Det kommer jo nok ikke som nogen overraskelse blandt aminoer, at breve bliver væk engang imellem... Derfor er mit spørgsmål: Kan forbrugeren godt nægte at betale et rykkergebyr med henvisning til at vedkommende ikke har modtaget rykkeren? Jeg vil personligt mene det er fair nok, for hvis man nu engang opkræver de DKK 100 i rykkergebyr, så kan man som minimum ulejlige sig med at sikre at kunden modtager rykkeren f.eks. ved at sende en email, eller sende som anbefalet post.
Det kommer jo nok ikke som nogen overraskelse blandt aminoer, at breve bliver væk engang imellem... Derfor er mit spørgsmål: Kan forbrugeren godt nægte at betale et rykkergebyr med henvisning til at vedkommende ikke har modtaget rykkeren? Jeg vil personligt mene det er fair nok, for hvis man nu engang opkræver de DKK 100 i rykkergebyr, så kan man som minimum ulejlige sig med at sikre at kunden modtager rykkeren f.eks. ved at sende en email, eller sende som anbefalet post.
Du har ikke rykket ham, hvis han ikke modtaget den og derfor kan du vist på en måde ikke rykke ham ;) Men har dog set eksempler på firmaer som stadig vil have deres rykker gebyr, selvom regningen er betalt...
Der er mig bekendt ingen lov der siger, at rykkere skal sendes anbefalet, men det letter jo bevisbyrden ganske meget. Omvendt forventer man mig bekendt også i dansk lov, at breve der sendes med posten faktisk også generelt kommer frem, men så bør man tage indleveringskvittering som minimum. Jeg tror ikke modtage vil kunne snakke sig uden om f.eks. 3 rykkere sendt med indleveringskvittering i en inkasso
Mit råd: Send anbefalet og surt nok, også ikke anbefalet med indleveringskvittering - for skurke har det med at undlade at modtage eller hente anbefalede breve.
tsk tsk surt- vh
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Det er nok at man har sendt rykkerbrevet med alm. post, det behøves ikke at være anbefalet, Det kan også sendes som email. Han kan ikke nægte at betale gebyret da det nu er en del af det skyldige beløb. Vi kan jo alle sige at vi ikke har modtaget brevet.
De må da have modtaget rykkeren for ellers ville de jo ikke reagere............Hvis de har modtaget en rykker har de med stor sandsynlighed også modtaget de andre. Spørgtmålet er om de har læst dem.
Jeg har selv forsøgt med at sende anbefalet og det var bare spild at 82 kr da motageren nægtede at modtage brevet.
God økonom/regnskabsmand. Stor erfaring fra mange brancher og lande. Kontakt mig ved behov for regnskab / økonomistyring til rimelig pris. Også god sparringspartner.
”Ifølge den nyeste retspraksis, senest i en dom fra Højesteret (Ugeskrift for Retsvæsen, år 2007 side 2791) og nævnets tilsvarende praksis er det tilstrækkeligt som bevis for fremkomst af en skrivelse, at den erhvervsdrivende kan fremlægge kopi af det afsendte brev, samt at pågældende brev ikke er kommet retur til afsender. ”
Er det nu helt fair at du skal ulejlige dig med email og anbefalet som kombination til rykkerbrevet. Du har tidligere fremsendt faktura der ikke er betalt. Det skal naturligvis koste og 100 kr er ret billigt. Det koster på dit cashflow og du bruger tid på det. Så fair er at debitor ikke kan påstå det ikke er modtaget :-)