Tak for en masse gode svar i debatten. Jeg tror vi har fået et par gode synsvinkler på sagen, og jeg håber at nogen vil få øje på det, og gå videre med sagen. |
Ronnie Gejl:håber at nogen vil få øje på det
Hvem?
Tak for en masse gode svar i debatten. Jeg tror vi har fået et par gode synsvinkler på sagen, og jeg håber at nogen vil få øje på det, og gå videre med sagen. |
Hvem? |
Hej med dig :-)
Enig ! :-) Det er dig der startede debatten, - DU går videre - god fornøjelse. Hav en super dag. |
Hej Ronnie. Har I tjekket med de personer som I citerer på Jeres hjemmeside? Ved godt det bare er en "projekt hjemmeside", men der kan være nogen som har skrevet i debatten der ikke havde tænkt at det skulle stå som en udtalelse et andet sted. På Jeres side er det jo lidt ude af kontekst, og fremstår ikke som en del af en debat på nettet. Og så ville jeg på listen over tiltag skeldne imellem Jeres egne forslag og de her i debatten genererede. Det er jo fint at indsamle inspiration og data, men det er i de tilfælde ret vigtige at kildeangive. Men mange gange held og lykke med Jeres projekt. |
Jeg har også selv indenfor de seneste år afsluttet min folkeskole, hvilket jeg er utrolig glad for. |
Jeg tror at man kan hæve folkeskolens Niveau ved at fyre halvdelen af lærestaben og købe en ipad til hver elev med pengene med indbyggede spil med ord og matematik og andre interaktive programmer er jeg næsten sikker på de får mere ud af det. Har set hvordan de unge Mestrer nogle utrolig avancerede spil så med de rette programmer skal de nok også lære at mestre pythagoras.Det nytter ikke at lære elever nyt med gammeldags metoder. |
For at forbedre folkeskolen burde man i mine øjne gøre en del mere ud af undervisningen. Ide 1: Man har jo allerede den A og B på hver årgang. På den måde vil man kunne holde adskille, De gode og dårlige i de forskellige fag uden det vil øge mere omkostninger for folkeskolen med alt for meget, om det er rigtigt det skal jeg ikke kunne sige, det er der nogen der har mere erfaring med in mig :) Note: Håber ideen var til at forstå, for den er svær og forklare.
Husker selv fra den gang jeg havde: Hjemmekunst, Sløjd, Madlavingen. At vi havde lærer der slet ikke var uddannet i det de lavet. Forstiller mig det sådan her: Ide 3: Og at lærene for nogen værktøjer til at få elever til at respektene dem igen. Ide 4: Note: Til dem der ikke ved hvad en Erhvers-klasse er, Så er man i skole 3 dagen om ugen, og ude i praktik de andre to dage om ugen(Fast sted efter dialog med skolen, elve og firmaet ) og følger så praktik stedes arbejdsdag. |
Min kone er skolelærer, og som jeg ser det, så har de uendelige møder, konstante kurser, temaer og rådsmøder - det virker som om selve undervisningen af børnene ligger et godt stykke nede på listen af prioriteter. Min mening er noget mere radikal. Den offentlige folkeskole burde kun udgøre en lille del af undervisningsmarkedet i DK. Der burde være lang større andel af privatskoler i DK og pensum skulle være langt mere frit. Det ville mere naturligt spejle de store individuelle forskelle, der er mellem mennesker. Den "planøkonomiske" lignende opbygning vi har nu, er håbløs ineffektiv og kostbar, som det ofte er med voldsom centralisering. Der skulle ikke være nogen form for offentlige tilskud til privatskoler - modsat skulle forældre 100% fradrages for den skat, de normalt betaler til folkeskolesystemet, hvis de ikke benytter det offentlige "tilbud". Jeg tror, det ville skabe et langt mere dynamisk og adapterende "system" af små enheder, hvor man langt bedre kan udnytte vores store individuelle forskelle. Det hjælper ikke at forsøge at banke viden ind i hovedet på et ikke motiveret individ - og hele dannelsesargumentet giver jeg heller ikke meget for, da viden man ikke bruger aktivt falmer meget hurtigt - jeg kan personligt ikke huske meget af den historie og samfundsforhold, jeg har lært - det er sjovt nok hovedsageligt de emner, jeg interessere mig for, jeg kan huske. Skoletiden ville ligeledes blive noget kortere, da mange ligegyldige fag (ligegyldige for de, der ikke er interesserede i dette emne) ikke ville være nødvendige, men kunne dermed bruge mere af tiden på at blive bedre inden for de områder, der var brug for - dvs langt mere individualiserende og langt mindre pensumslaveri |
Hvor er jeg glad for, at det ik er personer som dig med mega manglende indsigt i indlæring og mangfoldighed, som styre skolesystemet... For så ville der komme små robotter ud af folkeskolen, som kun var programmeret indenfor et yderst begrænset område, og som manglede indsigt i livet... By the way så findes sådan et system allerede i Kina, og det er næppe en succes! |