Jeg har besluttet mig for at sælge klippekort til IT-konsulentydelser. Det giver rigtigt god mening. Kunden får en god pris og jeg kan betale mine regninger.
Spørgsmål: Hvordan bruger jeg klippekort i praksis? Sender jeg en faktura med betalingsfrist? Jeg jo gerne give kunden mulighed for at betaling af fakturaen er valgfri, men jeg mener at jeg så efterfølgende skal annullere en faktura ved at sende en kreditnota?
I stedet for at oprette en faktura på forhånd (for en ydelse, som din kunde endnu ikke har bedt om), kan du sende et link, hvor kunden kan aktivere klippekortet, hvis denne ønsker det.
Når/hvis kunden aktiverer klippekortet, tilsender du en faktura og skal ikke tænke på faktura/kredinotaer og andet administrativt besvær, før du har et salg.
Et andet forslag er, at du (hvis dine kunder ikke allerede har en tilknyttet konto) lader kunderne oprette en konto, hvor de kan købe klippekort via onlinebetaling.
En kreditnota kan altid blive aktuel - men du kommer nok til at udsende færre kreditnota, hvis kunderne selv beder om klippekortet end, hvis du sender faktura ud i flæng til kunder, der ikke har bedt om dem.
Ved at sende faktura ud på forhånd, skal dine kunder først modtage en faktura, de (måske) slet ikke ønsker og efterfølgende skal de oven i købet modtage en kreditnota, for et produkt, som de slet ikke har bedt om. Det er en dårlig og ikke særlig kundevenlig løsning, synes jeg.
For dit eget vedkommende skal du efterfølgende bruge tid og ressourcer på at behandle først en faktura og dernæst en kreditnota + det løse administrative arbejde. Unødvendige omkostninger og ressourcer, hvis du spørger mig.
Det er bestemt ikke planen at udsende uopfordrede fakturaer
Men jeg udsender faktura med kort betalingsfrist til torsdag, og er dernæst nødt til at udsende en kreditnota fredag, hvis kunden vil vente med at købe klippekort.
Jeg skal jo indberette og indbetale moms på fredag, og jeg har ikke råd til at betale moms af et salg, hvis det viser sig at det ikke går igennem.
Når jeg sælger klippekort til kunderne, så får de en faktura. Hvis så de vil bruge klippekort, før faktura er betalt, så er det no go (med mindre jeg kender kunden rigtigt godt). Så jeg sender ikke en faktura med mindre kunden selv har bestilt klippekort eller jeg har en aftale på salg af klippekort. Jeg har derfor endnu tilgode at skulle lave en kreditnota på et klippekort.
Så med andre ord, så er klippekort først aktivt, når faktura er betalt (Det er jo bla. også derfor kunden får rabat ved køb af klippekort, de betaler forud).
Jeg var nødt til at udstede faktura med en meget stram betalingsfrist end jeg bryder mig om, men har dog forklaret hvorfor, og at den automatisk bliver annulleret. Og kan fornyes igen efter den kvartalsvise momsindberetning.
Så med andre ord, så er klippekort først aktivt, når faktura er betalt (Det er jo bla. også derfor kunden får rabat ved køb af klippekort, de betaler forud).
Det er ved at være lang tid siden jeg har arbejdet med regnskaber, men jeg mener faktisk at jeg skal indberette moms for det jeg har faktureret. Her mener jeg ikke at jeg kan vente med at indberette momsen til kunden har betalt.
Nej som overordnet kan du ikke vente med at betale moms til kunden har betalt - generelt opfattes faktura datoen som leveringsdatoen også ved en forudbetaling - men jeg har ikke lige en løsning til dig når du vil sende en faktura. Kan du ikke som foreslået af en anden tror jeg, aftale at kunden kan forudindbetale på en konto - efter at ha tilmeldt sig på internettet (købt klippekortet mod kontant betaling), og først når det beløb er gået ind - sender du en faktura
Det mener jeg jo sker ved mange nethandler, at man gennemfører handlen og først derefter får faktura. Med B2B kunder vil du jo heller ikke være ude i fortrydelsesret - men naturligvis kan du risikere nogen vil hoppe fra efter - noget du vel så har regler for?
Jeg erkender - jeg er ikke specialist på området
vh
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER