Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fakture med eller uden moms ?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 22. Nov 12
Indlæg ialt: 48
Skrevet kl. 18:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej folkens

Jeg går med en lille idé om at starte en enkeltmandsvirksomhed op, ved siden af mit faste job. Kort og godt, går det ud på at jeg vil lave hjemmesider for private og mindre virksomheder.

Jeg regner ikke med at lave for mere end 50000 om året, så jeg skal ikke momsregistreres, men hvordan kommer en fakturer så til at se ud, hvis man skal lave sådan en til en kunde. Her tænker jeg når der ikke er noget moms beløb der skal opkræves ?

Stefan

Fra Skærbæk
Tilmeldt 16. May 12
Indlæg ialt: 58
Skrevet kl. 09:53

Hej

Er selv nybegynder og her er de oplysninger jeg fik her på siden ang. dette spørgsmål.

Fakture må IKKE indeholde moms hvis du ikke er registreret for moms. Og det vil sige kunden ikke kan løfte moms af fakturaen.

Istedet for CVR nr anfører du dit CPR nr. Og anfører ex "Fakturaen indeholder ikke moms da undertegnet ikke er underlagt reglen om dette" eller noget lign.

Regler for hvad en faktura skal indeholde kan du nemt finde her på siden :o)

Mvh Bjarne

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 10:00

Hej Stefan,

stewin:

jeg vil lave hjemmesider for private og mindre virksomheder.

Overvej kraftigt, hvordan fordelingen imellem private kunder og erhvervsmæssige kunder vil være. Hvis du har flest erhvervskunder, vil det højst sandsynligt være en fordel at blive momsregistreret.

Husk, at du jo kan fradrage købsmomsen på dine anskaffelser, hvis du er momsregistreret. For dine erhvervskunder er prisen den samme, om du er momsregistreret eller ej.

stewin:

hvordan kommer en fakturer så til at se ud, hvis man skal lave sådan en til en kunde

Dine erhvervskunder vil være forpligtet til at indberette alle køb fra dig via skat.dk (næsten på samme vis som havde du været ansat), og det medfører dermed noget ekstra arbejde, som mange erhvervskunder ikke gider at bøvle med, og dermed afviser de kunder, som ikke er momsregistreret.

Så der er også et element, som du skal overveje, i forbindelse med din opstart.

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 10:04
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:16

Hej

Kontakt told og skat i din kommune.

mvh

Thomas

Tilmeldt 22. Nov 12
Skrevet kl. 11:47

Da mit område nok henvender sig mest til nyopstartet virksomheder, kan jeg godt se det nok ville være smartest at få sig et momsnr. Men bliver man straffet på nogen måde hvis man ikke kommer over de 50000 som man har sagt ja til at man gør ?

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 11:58

stewin:

bliver man straffet på nogen måde hvis man ikke kommer over de 50000 som man har sagt ja til at man gør ?

Der er på ingen måde tale om en bundgrænse. Du kan således sagtens være momsregistreret og så sælge for 1 kr. om året.

Dét som grænsen på de 50.000 kr. omhandler, er at du ikke må sælge for mere end dette beløb, uden at være momsregistreret.

Så for at sige det præcist: Nej, du bliver ikke straffet, hvis du er momsregistreret, og sælger for mindre end 50.000 kr. om året.

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12889
Skrevet kl. 12:01

stewin:
Jeg regner ikke med at lave for mere end 50000 om året, så jeg skal ikke momsregistreres

Hvad forstår du ved at lave mere end 50.000 kr om året -  snakker du fortjeneste eller omsætning?  husk lige på at der er stor forskel på om du tjener 50.000 eller omsætter for 50.000 kr pr. år.

Har du en omsætning på 50.000 kr eller mere indenfor 12 måneder SKAL du moms registreres! 

Mvh

Ravn

Fra Bjerringbro
Tilmeldt 6. Mar 09
Indlæg ialt: 75
Fra  Partypoint Skrevet kl. 12:36

Jeg havde valgt at lade mig momsregistrer da du også selv kan få fordele ud af det.
Mvh Jonas Kolding

Partypoint - Midtjyllands fedeste udlejning af festudstyr. Uanset om du skal bruge jukeboxSlush Ice maskine eller et lydanlæg med power!

Tilmeldt 22. Nov 12
Skrevet kl. 13:16

Ravn:
Hvad forstår du ved at lave mere end 50.000 kr om året

Tænker omsætning :)

Men kan godt se ud fra jeres "erfarende" meninger at der også er nogle fordele ved at lade sig moms registrere.

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)