Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan et tæppe og skrivebord trækkes fra i skat?

Side 2 ud af 3 (23 indlæg)
Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 19:49
Hvor mange stjerner giver du? :
Ha ha - Det kan jeg såmænd godt forstå.

Jeg gik nemlig ind og rettede mit indlæg idet jeg først havde givet udtryk for en opfattelse af at man ikke kunne få fradrag for en krone når arbejdsværelset ikke var 100% erhvervsmæssigt anvendt.
Det rettede jeg. Udgangspunktet er delvist fradrag så det er svaret. Men mit første svar var dog ikke heller ikke forkert for i mange situationer vil Skat helt nægte fradrag fordi de vil sige at de tjener et et privat formål og at det forhold at det en enkelt gang anvendes til andet ikke kan begrunde fradrag. Medmindre man kan godtgøre at arbejdsværelset bruges 100% erhverv ville jeg normalt ikke anbefale at føre en sag på det spørgsmål (og her ville jeg som sagt gå efter de 100%. Der er mere konsekvens i at sige ingen privat anvendelse end 5%).

Jeg siger faktisk en del om det at have arbejdsværelse i sit private hjem i dette TV indslag

http://jyskebank.tv/012602745941198/bolig_og_erhverv_paa_samme_matrikel

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:58

Jeg er så fortaler for det synspunkt, som Bent valgte at slette.

Jeg synes stadigvæk, at det er for enkelt at sige at der er fradrag uden en stillingtagen til den konkrete virksomhed. Specielt under hensyntagen til at virksomheden drives sideløbende med andet job mm. Afgrænsningen mellem hvad der er private omkostninger og virksomhedsrelateret er smal.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47156
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:33
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Jeg ville i alle fald ikke begynde at rode med at trække et tæppe fra i skat, hvis det lå i privaten, uanset det lå i det værelse hvor mit arbejdsskrivebord lå. Det er ikke fordi jeg ALDRIG tror den bliver accepteret (eller ikke opdaget vil nogen sige) men fordi, det ikke er det værd

Herregud, et tæppe under et skrivebord - 2000 kr (behøver jo ikke være håndknyttet silkeBig Smile) benyttes 50% til firmaformål - = 1000 kr  - fradragsværdi vel 43% - 430 kr sparet (ja jeg ser bort fra moms for ikke at nørde det for meget) HVIS skat eller tilsvarende stirrer sig fast på den slags, så vil de måske gå dybere, og det er ikke 430 kr der skal gi dem anledning,

Man kan altid argumentere for 90% eller 30% i forhold til tæppets nødvendighed for arbejdet, men jeg - gad - ikke

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 22:00

Henrik Koudahl:

Jeg synes stadigvæk, at det er for enkelt at sige at der er fradrag uden en stillingtagen til den konkrete virksomhed. Specielt under hensyntagen til at virksomheden drives sideløbende med andet job mm. Afgrænsningen mellem hvad der er private omkostninger og virksomhedsrelateret er smal.

Henrik, det er vi såmænd helt enige i. 

Hvis der er tale om et bijob, og hvis arbejdet ikke udføres primært ved skrivebordet, så begynder det at blive svært at tage fradrag for skrivebordet.

Tæppet er selvfølgelig også på grænsen til, om det overhovedet kan fradrages, men er der tale om et kontor, som anvendes 95% erhvervsmæssigt i en fuldtids virksomhed og det er virksomhedens primære/eneste arbejdsplads, så bør der ikke være problemer med at fradrage det som et blandet driftsmiddel.

Men som jeg også skriver i et tidligere indlæg, så er det for alle blandede driftsmidler et spørgsmål om, hvordan man argumenterer for den erhvervsmæssige anvendelse af driftsmidlet.

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 22:11

Som et eksempel i ekstremerne for blandede driftsmidler, så er det jo faktisk et krav, at man optæller hvor mange papirer i printeren, som man bruger erhvervsmæssigt, og hvor mange man bruger privat.

Køber man således en pakke med 500 ark papir, og bruger 10 ark privat, så kan man kun fradrage 490/500 = 98% af hele købet. Surprise

Fra Herfølge
Tilmeldt 27. Aug 10
Indlæg ialt: 318
Fra  Onlinebijobber.dk Styrketræningsprogram Skrevet kl. 09:24

Tak for de mange gode svar.

Vores virksomhed er en internetvirksomhed, som kun bliver drevet fra vores kontor (Ingen andre steder). Kontoret bliver i praksis kun anvendte til firmaet, lige alle arkivskade etc. er fyldt med virksomhedspapirer, regnskaber.

Vi har en anden computer hvorfra vi surfer etc. Jeg kan dog ikke udelukke at vi ind imellem får brugt kontoret til noget privat (f.eks. svare på et par private mails eller bestille en biografbillet) hvilket er grunden til at jeg angav forholdet 95/5. 

