Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan jeg opsige medarbejder efter barsel

Side 1 ud af 3 (21 indlæg)
Tilmeldt 22. Nov 12
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 20:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har en medarbejder, som er vendt tilbage fra barsel for 2 måneder siden. Imidlertid kører tingene ikke så godt rent økonomisk, og jeg har rent faktisk ikke råd til at beholde hende - selvom jeg gerne ville.

Vil jeg frit kunne opsige hende nu, uden at være bange for at hendes fagforening kommer efter mig pga. opsigelse efter barsel, eller skal jeg vente - og i så fald hvor længe? Jeg vil sagtens kunne dokumentere at opsigelsen sker pga. dårlig økonomi.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46449
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Så vil du efter min bedste overbevisning uden problemer kunne opsige - grundet dårlig økonomi og i respekt for medarbejderes ansættelsesaftaler i øvrigt

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46449
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Så vil du efter min bedste overbevisning uden problemer kunne opsige - grundet dårlig økonomi og i respekt for medarbejderes ansættelsesaftaler i øvrigt - vent gerne om barsles eksperter mener andet, men jeg er meget sikker

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 22. Nov 12
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 21:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Så vil du efter min bedste overbevisning uden problemer kunne opsige

Det er jo også min overbevisning, men man ved jo aldrig når det kommer til juristeri og beskyttelse af medarbejderes rettigheder. Tak for svaret :)

Tilmeldt 25. May 06
Indlæg ialt: 1020
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 22:50
Hvor mange stjerner giver du? :

overarm:
Jeg vil sagtens kunne dokumentere at opsigelsen sker pga. dårlig økonomi.

Kan du også dokumentere, at du vælger at afskedige netop denne medarbejder, og ikke en af de øvrige?

Hvis du ikke kan det, ser jeg ikke din sag som værende helt god. En advokat til at kigge det igennem inden, du gør noget, kan spare dig for et stort krav.

 

 

Tilmeldt 25. May 06
Indlæg ialt: 1020
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:24
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Hej overarm

Hvis du fyrer medarbejderen, er det dig der skal bevise at du ikke overtræder ligebehandlingslovens § 9 - og den bevisførelse er mere omfattende end blot at henvise til dårlig økonomi.

Bevisbyrden er meget høj og har du ikke en tilstrækkelig overarm til at løfte den så højt, så er det meget sandsynligt du taber den med et brag...

Tilmeldt 24. Jul 12
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 08:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kan ikke se, hvorfor medarbejderen ikke skulle kunne fyres, når der er økonomisk grund til det.

Kvinden har været tilbage i sin normale stilling i flere måneder, så det er ikke sådan, at medarbejderen er bliver tilsidesat af fx en vikar, som i det ovennævnte tilfælde - stillingen forsvinder.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46449
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Au79:

Jeg kan ikke se, hvorfor medarbejderen ikke skulle kunne fyres, når der er økonomisk grund til det.

Kvinden har været tilbage i sin normale stilling i flere måneder, så det er ikke sådan, at medarbejderen er bliver tilsidesat af fx en vikar, som i det ovennævnte tilfælde - stillingen forsvinder.

Enig - når kvinden i måneder har været tilbage - og forudsat det er økonomiske årsager - så ville jeg ikke lade virksomheden gå ned af frygt for at agere. Det er ikke godt, hvis hun har en kollega der laver helt det samme, som er ansat for 1 måned siden og ikke opsiges, men hvis ikke der er andre der for nyligt er ansat i helt samme funktion, så ville jeg ikke turde risikere virksomhedens økonomi, af skræk for HR reglerne her.

Hvad mener I som advarer så stærkt imod det skulle være alternativet. Køre videre mod konkurs måske eller ligge og ryste i sengen medens pengene siver bort?

Der er en risiko, hendes fagforening KAN ville køre en sag, men er det økonomisk nødvendigt for dig, så tag den risiko, den er meget lille hvis det øvrige jeg skriver holder.

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Aarhus
Tilmeldt 13. Jan 07
Indlæg ialt: 98
Fra  Laros A/S Skrevet kl. 17:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er en rigtig god idé, at du sammenligner hende med de øvrige medarbejdere, og så gør dig klart, om du kan vise, hvorfor det netop er hende, der afskediges og ikke een af de øvrige.
Økonomien tilsiger blot, at du skal afskedige. Den del lader du til at kunne argumentere for. Men du skal også kunne argumentere for valget af, hvem du afskediger... har du fx. interne effektivitetstal, referater fra personalesamtaler osv. osv. som kan vise, at hun er den mindst egnede til at fortsætte - eller måske bedst af alt - er hendes stilling ikke længere nødvendig, fordi I ikke længere tilbyder den ydelse, hun står for (el. lign)....

 

Side 1 ud af 3 (21 indlæg)