Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Folkeskolen skal forbedres NU! Kom med forslag

Side 6 ud af 6 (58 indlæg)
Fra Brørup
Tilmeldt 20. Jul 11
Indlæg ialt: 500
Fra  KitchenTech ApS Skrevet kl. 13:22
Hvor mange stjerner giver du? :
Fashion-Seller:

Ronni Plindstrup:


Med fare for at blive upopulær!

Jeg har opgivet håbet for folkeskolen.

Og som ressourcestærk vil jeg ikke trække læsset i en folkeskole, hvor laveste fællesnævner trækker alle ned.

Derfor bliver vores datter skrevet op på en privatskole.

Løsningsforslag til folkeskolen?

Det må blive til et langt og sejt opgør med et stift og utidssvarende system, der taber de svageste og begrænser de stærkeste.

Individet skal i fokus.

Og så skal vi ikke være bange for at se på den sociale arv. Og selvom det er et tabu, må vi se på hvilke sociale grupper der er med til at besværliggøre optimale undervisningsforhold.

Se på privatskolerne. Noget må de jo gøre rigtigt. Ellers eksisterede de jo ikke.

Ligesom privathospitaler og private sundhedsforsikringer.



Hvis du er så vild med spanske tilstande, hvor der er et klassesamfund af værste skuffe, hvorfor flytter du så ik bare til Spanien? Så er alle dine problemer løst, og alle andre mod nord er glade...



Fashion-Seller > Aner intet om hvordan det er i Spanien. Men jeg vil altid vælge det som JEG synes er bedst for mit barn. Det gør alle forældre forhåbentligt.

Godt nytår.
Fra Brørup
Tilmeldt 20. Jul 11
Indlæg ialt: 500
Fra  KitchenTech ApS Skrevet kl. 13:38
Hvor mange stjerner giver du? :
Brian Reinhold Jensen:

Hej Ronni,


Det viser meget godt at en stor del af debatten føres på "opfattelser" istedet for hvordan virkeligheden er.


Ronni Plindstrup:
Min generelle opfattelse er at folkeskolen er for fastlåst, hvor privatskolerne har mere frie hænder.


Det er dybt problematisk når vore politikkere/folketingsmedlemmer diskutere, og lovgiver, ud fra opfattelser og egne erfaringer fra deres barndom.


Eks. din opfattelse af at fællesskabet ikke prioriteres særligt højt, står i skærende kontrast til det arbejde der sker i skolerne omkring opbygning af fællesskab og sociale kompetencer, ikke kun fordi skolerne vil det, men det er rent faktisk medtaget i undervisningsministeriet retningslinier. Således er der ikke kun faglige mål men også sociale mål i de elevplaner, der også er lovgivet om, der udarbejdes for hver elev årligt.
http://pub.uvm.dk/2006/faellesmaal/inspiration/insp_led_laer_paed_03_sociale.html 


Ronni Plindstrup:
er det mit klare indtryk at folkeskolen generelt anses for tung, støvet og fastlåst


Men igen, det er dit indtryk. Beklager, men jeg møder det alt for tit. Jeg prøver ikke at forsvarer alle landets folkeskoler, men det er simpelthen for let bare at kaste om sig med beskyldninger om at folkeskolen ikke dur, lærerne har for meget ferie, eleverne er dumme, der er ikke tid til den enkelte og så videre. Jeg har endnu ikke mødt mennesker med de holdninger, der rent faktisk har haft børn i folkeskolen inden for de sidste fem år.


Beklager, det er ikke for at skyde specielt på dig, men dit indlæg om var lige dråben ;-)


Jeg synes det er imponerende når folketingspolitikkere kræver lektiehjælp i SFO-tiden og får hele koret til at synge med, når jeg tænker på at de selv vedtog det i folkeskoleloven i 2009. For mig er det bare endnu et eksempel på at debatten foregår på basis af egne/gamle erfaringer, fremfor hvordan virkeligheden ser ud i dag.


Jeg tror ikke vi to kommer videre her, men jeg ser frem til at debatten kan nuanceres yderligere, og ikke kun begrænses til egne erfaringer fra gamle dage eller lokale forhold.


Tak for snakken
/Brian 


Disclaimer: Jeg er ikke ansat i folkeskolen, faktisk har jeg kommercielle interesser i de private skoler ;-)



Som sagt, så er mine betragtninger baseret på det jeg får fortalt af venner, familie og bekendte, som netop nu har deres børn i folkeskole eller privatskole.

2 vennepar rykker endda deres børn (hhv 9 og 12 år) fra folkeskole til privatskole efter sommerferien.

Jeg kan ikke svare for alle folkeskoler og privatskoler i Danmark. Og jeg kan ikke sige hvordan alle forældre i hele Danmark opfatter folkeskolen kontra privatskolerne.

Men jeg kan danne mig en holdning ud fra det jeg hører, fra folk jeg har tillid til OG som pt har børn i skolealderen.

Og hvis jeg smed det input i skraldespanden, ville jeg da være direkte dum.

Jeg har desuden ingen politisk holdning - i politik er jeg lidt af et gadekryds.

Men jeg vil altid gøre hvad jeg finder bedst for mit barn, ud fra den information jeg har til rådighed.

Utroligt at du antager, at jeg bare griber mine argumenter ud af den blå luft, blot fordi du er uenig.

Men når størstedelen af dem jeg kender, som har børn i folkeskolen, giver enslydende beretninger, så lytter jeg til det. Også selvom du er meget ivrig efter at få mig til st fremstå som uoplyst.

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14996
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 14:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper Laugesen:

trend @ Hvis du er så vild med spanske tilstande, hvor der er et klassesamfund af værste skuffe, hvorfor flytter du så ik bare til Spanien? Så er alle dine problemer løst, og alle andre mod nord er glade...