Som tidligere nævnt, så drives virksomheden ved siden af et fuldtidsarbejde (arbejder aldrig hjemme).

Jeg kan godt se argumentet med, at det ikke er værd at trække gulvtæppet fra i skat.

Men hvordan vi I anbefale mig at fortsætte med kontorbordet? Anføre på bilaget til bogholderen, at jeg ønsker at trække 75-95% fra i skat/moms?

Jeg har solgt digitale produkter (fx ebøger) for over en million kroner! Se hvordan du kan gøre det samme på Onlinebijobber.

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 11:11

Tue Nielsen:

Som tidligere nævnt, så drives virksomheden ved siden af et fuldtidsarbejde (arbejder aldrig hjemme).

Det stiller dig noget dårligere i argumentet om at trække skrivebord og tæppe fra.

I praksis med sådanne aktiver vil man se på, i hvor mange timer du har mulighed for at anvende aktiverne privat, og ikke nødvendigvis, hvor meget du faktisk anvender dem privat.

Da der er mulighed for at anvende bordet og tæppet privat i de 8-9 timer du er væk på almindeligt job, så går de første 50% til privat anvendelse hurtigt. Dernæst får du nok svært ved at argumentere for ret meget mere end 2-4 timers arbejde om aftenen ved skrivebordet.

Samlet privat anvendelse ca. 12-14 timer og erhvervsmæssig anvendelse 2-4 timer.

Jeg vil gætte på, at du kan fradrage et sted imellem 2/16 (12,5%) og 4/16 (25%) erhvervsmæssigt, alt efter hvordan du argumenterer for din arbejdstid.

Fra Herfølge
Tilmeldt 27. Aug 10
Fra  Onlinebijobber.dk Styrketræningsprogram Skrevet kl. 11:18

Tak for dit svar.

Ja, men jeg kan jo ikke anvende tingene privat, når jeg er på arbejde! (Der er jo jeg 40 km væk)

Hvis det er korrekt at jeg kun kan trække 12,5-25% fra et bord, som jeg KUN anvender til erhverv, så giver reglerne da ingen mening. Jeg har købt dette kontorbord, så jeg kan bruge det til vores virksomhed. Det er den eneste grund! Det virker da vanvittigt, at man ikke kan få godtgjort sit virksomhedsaktiv.

Jeg har ligeledes købt en pc, skærm, arkivskab etc. Forudser du de samme problemer med disse aktiver? De bliver også kun brugt til erhverv, idet jeg har en anden pc til privaten.

Tue (endnu engang tak for dit svar) 

Jeg har solgt digitale produkter (fx ebøger) for over en million kroner! Se hvordan du kan gøre det samme på Onlinebijobber.

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 11:32

Tue Nielsen:

Jeg har ligeledes købt en pc, skærm, arkivskab etc. Forudser du de samme problemer med disse aktiver? De bliver også kun brugt til erhverv, idet jeg har en anden pc til privaten.

Computer kan du afskrive 100% i virksomheden, dog skal du huske at korrigere for momsen, hvis du anvender den privat. Fri computer er skattefri, så den er ligetil.

Arkivskab må man forvente at du anvender 100% erhvervsmæssigt, så det ville jeg fradrage 100% i virksomheden.

Tue Nielsen:

Ja, men jeg kan jo ikke anvende tingene privat, når jeg er på arbejde! (Der er jo jeg 40 km væk)

Men resten af familien har mulighed for at anvende skrivebordet, mens du er væk. Stick out tongue

Hvis du bor alene, så kan du højst sandsynligt argumentere for et større fradrag. Som jeg angiver i et af mine første indlæg, så drejer det sig meget om, hvad du kan argumentere for.

Jeg har et eksempel med en kunstmaler, som fik lov til at fradrage rødvin som et driftsmiddel i sin virksomhed. Argumentet var, at han ikke kunne male i ædru tilstand (hans værker i ædru tilstand var usælgelige). Surprise

Så der er masser af mulighed for at fradrage erhvervsmæssige driftsmiler i virksomheden, men det afhænger af, hvordan man argumenterer for sit fradrag.

Hvis du mener, at det vil være retfærdigt at tage de 95% fradrag for skrivebordet, så er det jo dét du skal gøre, og så argumentere for, hvorfor du har vurderet de 95%. Jeg nævner bare, at dit fuldtidsjob 40 km væk stiller dig dårligere i din argumentation om, at fradrage kontorinventar i hjemmet. Big Smile

Fra Herfølge
Tilmeldt 27. Aug 10
Fra  Onlinebijobber.dk Styrketræningsprogram Skrevet kl. 11:39

Okay, tak for dit svar. Jeg føler jeg har argumenterne i orden, men vælger nok en blød mellemløsning. 

Og havde jeg ikke allerede en god bogholder, så havde jeg valgt dig/jer :)

Side 2 ud af 3 (23 indlæg)