Hej alle Aminoer. Det er første gang jeg skriver en tråd på dette forum, så derfor beklager jeg hvis jeg ikke rammer sagens kerne første gang, men kom endelig med spørgsmål og jeg vil rigtig gerne besvare dem. Jeg har skrevet de spørgsmål jeg endnu en gang har med fed og resten af teksten er baggrunds information omkring mig og min ide.. Fik for et halvårs tid siden en rigtig god ide til en cafe/take away, som jeg nu har tænkt over og drejet så mange gange at jeg har besluttet at realisere den ide, ellers kommer jeg aldrig til at sove igen ;) jeg gør det hverkan fordi jeg er forelsket i ideen om at have mit eget sted, eller fordi jeg tror det er nemme penge, jeg gør det fordi jeg bliver nød til at prøve det og fordi jeg tror det kan blive en succes. Mange af jer vil nu tænke på om det er ENDNU en salat/sandwich bar eller pizzaria eller sushi restaurant, som der allerede er mange af i KBH... Men nej det bliver det ikke, har et lille Es, i ærmet som der kan få netop mit sted til at skille sig ud af mængden af spise steder i KBH... Jeg vil ikke komme nærmere på hvad det er, da det kan forpure min planer en smule, men vil sige så meget, det er noget som kan spises og som man ikke kan få nogen steder i KBH og som 90% af alle danskere kan lide.... Desuden er det noget som mange turister vil finde spænderne og som ikke lige har råd til NOMA Så langt så godt, jeg har en god ide... MEN nu begynder de utrolige mange spørgsmål at melde sig. Kort om mig: Er 27 år, har arbejdet som tjener, guide og igennem de sidste mange år været ansat i rejsebranchen som produktansvarlig. Jeg har det bedst når jeg kan være fysisk til stede med mine kunder eller kollegaer og har derfor altid godt kunne lide service branchen. Jeg er ikke bange for at arbejde mange timer og er vant til det, og min vilje fejler bestemt ikke noget.... Jeg er en god forretningsmand og har gode forhandlingsevner, som jeg har erhvervet mig, gennem mit arbejde som produktansvarlig og er god til at holde en god styrring på mine udgifter/indtægter, plus jeg har en vindene personlighed. Men jeg er ikke kok eller har en uddannelse inden for restaurations branchen, men har viljen.... Det sted jeg planlægger at åbne skal igennem det første år primært drives af mig, det skal være et sted med køkken og der skal være plads til 10-20 gæster indenfor. Temaet er at der skal være få retter 1-3 dog med mulighed for at kunden selv kan variere dem og at de skifter efter årstiden. Det andet er at maden skal være hurtig/nem at servere når den først er lavet, da det kun er mig der skal stå for den daglige drift, så der skal hurtigt kunne langes noget mad udover disken, når der er tryk på... Jeg har derfor en del spørgsmål jeg håber i kan hjælpe mig med: Hvor meget skal man cirka regne med for leje af lokaler med fuld godkendt køkken og plads til 10-20 siddende gæster på enten Nørre- eller Vesterbro? Er det helt urimeligt at regne med at der kan komme 13.000 til 15.000 menesker igennem det første år? det er henholdsvis 43-50 personer om dagen? med 25 åbnings dage om måneden. Er det meget svært at blive godkendt som person/virksomhed til at lave og servere mad? Hvad skal man cirka regne med af etablerings omkostninger til sådan en virksomhed? Hvis ikke det er muligt at finde lokale med fuldt godkendt køkken, kan man så evt leje sig ind på et køkken? for derefter at opvarme og servere den på cafeen? Hvad er avancen på drikkevare? Vil i anbefale mig at bruge en af de personer der sidder i væksthuset på Njalsgade på Amager og der nogen der har erfaringer med det og om hvordan man bruger dette tilbud bedst? Jeg har prøvet at lave et drifts budget, men det er lidt svært når man sådan skal "sjuse" sig frem til mange af talene. Fx udgifter til revisor, forsikringer. jeg ved at alle disse tal jo kan findes på gammeldags facon, men det kunne være rart, hvis der fandtes nogle cirka tal, som jeg kunne bruge her i starten, og når jeg så er blevet lidt mere klar i spyttet, kan jeg anskaffe mig meget mere præcise til. Er der nogen der bare generelt ligger inde med en masse viden/hjemmesider/kontakter person, der kan hjælpe mig med at realisere min drøm? Jeg har et godt job nu og har ikke behov for at gøre det om 3 måneder, men kan sagtens vente et halv til et helt år, indtil de rette lokaler melder sig. Jeg håber der er nogen der kan hjælpe mig med den viden jeg søger og/eller kan hjælpe mig til at blive bedre til at finde de svar jeg søger på Amino... Mange tak. |
Er det tilladt at bumpe???