Kan DBA stilles til ansvar hvis en bruger benytter ophavsbeskyttet materiale i annoncen? Jeg har bedt DBA fjerne noget indhold kopieret fra vores side, men fik dette svar:
Hej Nicolaj
Tak for din mail.
Hvis der er en bruger på DBA som du mener overtræder jeres copyright, så vil jeg anbefale dig at tage fat i vedkommende.
DBA er ikke ansvarlig for indholdet på annoncerne på DBA. For at være bruger på DBA skal man acceptere vores vilkår som i punkterne ?Anvendelse af Den Blå Avis? og ?Ansvar? gør det klart at det ikke er Den Blå Avis, men brugerne selv der har ansvaret for deres annoncer. Se evt nærmere under vores brugervilkår.
De kan ikke gøres ansvarlige for, hvad der står i annoncerne. Men de skal, på opfordring, fjerne ulovligt materiale. - Det er jo fint med deres svar. Hvad skrev du til dem?
jeg kan ikke svare dig på dit spørgsmål, men kan stille disse:
var det napster eller brugerne der brød loven?
var det pirate bay eller brugerne der brød loven?
begge disse services blev lukket, selvom de lige så godt kunne være blevet brugt til at dele lovlige filer (den samme gamle snak, om man så også skulle bandlyse kopimaskiner)
det jeg mener er at det er dba's pligt at fjerne materiale der strider mod loven, MEN der skal nok noget mere bevis på bordet fra din side før de vil "krænke" en anden brugers annonce
Kan DBA stilles til ansvar hvis en bruger benytter ophavsbeskyttet materiale i annoncen?
Det er kun et gæt fra min side, men hvis Amino står til ansvar for hvad deres brugere skriver på amino.dk (i hvert fald når de får kendskab til en mulig lovovertrædelse), gælder det samme vel for DBA.
At de vælger at skrive at deres kunder skal acceptere visse vilkår, bør ikke fritage dem for ansvar, da de stiller serverplads til rådighed for denne krænkelse. Især nu hvor de er blevet gjort opmærksomme på problemet.
Så simpelt er det ikke Carsten. DBA er først forpligtet til at fjerne indhold straks i det omfang det er godtgjort at indholdet er ulovligt.
Hvor sikker er du i din sag?
Jeg mener, at der har været noget med fora. Har kan en ejer heller ikke gøres ansvarlig for, hvad kunderne skriver. Men skal fjerne det på opfordring. - Man kan selvfølgelig lade være, men så risikere man en sag. - Da man som ejer nu bevidst har ladet problematisk materiale ligge der.
Jeg mener det var fremme for et par år eller 5 siden, men kan ikke rigtig huske sammenhængen. Desværre.
@igang. Spild af tid at jagte DBA. Udgangspunktet er e-handelsloven for DBA. Spørgsmålet er om Amino overhovedet er omfattet af den lov. Dertil kommer at Amino har valgt en restriktiv politik, der er forbygger at sager opstår.
De stiller rigtig nok deres service til rådighed til at sælge en vare, men de kan og er ikke sat i verden til at vurdere hvem der har ret og ikke, de skal for at de opføre sig "helt efter reglerne", afvente til at der eksempelvis er myndigheder eller dig for den sags skyld have en retslig bevis på at du har ret før de må gribe ind - griber de ind uden at have belæg for det og er forkert på den, er det jo pludselig DBA der er aben.
At de så burde gribe lidt mere an og derved selv prøve at dæmme op for ulovligheder, er en anden sag!
Du kan også finde meget ulovligt på Google, men det er ikke dem der gør noget ulovligt da de stiller service til rådighed--
Jeg forstår dig 100%- men du skal have fat i sælger, eller søgere for at få nedlagt forbud mod ham/hans vare før DBA "vil" gøre noget - men ringede Kåre Quist, så var den annonce nok pillet af i løbet af 2 sek.