Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Varebil Privat/erhverv

Side 3 ud af 4 (40 indlæg)
Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 09:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Skattekonsulenterne ApS:

Vær opmærksom på at der når bilen overgår fra 100% erhverv til blandet anvendelse skal der ske avancebeskatning som var bilen solgt. 

Jeg supplerer lige dette gode indlæg:

Husk, at der også skal afregnes salgsmoms på handlen, som ikke er fradragsberettiget (heller ikke for den erhvervsmæssige andel).

Men på trods af både skat og moms, så kan det dog stadig være en god forretning at sælge bilen til privat. Især hvis bilen er en ældre bil som ikke har den store værdi længere, og hvis man vurderer, at man kan drifte bilen for en omkostning, der er mindre end den man kan få udbetalt skattefrit jf. statens takster.

I så fald kan det ligefrem være en god idé at sælge bilen til privat - også selvom man faktisk reelt stadig vil bruge den 100% erhverv.

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 09:15

BjarneM:

Sådan som jeg forstod det iflg martin :

Du har en varebil som du reg som privat /erhverv og så sparer du ½ af strafafgiften. Da varebilen er privat kan du IKKE trække moms fra Købsprisen på bilen. Men du kan trække moms af driftudgifterne dvs. benzin, serviceomkostninger m.m. Hvis bilen har en Totalvægt på under 3000kg og du har en omsætning over 50.000.- årligt. Det vil sige Omkostninger minus moms skal du self betale af privat lomme.

Mvh Bjarne

Ja, enig!

Fra Kalundborg
Tilmeldt 19. Apr 07
Indlæg ialt: 407
Skrevet kl. 09:16

Jeg skal vel ikke nødvendigvis registrere bilen som privat/erhverv, den kan vel også godt være ren privat selv om jeg næsten kun køre erhvervskørsel. Jeg synes det bliver lidt indviklet, hvad kan bedst betale sig? varebilen har en totalvægt under 3 ton, handelsværdien er under 100.000 og km. er ikke over 20.000 om året.

Er det ikke bare at køre den ren privat incl. strafafgift og så trække de 3,80 kr.?

Hvis man køre den 50/50 og får løftet momsen af driftomkostninger bliver man så ik beskattet af fri bil? som der står i stk. 1 her:  http://www.skat.dk/skat.aspx?oID=1661581

Mvh. Jens

Tømrermester i Kalundborg og indehaver af jensstaehr.dk

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 09:30

Jens Stæhr:

Jeg skal vel ikke nødvendigvis registrere bilen som privat/erhverv, den kan vel også godt være ren privat selv om jeg næsten kun køre erhvervskørsel. Jeg synes det bliver lidt indviklet, hvad kan bedst betale sig? 

Det kan under alle omstændigheder ikke betale sig at registrere den ren privat, for den eneste forskel bliver, at du skal betale 100% privatbenyttelsesafgift i stedet for 50%.

Du kommer alligevel ind under én af de to modeller, som jeg skitserede tidligere.

Jens Stæhr:

Er det ikke bare at køre den ren privat incl. strafafgift og så trække de 3,80 kr.?

Hmmm... jeg tror ikke, at du grundlæggende har forstået de modeller jeg beskriver. 

Den model du beskriver er sådan set ikke-eksisterende. Eller jo, det er den, men så snyder du dig selv for tusindvis af kroner årligt.

Jens Stæhr:

Hvis man køre den 50/50 og får løftet momsen af driftomkostninger bliver man så ik beskattet af fri bil? 

Nej, du vil ikke blive beskattet af fri bil, da du stadig køber bilen privat, men indregistrerer den som delvist anvendt i firma.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 09:33

Hvad der bedst kan svare sig afhænger jo helt af de forventede reparationsudgifter på bilen tillige med værdi og kørsel som du selv er inde på. Jeg hælder nok til godtgørelsesmodellen som den mest enkle model. Så jo.

Vedr. fri bil beskatning så er det kun relevant hvis du bruger virksomhedsordningen og lader bilen indgå. For der kan du ikke lave en 50/50 fordeling.  

