Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad gør jeg skattemæssigt med indtægten fra min blog?

Side 4 ud af 6 (52 indlæg)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47202
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:13
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Skattekonsulenterne:
Kan vi ikke blive enige om at et selskab er en juridisk enhed - typisk ApS eller A/S, og at han skal momsregistreres uanset om han driver sin virksomhed i selskabsform eller som personligt ejet virksomhed, herunder som honorarvirksomhed.

Jo men hvorfor ikke bare angive overskuddet i felt 221 og sætte kryds i at man er fritaget for at afgive regnskabsoplysninger. Vi ved jo ikke hvad det udvikler sig til

Jeg synes det er rent irrelevant - personlig virksomhed eller selskabsform som juridisk enhed her - moms problematiken er jo også den helt sammen, men det virker ikke som om du læser tråden, hverken før eller nu, og kalder man sig skattekonsulenter må man da læse tråden, ellers virker det farligt at rådgive:

Vor mand skriver

trådens spørgsmål:

Skal jeg virkelig have nogen til at lave et regnskab for mig (regner bestemt ikke med at mine adsense-indtægter overstiger 5.000 kr.) eller er det nok hvis jeg bare gemmer det jeg modtager fra google i forbindelse med adsense-indtægter og anfører det i rubrik 20?.

Og i svarer ret chokerende IGEN

Skattekonsulenterne:

Jo men hvorfor ikke bare angive overskuddet i felt 221 og sætte kryds i at man er fritaget for at afgive regnskabsoplysninger. Vi ved jo ikke hvad det udvikler sig til

Han omsætter under 5000 kr skriver han og har tidligere skrevet, at han INGEN udgifter har, og han vil godt være fri for moms og besvær. Han skal da ikke ligge og rode med udvidet selvangivelse. Rubrik 111 er for erhvervsmæssig virksomhed- det har vor ven vel ikke antydning af behov for - han klarer sig med at lægge sine indtægter sammen, gemme bilagene og skrive indtægten i rubrik 20 (han får tilmed ikke automatisk den udvidede hvis ikke han stifter selskab)

vh

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 12:22

Jo jeg har læst tråden. Big Smile Og jeg forstår også godt hvad du mener men som fagmand finder jeg det bare lidt beskæmmende at man bruger udtryk som personligt ejet selskab om en personlig virksomhed.  

Jeg forstår også godt hvad du mener vedrørende håndteringen af indtægterne men nu er der jo ikke meget administration i at lægge nogle tal sammen og angive et overskud i rubrik 111 fremfor at angive indtægterne i rubrik 20. Her og nu har han ikke behov for det men hvad med fremover.     

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:28

nej - kun det at rubrik 20 er til indtægter af den type vor mand har hvor 111 er til erhvervsvirksomhed og generelt til folk der har stiftet virksomhed helt uanset personlig virksomhed eller egentlig selskabsform, OG vor mand ønsker det let - hvilket udvidet selvangivelse og personligt selskab ikke er, og omsætter under 5000 kr og ikke har udgifter - Den er så lige til højrebenet og hører kun til i 20

Kommer der omsætning der ligner over 50000 kr så skal der stiftes virksomhed og så er vi ovre i 111 osv - 

vh

Tilmeldt 9. May 11
Indlæg ialt: 932
Skrevet kl. 12:29

Kære trådstarter!

Jeg har igennem 4 år tjent penge gennem affiliate og adsense, OG angivet denne indtægt i rubrik 20 på den almindelige selvangivelse. No problemo med det.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 12:48

Husk lige på at grænsen på de 50.000 kr. kun gælder i relation til momspligt. I forhold til skat kan du sagtens have en erhvervsvirksomhed med en omsætning under 50.000 kr. (hvor du er skattepligtig af overskuddet/underskuddet) men det er rigtigt at en anden løsning bare er at selvangive honorarerne i felt 20.

Om han har en omsætning over eller under 50.000 kr. har skattemæssigt intet at sige. Han kan vælge at selvangive det som overskud af virksomhed eller som honorarindtægt men det er klart at jo mere omfang der er i aktiviteten jo mere taler for at køre det som en virksomhed.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:03

Skattekonsulenterne:
Om han har en omsætning over eller under 50.000 kr. har skattemæssigt intet at sige. Han kan vælge at selvangive det som overskud af virksomhed eller som honorarindtægt men det er klart at jo mere omfang der er i aktiviteten jo mere taler for at køre det som en virksomhed.
Blir lidt teknisk for trådstarter som bare har lidt adsence fortjeneste på 5000 kr - men for klarhed er honorar i rubrik 12 og indtægt af personlig indkomst fra ikke erhvervsmæssig virksomhed i 20  medens endeligt indtægt af erhvervsmæssig virksomhed - flytter os over i den noget mere komplicerede udvidede selvangivelse (ikke kompliceret for os men for trådstarter) og rubrikkerne 111-112 og evt ned

Honorarer i rubik 12 vil normalt være udbetalt og opgivet af den der udbetaler honoraret (ex til freelancer) som bidragspligtig AM indkomst  - B skat gruppe 05 - så vor mand holder sig til 20 indtil han en dag vil lave erhvervsmæssig virksomhed ud af det Big Smile

vh

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 13:09

Rubrik 20 er til anden personlig indkomst hvoraf der ikke skal svares arbejdsmarkedsbidrag, herunder vise skattepligtige personalegoder der ikke er A-indkomst.  Mener du ikke han skal svare arbejdsmarkedsbidrag af indtægterne ? Big Smile

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:20

Skattekonsulenterne:
Mener du ikke han skal svare arbejdsmarkedsbidrag af indtægterne ?

Længe siden! DU betaler da ikke  arbejdsmarkedsbidrag af hobbyvirksomhed.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 13:38

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:43

Det ved jeg faktisk ikke hvordan det er med adsense indtægter som jeg har set som "hobby" hvor underskud ikke kan fratrækkes i personlig indkomst - MEN du kan da ha et punkt - jeg udgår fra denne: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=2064114&vId=0 som jo har personlig indkomst fra ikke erhvervsmæssig indkomst i rubrik 20. 

Andre må lige byde ind - skal der arbejdsmarkedsbidrag af indtægter fra ex adsense -

http://www.skm.dk/publikationer/skat/1595/1596/ hvor indtægter minus udgifter = overskud af ikke erhvervsmæssig personlig indkomst angives 

Skat skriver: Arbejdsmarkedsbidrag
Endelig betaler personer med ikke-erhvervsmæssig virksomhed ifølge praksis ikke arbejdsmarkedsbidrag af indkomst, der stammer fra ikkeerhvervsmæssig virksomhed, da ikke-erhvervsmæssig virksomhed ikke er omfattet af arbejdsmarkedsfondsloven13

Omvendt gir jeg dig ret - lidt underligt måske hvis man der har noget uden AM bidrag men en adsence indtægt fra en blog der ellers skriver om heste ville jeg se som overskud af en hobby virksomhed og den skal der ikke AM bidrag på (lige som et underskud heller ikke kan fratrækkes i personlig indkomst) - så jeg står stadigt på rubrik 20 men er ikke længere sikker - Er 5000 kr adsence fra en blog drevet af lysten til heste og spil en hobbyindtægt eller ej? Kunne et underskud fratrækkes i personlig indkomst her virkeligt?

Her må være eksperter.

Side 4 ud af 6 (52 indlæg)