Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Break-even spørgsmål

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra Kolding
Tilmeldt 2. Jun 12
Indlæg ialt: 80
Fra  SponsorDB.dk Skrevet kl. 13:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej folkens,

Jeg har haft en mindre diskussion med en kammerat, hvor vi ikke er helt enige om hvad begrebet "Break-even" dækker over. Er det ikke korrekt, at man taler om det punkt, hvor udgifter (variable + faste) krydser omsætningen, og dermed skaber en balance mellem udgifter og indtægter? Som eksempel, at der skal sælges 10 stk. x-produkter á kr. 100,-, for at gå breakeven med samlede månedlige omkostninger på kr. 1.000,-. Dette er et meget forenklet eksempel.

Et spørgsmål yderligere ang. breakeven begrebet: Hvis man trækker på en kassekredit under forretningens første levetid, skal denne så indregnes i breakeven beskrivelsen, eller skal denne ses som en sideløbende post? Med andre ord, skal kassekreditten ligeledes være gået i 0, før man kan tale om at forretningen er gået breakeven?

Godt Nytår til jer alle derude, og må 2013 bringe jer stor succes med jeres forretninger og i det private.

Fra Søborg
Tilmeldt 13. Dec 10
Indlæg ialt: 274
Skrevet kl. 13:13

Du har helt ret break even er når man tjener lige så mange penge som man bruger hverken mere eller mindre.

Hvis man trækker på en kassekredit så skal omkostningerne til den med. ALLE indtægter og udgifter skal med.

Prøv en gratis personlighedstest på coreprofile.com

Fra Kolding
Tilmeldt 2. Jun 12
Fra  SponsorDB.dk Skrevet kl. 13:55

Hej Asger,

Mange tak for dit svar, som ihvertfald bekræfter min påstand :)
Med hensyn til kassekreditten/lån, mener du så bare at det er de månedlige udgifter hertil, der skal medregnes i breakeven analysen, eller mener du at kassekreditten/lånet skal betales helt ud, før man kan tale om breakeven? Herfra vil forretningen jo alt andet lige være overskudsgivende, såfremt væksten fortsætter.

Fra København
Tilmeldt 15. May 10
Indlæg ialt: 868
Skrevet kl. 14:03

Såvidt jeg kan huske fra min skoletid, så er break even når ALLE udgifter, herunder kassekredit/lån osv. (fra virksomhedsstart til dags dato) minus ALLE indtægter (fra virksomhedsstart til dags dato) ender på lige præcis = 0.

Godt Nytår :)

Kommer snart...

Fra Kolding
Tilmeldt 2. Jun 12
Fra  SponsorDB.dk Skrevet kl. 18:54

tænkstort:

Såvidt jeg kan huske fra min skoletid, så er break even når ALLE udgifter, herunder kassekredit/lån osv. (fra virksomhedsstart til dags dato) minus ALLE indtægter (fra virksomhedsstart til dags dato) ender på lige præcis = 0.

Godt Nytår :)

Det kunne umiddelbart lyde meget rigtigt. Er der andre der kan af-/bekræfte dette? :)

Fra Aalborg
Tilmeldt 25. Dec 09
Indlæg ialt: 655
Fra  Dropshipbase.dk Skrevet kl. 18:58

Hvis du vil have dokumentation, så kan du gratis hente en lille break-even beregner her: http://dropshipbase.dk/backoffice/downloads/

Fra Aabenraa
Tilmeldt 13. Nov 11
Indlæg ialt: 915
Skrevet kl. 19:01

Du har ret, og selvfølgelig skal evt. omkostninger til en kassekredit med i regnskabet, men selve saldoen er som sådan ligegyldig, for det afhænger af aktiver og passiver (udestående debitorer etc.) Så det er kun provision og renter der skal tælle med der.

Men break-even er ikke et eksakt begreb for hele virksomheden. Kan også være om et specifikt produkt (når du har solgt x styk af vare y opnås der break-even).
Det dækker du jo så også fint i dit eksempel :) 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47156
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:28

Jep omkostningerne til kassekreditten skal med, men saldoen er bare udtryk for, at i har lånt penge i den lange tid det tog, før virksomhedens drift nåede break-even

Dermed kan I jo sagtens ha underskud januar til september, men fra september opnå, at indtægterne nu præcis kan dække udgifterne og I har nået break even i jeres daglige omsætning.

I vil stadigt kunne ha underskud for året, og næste målepunkt KUNNE så være, hvornår I kommer til det punkt, hvor virksomheden i hele sin levetid har haft break-even = hverken har tabt eller tjent penge.

Kassekredittens saldo kan så godt være i 0 men I kan jo også ha brugt penge på f.eks. varelager, og så ligger jeres værdi i lageret som måske er 100.000 kr værd i stedet for står på kassekreditten - som så kan stå på minus 100.000 kr, så der vil det være egenkapitalen der nu - målt på en tilfældig balancedag er som den var dag ET der viser, at I hverken har tjent eller tabt på hele levetiden.

vh

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Brande
Tilmeldt 30. Nov 11
Indlæg ialt: 2544
Fra  Miraca Skrevet kl. 19:34

Hej.

Man kan ikke svare på, hvad 'break-even' dækker over.

Det kan være den rente du skal have på din bankkonto, for at det er ligemeget om du placere pengene i aktier eller i banken.

Det kan være det du skal have for dine enkelte varer for at lige præcis den vare holder sine udgifter hjemme.

Det kan være det i skal tjene på samlet varersalg for at få dækket alle jeres udgifter.

Så... Hvad er det egentlig i prøver at finde ud af?

Break-even er bare et udtryk for det punkt, hvor to tal, men modsatrettet udvikling går lige op.

Fra Kolding
Tilmeldt 2. Jun 12
Fra  SponsorDB.dk Skrevet kl. 19:46

Mange tak for jeres meget hurtige og kompetente besvarelser, som langt henad vejen svarede overens med min egen fortolkning af begrebet. 

Carsten Kvist:

Så... Hvad er det egentlig i prøver at finde ud af?

Break-even er bare et udtryk for det punkt, hvor to tal, men modsatrettet udvikling går lige op.

Du har naturligvis ret, når du antager at break-even kan være et udtryk for flere forskellige ting. 
Den samtale som startede diskussionen, omhandlede de iværksættere (blandt andre Jesper Buch) som nævner begrebet "break-even" i forbindelse med deres egen forretning - f.eks. Just-Eat i Jesper Buchs tilfælde.

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)