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 10:03

Martin E. Jensen:

Jens Stæhr:

Hmmm... jeg tror ikke, at du grundlæggende har forstået de modeller jeg beskriver. 

Den model du beskriver er sådan set ikke-eksisterende. Eller jo, det er den, men så snyder du dig selv for tusindvis af kroner årligt.

Ovenstående var ment som et oplæg til, at du bare skal spørge løs om, hvad det er du ikke forstår! Stick out tongue

Jeg skal gøre mit ypperste for at forklare det, så det står lysende klart! 

Fra Kalundborg
Tilmeldt 19. Apr 07
Skrevet kl. 10:31

Privatbenyttelsesafgift på 5.280 kr. skal jeg vel kun betale hel eller delvis hvis jeg køre privat i erhvervsbilen men det bliver jo ikke en erhvervsbil men en privatbil. Kan du sætte et regnestykke op på 15.000 km. om året hvis vi ser bort fra reparationsomkostninger med dine modeller?

Mit regnestykke ser sådan ud:

Vi siger bilen har en værdi på 40.000 +moms og er ejet af firmaet og som ejer af firmaet køber jeg den til dagsværdien. Jeg betaler 40.000 til firmaet og 10.000 i moms til skat.

Jeg får en regning på 10.000 i afgift for privat anvendelse af en gulpladebil med totalvægt på 2.800 kg. og evt. 1.000 for manglende partikelfilter. Og så er der vægtafgift på hvad? 5.040 kr ialt ca. 16.000

Forsikring ca. 6.000 og diesel ca. 17.000 + de 16.000 ialt ca. 39.000 kr.

Så køre jeg 15.000 km. til 3,80 kr. = 57.000 kr - 39.000 kr = 18.000,- kr (til dæk og service)

Mvh. Jens

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 10:46

Jens Stæhr:

Mit regnestykke ser sådan ud:

Vi siger bilen har en værdi på 40.000 +moms og er ejet af firmaet og som ejer af firmaet køber jeg den til dagsværdien. Jeg betaler 40.000 til firmaet og 10.000 i moms til skat.

Ja, men lige for at være præcis:

Du betaler 50.000 kr. til firmaet, som derefter betaler 10.000 i salgsmoms til SKAT.

Din private udgift er dermed 50.000 kr.

De 40.000 kr. beskattes i firmaet som et alm. salg, som havde du solgt bilen til 3. part. Har du ikke afskrevet bilen til 0, skal der selvfølgelig korrigeres for denne restværdi.

Jens Stæhr:

Jeg får en regning på 10.000 i afgift for privat anvendelse af en gulpladebil med totalvægt på 2.800 kg. og evt. 1.000 for manglende partikelfilter. Og så er der vægtafgift på hvad? 5.040 kr ialt ca. 16.000

Da du indregistrerer bilen som privat/erhverv, så sparer du 50% på regningen for privatbenyttelsesafgiften. Ellers er regnestykket korrekt.

Jens Stæhr:

Forsikring ca. 6.000 og diesel ca. 17.000 + de 16.000 ialt ca. 39.000 kr.

De 16.000 bliver kun til 11.000 (jf. forklaring ovenfor).

Momsen på diesel kan du fradrage i firmaet, så den reelle udgift er kun 17.000 kr. x 0,8 = 13.600 kr.

Forsikring er momsfri, og vil derfor stadig være ca. 6000 kr.

Samlede omkostninger er ca. 30.600 kr. og ikke 39.000 kr.

Jens Stæhr:

Så køre jeg 15.000 km. til 3,80 kr. = 57.000 kr - 39.000 kr = 18.000,- kr (til dæk og service)

Du har nu 57.000 - 30.600 = 26.400 kr. ekskl. moms til dæk og service = 33.000 kr. inkl. moms til dæk og service.

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 12:51

Hej Jens,

Gav det mening?

Surprise

Fra Kalundborg
Tilmeldt 19. Apr 07
Skrevet kl. 13:12

Ja lidt, det var i hvert fald et bedre regnestykke end mit. Jeg tager den lige med vores bogholder. mange tak!

Mvh. Jens

Side 3 ud af 4 (40 indlæg)