Først, beklager endnu et "kan jeg trække dette fra?"-spørgsmål, men jeg har ikke kunne finde svaret.
Jeg har et lille hjemmekontor + enkeltmandsfirma. Jeg bruger kontoret 95% til erhverv og 5% til alt muligt andet. Derfor har jeg ikke trukket husleje fra etc.
Mit spørgsmål er om jeg kan trække disse ting fra i skat/moms:
- Kontorbord
- Tæppe som ligger under bordet
Eller vil dette kræver at jeg KUN bruger kontoret (herunder tæppet) i erhvervsøjemed og ikke har et eneste privat papir liggende på kontoret?
På forhånd tak - Tue
Jeg har solgt digitale produkter (fx ebøger) for over en million kroner! Se hvordan du kan gøre det samme på Onlinebijobber.
Jeg har et lille hjemmekontor + enkeltmandsfirma. Jeg bruger kontoret 95% til erhverv og 5% til alt muligt andet. Derfor har jeg ikke trukket husleje fra etc.
Mit spørgsmål er om jeg kan trække disse ting fra i skat/moms:
- Kontorbord
- Tæppe som ligger under bordet
Eller vil dette kræver at jeg KUN bruger kontoret (herunder tæppet) i erhvervsøjemed og ikke har et eneste privat papir liggende på kontoret?
Der er tale om et blandet driftsmiddel, hvor du kan fradrage den erhvervsmæssige andel af købet. Resten bogføres, som en privat hævning.
Spørgsmålet er om der overhovedet er fradrag for arbejdsværelset?
Det er der ikke, da det anvendes 5% privat (og sandsynligvis heller ikke opfylder en masse andre krav for fradrag). Men trådstarter fradrager jo heller ikke udgifter til arbejdsværelset.
Men det udelukker jo ikke, at man fradrager blandede driftsmidler, som står i værelset.
Tak for svaret og ja, spørgsmålet gik kun på bordet og tæppet - ikke arbejdsværelset.
Hvordan trækker jeg det så fra? 50/50 eller 95/5 ?
Og hvordan går man normalt sin bogholder opmærksom på, at der er tale om et blandet driftmiddel? Skriver man det bare på fakturaen, som man afleverer til bogholderiet?
Tue
Jeg har solgt digitale produkter (fx ebøger) for over en million kroner! Se hvordan du kan gøre det samme på Onlinebijobber.
Hvordan trækker jeg det så fra? 50/50 eller 95/5 ?
Hvis det ikke er muligt at opgøre de præcise forbrug (eks. som ved en bil med kilometertæller), så skal fordelingen ske ud fra et kvalificeret skøn, som du uden at blinke skal kunne forsvare overfor SKAT.
Husk i den forbindelse, at dit vågne døgn har ca. 16 timer, hvor bordet som oftest vil kunne anvendes privat i de 8 timer.
Der findes dog ikke nogle klare regler for, hvordan fordelingen skal ske, så det er op til dig selv, og hvad du kan argumentere for.
Ikke helt enig Martin. Hvis arbejdsværelset ikke udelukkende anvendes erhvervsmæssigt er der som det anføres ikke fradrag for arbejdsværelse. Skat anfører selv følgende i en vejldning: "Du kan få hel/delvis fradrag for dit skrivebord, skab og øvrigt kontorinventar, hvis du kan dokumentere eller sandsynliggøre, at du bruger udstyret i virksomheden. Fradraget sker på grundlag af et konkret skøn".
Når Skat når til den konklusion at et arbejdsværelse ikke udelukkende anvendes erhvervsmæssigt ændrer det ikke ved at driftsmidler som anvendes direkte i virksomheden kan fratrækkes helt eller delvist afhængig af deres anvendelse men her taler vi jo om inventar hvor det netop ofte vil være inventaret og dne øvrige indretning som fører til konklusionen om at værelset ikke anvendes 100% erhvervsmæssigt.
Men praksis vedr. arbejdsværelse er mere lempelig for erhvervsdrivende end for lønmodtagere. Ihvertfald hvis vi taler om en erhvervsdrivende der ikke har lokaler andre steder. Er der tale om en virksomhed af et vist omfang og en bolig som ikke kun består af 1-2 værelser udover kontoret så kunne man jo nemt indrette det til og dermed gøre gældende at det anvendes 100% erhverv.
Spøjst, for jeg er nemlig 100% enig i det du skriver!
Hvor er det lige, at du mener, at vi er uenige, for jeg kan ikke lige finde det?
Skattekonsulenterne ApS:
Hvis arbejdsværelset ikke udelukkende anvendes erhvervsmæssigt er der som det anføres ikke fradrag for arbejdsværelse. Skat anfører selv følgende i en vejldning: "Du kan få hel/delvis fradrag for dit skrivebord, skab og øvrigt kontorinventar, hvis du kan dokumentere eller sandsynliggøre, at du bruger udstyret i virksomheden. Fradraget sker på grundlag af et konkret skøn".
Når Skat når til den konklusion at et arbejdsværelse ikke udelukkende anvendes erhvervsmæssigt ændrer det ikke ved at driftsmidler som anvendes direkte i virksomheden kan fratrækkes helt eller delvist afhængig af deres anvendelse men her taler vi jo om inventar hvor det netop ofte vil være inventaret og dne øvrige indretning som fører til konklusionen om at værelset ikke anvendes 100% erhvervsmæssigt.
Men praksis vedr. arbejdsværelse er mere lempelig for erhvervsdrivende end for lønmodtagere. Ihvertfald hvis vi taler om en erhvervsdrivende der ikke har lokaler andre steder. Er der tale om en virksomhed af et vist omfang og en bolig som ikke kun består af 1-2 værelser udover kontoret så kunne man jo nemt indrette det til og dermed gøre gældende at det anvendes 100% erhverv.
Dette er vel bare en uddybning af mit svar, og jeg er helt enig med dig i ovenstående.