Der tager du altså grueligt fejl... Selv korte tekster kan ende med at koste krænkeren flere tusinde kroner, da research mm også indregnes, som en del af krænkelsen. For copyright ejeren skriver sjældent en tekst ud af det blå, og der kan man altså få godt gjort del tid, som der er blevet benyttet til research mm. Men igen det kommer an på, hvor små sko ejeren af teksten går i. Jo mindre sko, des mere kompliceret sag, des mere arbejde skal der lægges i og des større advokatomkostninger. Så det kan sjældent betale sig i sidste ende at være over mega grådig... |
Hans Stokholm Kjer:Det tror jeg, du har galt fat i, Jacob.
I Ophavsretslovens § 83 står der:Erstatning og godtgørelse
§ 83. Den, som forsætligt eller uagtsomt overtræder en af de i §§ 76 og 77 nævnte bestemmelser, skal betale
1) et rimeligt vederlag til den forurettede for udnyttelsen
2) en erstatning til den forurettede for den yderligere skade, som overtrædelsen har medført.
Stk. 2. Ved fastsættelse af erstatning efter stk. 1, nr. 2, skal der tages hensyn til bl.a. den forurettedes tabte fortjeneste og krænkerens uberettigede fortjeneste.
Stk. 3. I sager, der omfattes af stk. 1, kan der derudover fastsættes en godtgørelse til den forurettede for ikke-økonomisk skade.
Især stk. 3 er interessant i denne sammenhæng.
Venlig hilsen
Hans
Ja, godtgørelse og vederlag. :) Erstatningsbetaling kræver at der er sket et tab jf.
Hans Stokholm Kjer:2) en erstatning til den forurettede for den yderligere skade, som overtrædelsen har medført.
Og stk. 3 nævner jo specifikt godtgørelse :) Så jeg siger ikke, at han IKKE kan få godtgørelse, jeg siger bare, at erstatning kræver tab (eller skade, som der står i paragraffen). :)
Bliv gratis medlem