 

Rolig nu Morten :)

Jeg forstår godt at forældre vil det bedste for deres børn, og kvaliteten af skoler svinger altså voldsomt.

Vi valgte også selv privatskole - efter at have forsøgt i den lokale et par år, men kvaliteten var simpelthen på et lavmål.

Sådan tror jeg de fleste forældre ser på det - uagtet partifarve :)

Mit indlæg var skrevet på de tiltag, som trådstarter foreslog. Dvs fjernelse af alle de fag, som skaber mangfoldighed og åbner et barns og et menneskes øjne for den verden, som man lever i... 
At programmere robotter, hvor forældrene bestemmer, hvad et barn skal være, når vedkommende bliver voksent, det er næppe et samfund, som du eller jeg vil støtte...

Men jeg er enig i, at alle burde vælge det, som gavner deres barn mest, men det skal ikke ske på en kinesisk måde, så der opstår spanske tilstande... 

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Tilmeldt 23. Aug 05
Indlæg ialt: 1403
Fra  Ronni Skrevet kl. 14:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg vil foreslå innovation allerede i de tidlige klasser.
Måske starte som leg i de små klasser.
Det er vigtigt at vi får innovation ind med modermælken.
Hvorfor vente til 5. klasse eller derefter.

Vi skal også løfte fagligheden og niveau for underviserne.
De er for dårligt klædt på i dag. 

Tilmeldt 24. Jul 12
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 20:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Fashion-Seller:

Jesper Laugesen:

trend @ Hvis du er så vild med spanske tilstande, hvor der er et klassesamfund af værste skuffe, hvorfor flytter du så ik bare til Spanien? Så er alle dine problemer løst, og alle andre mod nord er glade...

 

Rolig nu Morten :)

Jeg forstår godt at forældre vil det bedste for deres børn, og kvaliteten af skoler svinger altså voldsomt.

Vi valgte også selv privatskole - efter at have forsøgt i den lokale et par år, men kvaliteten var simpelthen på et lavmål.

Sådan tror jeg de fleste forældre ser på det - uagtet partifarve :)

Mit indlæg var skrevet på de tiltag, som trådstarter foreslog. Dvs fjernelse af alle de fag, som skaber mangfoldighed og åbner et barns og et menneskes øjne for den verden, som man lever i... 
At programmere robotter, hvor forældrene bestemmer, hvad et barn skal være, når vedkommende bliver voksent, det er næppe et samfund, som du eller jeg vil støtte...

Men jeg er enig i, at alle burde vælge det, som gavner deres barn mest, men det skal ikke ske på en kinesisk måde, så der opstår spanske tilstande... 

Altså....hmm kinesiske robotter er lig med spanske tilstande.. jamen så må spanske robotter.. hmm altså nej..

dybt..Hmm

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14996
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 20:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Au79:

Altså....hmm kinesiske robotter er lig med spanske tilstande.. jamen så må spanske robotter.. hmm altså nej..

dybt..Hmm

Jeg skal da gerne forklare det, hvis du ik forstår budskabet Smile

Kinesiske robotter er en metafor (en talemåde) for børn og unge mennesker, som bliver tvunget til at have nogle fag, som de lære udenaf. Da de ingen interesse har i faget, så lære de faget i gloser, dvs de forstår ikke at benytte metoderne og redskaberne, så snart man kommer udenfor gloserne...

Spanske tilstande er den klasseopdeling, som der er i det spanske samfund, hvor få har meget og mange har lidt eller intet... Ved at lave opdeling af børn fra forskellige sociale lag, så øger man både fordommene i samfundet, men man øger også afstanden mellem rig og fattig. Det har en masse ulemper, men dem gider jeg ik sidde og remse op her...

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:32
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Billigstewebhosting.dk:

1. Pcer der tog 160år om og start op.

2. Mega hård stole og sit på. Det var så slemet at man hade mega ondt i ryggen og i numsen når man fik fri da klokken var 15.

Jeg gik ud af folkeskolen sidste år, så jeg husker det tydeligt. Det var som paradis da jeg kom ind på handelsgymnasiet, og så at de havde kontorstole - til eleverne!

Jeg synes at vores folkeskole er fin, men det hjælper ikke noget, hvis den ikke er blandt de bedste. Jeg tror at det er mangel på faglig viden hos lærerne, og 'gammeldags' undervisning som gør at folkeskolen ikke er bedre end den er.

Moderne teknologi kombineret med nogle lærer som kan finde ud af at bruge det, tror jeg er vejen frem. 

Fra Odense C
Tilmeldt 7. Jul 11
Indlæg ialt: 67
Skrevet kl. 15:04
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Da jeg gik i folkeskole lavede jeg ikke en skid Skype-Speechless
Vi havde gamle lærere, gamle materialer og kedelig kold undervisning.

Min gamle religionslærer stod og tudbrølede mens hun læste op hvordan jesus blev korsfæstet.

Så fik jeg i 7. klasse en mandlig klasselærer som bare var fucking awesome!
Han havde de fedeste opgaver til os, og var bare vores allesammens buddy, så vi respekterede ham og lavede vores ting.
Iøvrigt når det var vinter gav han lige alle de ældre drenge fra 9. og efterskolen bunkesul på fodboldbanen når de kastede sne efter os!

Han hang altid ud med os som var han på vores niveau og det var de fedeste studieture nogensinde.

Pga. ham gik jeg ud med flere 10-taller i 9. klasse.

Sådan nogle lærere er gamechangere for mig.

P.S. han sagde op lidt tid efter jeg gik ud, da han ikke kunne enes med en ny bestyrelse som ansatte de mest kedelige, sure og tåbelige undervisere.
Dem lider mine søskende nu under. 

Side 6 ud af 6 (58 indlæg)