge sider, og er det en ansat, vil han uden større tvivl som sælger høre under funktionærloven som du kan henvise til, men også tage dele fra.

Da ansættelsesbreve/aftaler, er nogen der kan koste at kikse, så er det da en god ide at lade en jurist læse den igennem - eller lave fra start, afhængigt af hvor sikker du føler dig

Du er ikke inde i noget med handelsagenter og deres ret til indtjening efter en opsigelse efter min bedømmelse, men jeg tror du nemt kan være ude i en ansættelse af en lønmodtager. Det behøver heller ikke være spor slemt, kør prøveperiode på 3 mdr og tag hensyn til ferie (12,5% direkte men regn 15% for at være sikker) og benyt f.eks. danløn til det administrative, så skal det sagtens fungere

vh

Tilmeldt 5. Jun 12
Skrevet kl. 12:08

Du skal også først og fremmest være sikker på at din sælger på ubegrænset periode - af hjemmesider og webløsniger, er freelance og ikke er helt almindeligt lønansat, for ellers kan du hænge på hans manglende skat, hvis han ikke kan betale sin b-skat http://www.skat.dk/getFile.aspx?Id=30530 Skat bryder som ikke om, at man underlader kildeskat og a-skat, hvis det i realiteten er en ansat. I linket kan du se om du mener det er det ene eller andet.

Denne som godt nok er til film, giver alligevel en god forståelse for, hvor almindeligt det er, at folk skal ses som ansatte, også selv om de har flere jobs http://www.dfi.dk/branche_og_stoette/rapporter-og-artikler/a--og-b-indkomst.aspx 

Når det er gjort, så ved du om du skal lave en freelance aftale eller et ansættelses dokument. I begge tilfælde skal du naturligvis ha noget med om opsigelsen fra begge sider, og er det en ansat, vil han uden større tvivl som sælger høre under funktionærloven som du kan henvise til, men også tage dele fra.

Da ansættelsesbreve/aftaler, er nogen der kan koste at kikse, så er det da en god ide at lade en jurist læse den igennem - eller lave fra start, afhængigt af hvor sikker du føler dig

Du er ikke inde i noget med handelsagenter og deres ret til indtjening efter en opsigelse efter min bedømmelse, men jeg tror du nemt kan være ude i en ansættelse af en lønmodtager. Det behøver heller ikke være spor slemt, kør prøveperiode på 3 mdr og tag hensyn til ferie (12,5% direkte men regn 15% for at være sikker) og benyt f.eks. danløn til det administrative, så skal det sagtens fungere

vh

Tak for dit indlæg

Jeg glemte måske at nævne nogle ting som nok har væsentlig betydning:

- Sælgeren arbejder hjemme
 - Sælgeren er ikke underlagt arbejdstider (han arbejder når han vil, der er ikke et krav eller et loft)
 - Sælgeren er 100% provisionslønnet (ingen grundløn)
 - Sælgeren har ikke et CVR nummer, men vil blive momsregistreret når/hvis han når de 50.000,-

Det kan vel ikke betegnes som en ansat, og er derfor ikke underlagt ansættelseslove?

Tilmeldt 5. Jun 12
Skrevet kl. 12:13

Efter at have læst den artikel fra SKAT du har sendt, kan jeg se at han passer ind som "honorarmodtager". Men hvilken betydning har dette for den kontrakt der skal udformes?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47207
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:51

OK -det er jo dig der bedømmer, og det kan være rigtigt. Normalt er det noget med ganske korte forhold som er honorar - jvnf: Honorar kan efter praksis udbetales som B-indkomst, når der er tale om meget kortvarige ansættelsesforhold som f.eks. engagementer af én, to eller tre dages varighed. Fortsætter samme arbejdsforhold skal der trækkes A-skat, ellers kan der være tvivl om din status som lønmodtager.

Du skal bare være med på, at du kan hænge på hans manglende B skat HVIS skat siden siger han var lønmodtager med A-skat. Bemærk, at det IKKE har spor at gøre med hvad I indbyrdes aftaler i en kontrakt, men kun afhænger af det faktiske forhold - som skat vil kunne bedømme. Man kan ikke kontrakt aftale sig bort fra et lønmodtagerforhold.

For kontrakten har det den betydning at du ikke har så mange ting at tage hensyn til, men du skal naturligvis ha aftalt klare forhold omkring hvad han får sit honorar for specificeret som per et eller andet, og hvordan I opsiger aftalen hver for sig - men med honorar er der ikke så mange faldgrupper - ud over hvis kan en dag siger, at det var snyd og at han skulle ha været normalt ansat. Det gør de færreste, men ellers tag en jurist til lige at gennemlæse den,

Personligt ville jeg nok ikke ansætte en sælger af websites o.l. som honorar men som lønmodtager for at undgå risiko for skat og konflikt om hvorvidt man omgik lønmodtager regler ved at honorar ansætte - men jeg kender for lidt til det præcise forhold til at kunne være sikker

Du kan lige som sidste info læse advokat Tøjners gennemgang af forholdet og evt risiko http://www.amino.dk/blogs/toejner/archive/2012/11/09/902985.aspx 

vh

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)