Jeg synes det bør afhænge meget af branche og den personlige historik.
Der skal dog en meget lang kunderelation til før jeg kunne finde på, at bruge en smiley - og det skulle bestemt ikke være mig der lavede den første.
Jeg synes, som du selv er inde på, at det virker uprofessionelt.
Noget jeg har tænkt lidt over er om det er for personligt at begynde en mail med: Hej xxxx, hermed den ønskede....eller om det er bedre med Kære xxxx, hermed den ønskede...
I visse tilfælde springer jeg helt indledningen over og skriver bare: Hermed den ønskede....
Men det virker desværre lidt modsat...lidt for koldt og upersonligt.
Hvad synes i andre, nu vi er inde på den slags ?
18 års erfaring med hardcore SEO / søgemaskineoptimering - Alt fra Tier2 linkbuilding til CTR manipulation - Få en SEO ekspert på dit projekt, Læs om SEO og Connect Media
Kommer meget an på hvilken målgruppe man har. Hos www.coolslips.dk kunne vi godt finde på at lave en smiley i en statusopdatering eller når vi skrev til folk. Alt med måde selvfølgelig.
Som udgangspunkt holder jeg en "business" facade i min kommunikation med mine kunder.
Jeg skriver afslappet men på en professionel måde.
Jeg syntes man skal give kunderne det de ønsker, så skriver kunden med smileys til mig, jaså for de det samme retur. Det samme gælder telefon samtaler, jeg forsøger at kommunikere med kunderne på deres "niveau".
Det er faktisk ikke ret lang tid siden jeg så et TV program om emnet med Smilies i kommunikation, det er ved at være en almenlighed i dagens kommunikation da man jo ikke kan aflæse ting som ansigtsudtryk i eks. en mail eller SMS. Men det er ved at være en ting som bliver en del af det danske skrift sprog og jeg tror ligeså godt man kan tage det til sig.
Men jeg tror det er ved at være en almenlighed hvem man skriver med eks. min gamle bankrådgiver kunne aldrig finde på det. Men det sker ofte at jeg mailer med min nuværende hvor det bliver brugt. Men hun er også 30 år yngre.
Om det er professionelt eller ej, det ved jeg ik, men det har en indvirkning på læseren. Det er fakta, og når man især sælger B2C, så kan en smily bløde meget op i kommunikationen og forholdet til kunden. Smilyen kan symbolisere mange ting, men dens vigtigste funktion er vel at signalere, at afsender er glad, smilende og åben...
Og hvorfor skal man altid følge strømmen? Fordi en eller anden har lavet nogle professionelle uskrevne regler, så skal alle vel ik følge dem. Som bekendt kommer man aldrig foran, hvis man blot går i andres fodspor...
Med min webshop bruger jeg mange smiley'er i livechatten, og mine kunder respondere endda også med smiley'er. Det giver en meget positivladet dialog, hvilket ofte fører til gode anmeldelser på Trust Pilot og salg. Smiley'er er en meget stærk force, som man bestemt ikke skal undervurdere.