Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Offsite backup - anbefalinger?

Side 2 ud af 3 (26 indlæg)
Fra Silkeborg
Tilmeldt 3. Apr 07
Indlæg ialt: 1959
Fra  Vipindi Skrevet kl. 17:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Jimmy Thomsen:
Korrekt ang. frekvensen af opdateringer af offsite backup'en.
Det er enormt usandsynligt at den nogen sinde skal i brug, og skulle uheldet alligevel være ude, må man leve med 1-7 dage gamle data. SÅ ofte opdateres data ikke i mit miljø, at det udgør et problem.

Jeg tror du misforstår mig.

Hvis dit backupbehov er 50GB så vil dit trafikforbrug kun komme op på 250GB hvis du flytter alle dine data fem gange om måneden.

Et online backupsystem flytter kun ændringerne (ikke ændrede filer, men ændringerne i filerne) og håndtere så versioneringen og historikken ud fra det.

Så normalt er trafikforbruget væsentligt mindre end behovet for dataplads til backuppen. Dertil kommer at backupdata bliver komprimeret, så både dataplads og trafikforbrug bliver yderligere mindsket, set ti forhold til det faktiske forbrug af dataplads i driftsmiljøet.

De bedste hilsner
/Brian 

Fra Odense
Tilmeldt 4. Mar 09
Indlæg ialt: 754
Fra  Codemagic (Sitemagic CMS) Skrevet kl. 17:46

Brian Reinhold Jensen:
Et online backupsystem flytter kun ændringerne (ikke ændrede filer, men ændringerne i filerne) og håndtere så versioneringen og historikken ud fra det.

Jeg laver altid fuld backup, ikke incremental/sync. Når det angår mine data, stoler jeg ikke på "smart software" der differ i data eller kigger på upålidelige timestamps (som fx kan være påvirket af NTP eller et dårligt batteri), for at vurdere hvilke filer der er opdateret. Jeg er nok ret gammeldags og lavpraktisk hvad backup angår - men jeg har til gengæld aldrig mistet data :)
Det er muligt at backup-systemer til 100.000+ er tilstrækkeligt pålidelige - men det er vist at skyde fugle med kanonkugler i mit tilfælde.

EDIT: Jeg indser at den slags software nok er baseret på en hash af filerne - så det er formentlig ikke SÅ upålideligt som først antaget. Men det er stadig ikke noget jeg stoler på :)

Komprimeringen er tænkt ind i mit behov - jeg tar.gz komprimerer data.

Fra Kbh
Tilmeldt 4. Jul 10
Indlæg ialt: 315
Fra  Dansave Backup Skrevet kl. 17:50

Jimmy Thomsen:

Hej Nikolas.

Tak for tilbudet - det ser jo pænt og professionelt ud, dit website.
Er der umiddelbart nogen fordele frem for Google Drive der pladsmæssigt koster 15 kr/måned, mod dine 99/måned (for 25 GB) ?

Hej Jimmy og tak.

1. Fordelen kan være at vi er Danmark så support osv er på dansk + alle data er på dansk jord. 

2. Al data bliver krypteret inden de sendes online.

3. Automatisk backup hverdag med sheduler indstillingen.

4. Hvis det kun er rent fil backup så kan du bruge vores home løsning til 75 kr.

5. Vores pro løsning kan også tage backup af MySQL, MSSQL, Exchange databaser, Mail Level backup og meget mere.

Fra Odense
Tilmeldt 4. Mar 09
Fra  Codemagic (Sitemagic CMS) Skrevet kl. 17:54

Hej igen, Nikolas.

Tak for svaret. Jeg lurer lidt på det, og afventer lige eventuelle andre forslag. Men indtil videre synes jeg Google Drive virker som en passende løsning ift. mine behov. Jeg skal dog lige have undersøgt Johnnys forslag også.

Fra Silkeborg
Tilmeldt 3. Apr 07
Indlæg ialt: 1959
Fra  Vipindi Skrevet kl. 18:13

Jimmy Thomsen:
eg laver altid fuld backup, ikke incremental/sync.

Bare vent til du får store datamængder, så kan du ikke nå det i dit backup-vindue ;-)

Held og lykke med projektet
/Brian 

Tilmeldt 17. Jul 12
Indlæg ialt: 2178
Fra  PerfGrid Skrevet kl. 18:16

Nikolas Ottas:

Jimmy Thomsen:

Hej Nikolas.

Tak for tilbudet - det ser jo pænt og professionelt ud, dit website.
Er der umiddelbart nogen fordele frem for Google Drive der pladsmæssigt koster 15 kr/måned, mod dine 99/måned (for 25 GB) ?

Hej Jimmy og tak.

