I ovenstående er der jo afregnet salgsmoms. Spærgsmålet lyder på, om jeg også skal svare moms af fortjenesten på de 480 kr, så min fortjeneste reelt set kun er 384 kr ?
Jeg håber meget, at der er en der kan svare mig på dette.
hold moms for sig - og dit overskud = fortjeneste helt hver for sig.
Du sælger for 1600 kr og køber for 1120 kr og har en fortjeneste på 480 kr som du - hvis nu det var det eneste du havde i dit regnskab, har i overskud og som du skal betale personskat af.
Så er der momsen for sig - du har 400 kr i salgsmoms og 280 kr i købsmoms og du skal af med 120 kr ialt i moms
Bland aldrig moms ind i omsætning. Dit overskud er din omsæning uden moms minus dine udgifter uden moms = skattepligtig indtægt. Moms holder du helt for sig selv. Skaf et bogholderiprogram som også gør de ting automatisk for dig hvis du skal drive butik, det bliver ustyrligt uden vil jeg mene
vh
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
I den sidste ganger de med 80 i stedet for 100 for at rense avancen for moms. ?
Det kan jeg ikke få til at give mening - de 1600 og de 1120 er jo begge uden moms (renset for moms) så hvorfor skulle man rense en gang mere? Du beskrev dem i alle fald som værende uden moms her;
Udsalgspris: 2000 incl moms (1600 ex. moms)
Indkøb: 1400 incl. moms. (1120 ex moms)
1600 - 1120 = 480 Kr. = Min bruttofortjeneste.
Så må man jo ikke rense for moms en gang mere - så den øverste er jo ret - det andet giver ikke mening - men bare hold moms helt ude af hovedet når du tænker og regner avance for momsen er aldrig en del af din avance. Den er en del af din salgspris mod kunden, men ikke af din avance
vh
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER