Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad gør jeg skattemæssigt med indtægten fra min blog?

Side 5 ud af 6 (52 indlæg)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47178
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Når også Henrik er på linie ville jeg godt turde fastholde rubrik 20

Det er en blog om hestevæddeløb som kaster under 5000 af sig i adsence. En hobby blog ville jeg klart mene, og jeg ville ikke forvente at kunne trække et underskud ved at skrive den fra i min personlige indkomst og spare skat - men heller ikke AM bidrag og derfor rubrik 20

Hvis adsence kan drives så det giver en substentiel rigtig indtægt som erhverv med erhverv for øje, ville jeg ikke bruge 20 - men oftest tror jeg det er biindtægt fra en ren hobby drevet blog, som jeg opfatter hestebloggen her

vh

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 13:51

Det er en lidt forunderlig praksis der som Gitte også skriver i artiklen ikke er 100% afklaret. Nu er der måske heller ikke den store grund til at lave de store armbevægelser her beløbenes størrelse taget i betragtning.

Jeg mener jo selv at ikke-erhvervsmæssig virksomhed og hobbyvirksomhed forudsætter at Skat har været inde og sige at der er tale om hobbyvirksomhed via en afgørelse men jeg kan godt se at praksis er blevet lidt udvandet på det punkt og jeg hælder til at du har ret.  

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 14:10

Jeg vil mene, at der klart er tale om drift af en virksomhed (ikke hobby), med det formål at tjene penge. Læs trådstarters første indlæg:

humle612:

Jeg igennem et par måneder haft en blog med lidt adsense-indhold og derigennem tjent lidt penge, hvilket jeg selvfølgelig også håber at kunne gøre i fremtiden(Og gerne endnu mere ;-)).

Trådstarter har drevet denne virksomhed med overskud i et par måneder, og forventer at fortsætte med sine aktiviteter.

Det eneste rigtige at gøre, er da at få momsregistreret virksomheden snarest muligt. Herefter bør man vurdere på, hvilke omkostninger der er, ved at drive virksomheden, og hvilke skattefradrag, som er mulige ud fra det.

Åbenlyst ville det være en idé, at inddrage computer, internet og eventuelt telefon i virksomheden, og fradrage disse omkostninger. Dernæst kunne man kigge på, om der eventuelt var flere muligheder for fradrag.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 14:24

Man kan vel sige det på den måde at der henset til at praksis ikke er 100% klar er mere eller mindre frit valg og der ville jeg også vælge den model som jeg også har talt for ovenfor. Fordi man ikke ved hvad det kan udvikle sig til når man kommer længere frem.

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 14:45

humle612:

Skal jeg virkelig have nogen til at lave et regnskab for mig (regner bestemt ikke med at mine adsense-indtægter overstiger 5.000 kr.)

Det kunne lyde som e god idé at inddrage nogen til at lave dit regnskab for dig. Jeg vil tro, at du kunne slippe skattefrit (lovligt), hvis du evt. kontaktede mig eller en anden bogholder eller revisor, for at hjælpe dig med regnskabet.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47178
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:58
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Martin E. Jensen:
Det eneste rigtige at gøre, er da at få momsregistreret virksomheden snarest muligt. Herefter bør man vurdere på, hvilke omkostninger der er, ved at drive virksomheden, og hvilke skattefradrag, som er mulige ud fra det.

Det kan være et godt råd - men hvis hans forventning stadigt er max 5000 ind - OG han selv så klart ønsker at undgå og noget skal være komplekst - så er det råd jo godt nok men kan så betyde at han skal til at lønne en person, som du foreslår- og da gerne dig du er da god - for at lave arbejdet.

Det kan være han kan indrage visse ting men det kan også være at der dømmes hobby og så er der jo ikke fradrag. Der er intet i vejen for at trække omkostningerne ved hobbyen inden "fortjenesten" fra UDEN at skulle moms registrere vil jeg også tikføje - klare det selv med den meget lille indtægt og tage moms og udvidet selvangivelse i step 2

men - JEP alt kan gøres (og lettest hvis Humle612 er over 18 så der ikke skal forældreansvars påtagelse ind over for at momsregistrere en virksomhed han mener tjener 5000 kr) Jeg kender en del der bliver trætte af at ha stiftet selskab og ikke rigtigt fik brugt det, men bøvlede med 0 moms indberetning + udvidet selvangivelse - og derefter med at skulle lukke det, og sælge computeren ud af virksomheden igen

vh

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 15:27

Det kan være et godt råd - men hvis hans forventning stadigt er max 5000 ind 

Jeg læser trådstarters indlæg som, at han har drevet sine aktiviteter i 2 måneder nu, og forventer ca. 5000 kr. i indtægt ved årsskiftet. Altså en omsætning på ca. 5000 kr. i kvartalet, hvilket i 2013 vil give en omsætning på ca. 20.000 kr., hvis ikke indtægterne stiger, hvilket trådstarter arbejder på at få dem til.

Vi er helt enige om, at hvis forventningen er 5.000 kr. i 2013 også, så er det jo ikke megen rådgivning, der er råd til at købe. Det kommer jo også helt an på skatteprocenten, som sandsynligvis allerede er ret lille (er mit gæt), om det i det hele taget kan svare sig.

Men en rådgiver vil stadig kunne hjælpe, også selvom omsætningen kun er ca. 5000 kr. årligt. 

Det lader jo ikke til, at trådstarter ellers får husket at inddrage internet, computer og eventuelt telefon, hvilket sandsynligvis i sig selv ville kunne nedbringe resultatet i virksomheden betragteligt (måske endda ned omkring 0 kr, hvilket vil gøre indtægterne skattefrie).

Det er klart, at en rådgiver ikke skal fakturere mange timer før, at overskuddet er væk, men mon ikke at et så lille regnskab kan klares på en times tid, eller maks to, alt afhængig af, hvor meget bilagsmateriale trådstarter selv udarbejder...?

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 15:33

Enig - Hvis virksomheden er af begrænset omfang så er rådgiver/revisors arbejde også begrænset.

Fra Korsør
Tilmeldt 20. Jul 12
Indlæg ialt: 443
Fra  Granly Marketing I/S Skrevet kl. 16:02

I forhold til rådgiving, kan trådstarter jo også vælge at modtage en mængde GRATIS rådgivning ved det lokale væksthus :) Bare lige en høflig påmindelse

Granlymarketing.dk - Webtekster til online markedsføring

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 19:13

Mads Grønlund:

I forhold til rådgiving, kan trådstarter jo også vælge at modtage en mængde GRATIS rådgivning ved det lokale væksthus :) Bare lige en høflig påmindelse

Ja, det er godt at anvende de gratis tilbud... Men jeg har da endnu ikke hørt, at man kan få lavet sit moms- eller årsregnskab gratis via det lokale væksthus?

Side 5 ud af 6 (52 indlæg)