1. Fordelen kan være at vi er Danmark så support osv er på dansk + alle data er på dansk jord. 

2. Al data bliver krypteret inden de sendes online.

3. Automatisk backup hverdag med sheduler indstillingen.

4. Hvis det kun er rent fil backup så kan du bruge vores home løsning til 75 kr.

5. Vores pro løsning kan også tage backup af MySQL, MSSQL, Exchange databaser, Mail Level backup og meget mere.

Hvad sker der hvis ens server går ned, og samtidig at det datacenter i er i, bliver bombet? Vil dataen så være mistet?

PerfGrid - High performance webhoteller. Kvalitet i næste kaliber.

Fra Odense
Tilmeldt 4. Mar 09
Fra  Codemagic (Sitemagic CMS) Skrevet kl. 18:19

Brian Reinhold Jensen:

Jimmy Thomsen:
eg laver altid fuld backup, ikke incremental/sync.

Bare vent til du får store datamængder, så kan du ikke nå det i dit backup-vindue ;-)

Held og lykke med projektet
/Brian 

Så kan man jo altid revurdere løsningen senere, og så kan jeg vende tilbage til denne tråd :)
Tak for hjælpen 

Fra Odense
Tilmeldt 4. Mar 09
Fra  Codemagic (Sitemagic CMS) Skrevet kl. 18:26

Lucas - Hosting4Real:

Hvad sker der hvis ens server går ned, og samtidig at det datacenter i er i, bliver bombet? Vil dataen så være mistet?

Hvis både bygningen med min server brænder, og ingen af de 3 diske dataene ligger på kan reddes, og mit backup-site samtidig bliver bombet? Så tror jeg man har et forholdsvis stort problem med noget karma eller lignende ;)

Men hvis det sker, så er man teoretisk på herrens mark. Som sagt er det ikke Nationalbanken jeg hoster data for. Selv om det beskrevne scenarie naturligvis ER muligt, er det stærkt usandsynligt. Lidt sandsynlighedsregning siger mig, at det burde være forholdsvis gode odds at gamble nogle milliarder på at det scenarie aldrig opstår :)

Men SKULLE det ske, så har jeg manuelt taget en komplet backup 1-2 gange årligt på en disk som ligger et andet sted.
Derudover bærer jeg altid på en krypteret USB-stick med de mest kritiske data.

Men hvis min server og alle 3 diske brænder, mit offsite backup bliver bombet, min manuelle årlige backup udsættes for en vandskade, og mit USB-stik forsvinder, så er jeg pænt på røven :-)

Tilmeldt 17. Jul 12
Indlæg ialt: 2178
Fra  PerfGrid Skrevet kl. 18:36

Jimmy Thomsen:

Lucas - Hosting4Real:

Hvis både bygningen med min server brænder, og ingen af de 3 diske dataene ligger på kan reddes, og mit backup-site samtidig bliver bombet? Så tror jeg man har et forholdsvis stort problem med noget karma eller lignende ;)

Men hvis det sker, så er man teoretisk på herrens mark. Som sagt er det ikke Nationalbanken jeg hoster data for. Selv om det beskrevne scenarie naturligvis ER muligt, er det stærkt usandsynligt. Lidt sandsynlighedsregning siger mig, at det burde være forholdsvis gode odds at gamble nogle milliarder på at det scenarie aldrig opstår :)

Men SKULLE det ske, så har jeg manuelt taget en komplet backup 1-2 gange årligt på en disk som ligger et andet sted.
Derudover bærer jeg altid på en krypteret USB-stick med de mest kritiske data.

Men hvis min server og alle 3 diske brænder, mit offsite backup bliver bombet, min manuelle årlige backup udsættes for en vandskade, og mit USB-stik forsvinder, så er jeg pænt på røven :-)

Yep :D Helt korrekt.

Jeg ved chancen er meget lille - men det er set at datacentre eksplodere fra tid til anden :D who knows what happens! Anyways, godt du har tænkt over det.

Men hvis du har direkte SSH adgang - så s3cmd er utrolig godt til at sende data til amazon s3! Der vil prisen for 30gigabyte være 2.85$ om måneden, det er via 2 datacentre, du kan yderligere sende dataen igen - til en anden del af verdenen, relativt billigt!

Jeg har et backup script hvis du skal bruge det :)

PerfGrid - High performance webhoteller. Kvalitet i næste kaliber.

Fra Kbh
Tilmeldt 4. Jul 10
Indlæg ialt: 315
Fra  Dansave Backup Skrevet kl. 18:52
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Lucas

Al vores data bliver videre replikeret til et andet datacenter.

Så selve backuppen og det replikeret data er på 2 forskellige lokationer. 

Side 2 ud af 3 (26 indlæg)