Egentligt et godt spørgsmål.
Og jeg ved ikke om jeg kender svaret, men jeg tror grunden er, at folk tror de kan tjene hurtige penge, på ingen tid, så de bruger en passe penge på noget, finder ud af de egentligt har gjort det forkert, eller mister lysten efter noget tid, fordi de ikke tjener den første million 3 dage efter deres virksomhed er starten (Jeg ved godt jeg overdriver).
Jeg tror, hvis man tager det stille og roligt med opstart af sin virksomhed, så skal alt nok gå bedre.
Jeg startede mit firma, og siden starten har jeg ikke brugt mere end 2000kr af min personlige penge - og personligt syntes jeg ikke det er galt.
Det gør jeg selvfølgelig ikke har haft så meget salg, fordi jeg ikke har haft penge til at bruge på markedsføring, osv.
Men på den anden side, så har jeg heller ikke gået med tanken om 'hvor skal jeg nu finde penge til betaling af x'.
Og jeg tror rigtig mange iværksættere vil vinde alle deres kunder på prisen, og det er skam også helt fint, altså nogle vil vinde på pris, andre på kvalitet, andre på kundeservice etc, og alle skal have lov til at udføre deres kerneværdi.
Men hvis folk sælger sig selv for billigt, vil gøre de vil have langt mindre penge at arbejde med (Hvis det overhovedet giver overskud) - og jeg tror det er en af de problemer folk også har, at de glemmer, at når de sælger noget.
Hvis det koster 5kr i indkøb, så skal de beregne alle deres udgifter for det ene produkt, før man kan sætte prisen, og jeg tror ofte folk glemmer, at både regne deres udgifter helt ud, men også tænke på det antal timer de ligger i deres virksomhed.
Hvis man har en webshop, f.eks - som jeg ved mange fra amino har.
Så skal man tænke på, at webshoppen har taget tid og penge at lave, hosting koster penge, vareindkøb koster penge - når man begynder at regne udgifter ud, regner moms, skat, whatever der findes inden for webshops med.
Så tror jeg faktisk det har kostet en del mere end folk regner med, og hvis de så sælger deres produkt for billigt - så ender det med at de måske nok får solgt noget, men i sidste ende har måske meget få kroners overskud.
Det er fedt hvis man f.eks vil starte en webshop med salg af computerspil, og man vil være den billigste på markedet, men man skal tænke på, for at være den billigste - så kræver det ofte man laver storindkøb.
Jeg ved faktisk Martin Thorborg snakkede om det i et foredrag på et tidspunkt, hvor han startede hans computerbiks.
Hvis man kigger på coolshop idag - de har billige priser, ja - men sjovt nok så har de også et kæmpe salg, hvilket gør de kan have de priser, fordi de kan leve af mængden af det salg der er.
Men ja, jeg syntes mange kommer i klemme - og forhåbentlig vil det vende på et tidspunkt. Men folk skal virkelig regne deres priser rigtigt ud.
Jeg hævede selv mine priser 300-330% fordi jeg solgte mit produkt billigere, end jeg kunne (dumme mig) - jeg har lært af det, at man skal udregne sine faktiske udgifter, og så gerne smid flere udgifter oveni, fordi de skal nok komme.