Jeg er selvstændig og har været det i nogle år. Jeg har brug for at få oversat noget min revisor har forklaret mig i en mail. Har afleveret budget til bank, da jeg ønsker at få en højere kassekredit. Men dette fik jeg blankt nej til ( har en på 25000 kr ) men vil gerne hæve den til 50000 kr. Da jeg i mit firma, har en del udlæg og udgifter inden jeg fakturere mine kunder. Så min likviditet bliver ikke optimeret. Endvidere topper mit firma fra marts - december - da det er meget sæson præget. Så jeg har nogle måneder med minimal indtjening og der får jeg brug for min kassekredit. Banken fik mit regnskab og der fremgår det fra min revisor flg: I virksomhedsregnskab 2011 står kr. 734.544 som regulering/hævet privat. Dette skyldes bl.a. regulering i aktiver og passiver i 2010/2011 (debitorer, afskrivninger m.v.). I 2010 har du hævet privat kr. 388.655 (incl.skat). Det er egenkapitalen ultimo årene som regulerer tallene. Du betaler også skat af indtjeningen i begge år 2010 og 2011, så det svarer nogenlunde til, at du privat hæver ca. kr. 250.000. Dette svarer ligeledes budget 2012. HVAD? Ud fra dette, så skulle jeg ha hævet privat 734.544 kr i 2011 - det kan umuligt passe, da jeg kun har indtjent halvdelen? Nu ser det jo ud som, at jeg har haft et kæmpe forbrug privat og ud fra det giver banken sit nej! Dette forstår jeg bare ikke. Ydermere arver jeg en stor sum penge - så mit privat forbrug og hævning i firmaet er minimalt netop i 2010/2011. Jeg oplever også, at jeg skal betale SKAT konstant retsstat og mer skat osv. tror jeg har betalt for meget i SKAT. Hvordan kan man finde ud af dette og hvordan får jeg et totalt overblik over min virksomhed og kommer til bunds i dette. Kan ikke gå til min revisor med dette... Så håber virkelig på jeres hjælp !!! På forhånd tak for hjælpen. |
Det lyder jo surt at ha en revisor og betale ham, og hvis man så ikke er med på hvad han skriver, så kan man ikke gå til ham, og tror han lader dig betale alt for meget i skat. I teori kan det jo være tilfældet, men der er ikke noget af der står her, der lige kan forstås uden regnskab. Han skriver jo ikke 734.544 som privat hævet, men som regulering/hævet privat og forklarer at der er en regulering i aktiver og passiver i 2010/2011 (for 2010+2011) - hvilket ikke siger mig noget uden mere forklaring, men der kan ha været afskrevet forkert tidl eller debitorer være forkert behandlet siden der sker en regulering. Så står at du inkl. skat? har hævet 388.655 OG så laver han en ca beregning som siger, at det samlet svarer til at du har hævet 250.000 kr i 2010 og 2011 OG at det svarer til budget for 2012 - hvilket vel er det tal banken må bemærke, som dit forbrug fra firmaet.
Sproget virker jo bestemt som en besked til dig og ikke tiltænkt som materiale til banken. Enten stoler du på din revisor og får ham til at forklare det du ikke forstår, så du bliver tilfreds, eller skifter revisor.
Du skatter ikke af dine hævninger (med mindre du kører VSO) men af dit overskud, og her kan de reguleringer fra 2010/2011 sagtens ha udløst skat, som revisor skriver. Dine hævninger har som sådan ikke noget med din skat at gøre, det kan jo være banklån du hæver, det er kun dit resultat som afgør skatten - så også din skattefrustration vil være meget vanskelig at forstå uden at kende regnskaber og alt i detaljer, specielt de der reguleringer, så igen - ha tillid nok til at du hører den revisor du betaler, eller skfit
Held og lykke med det
vh