Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan man blive sagsøgt for et koncept som at skrive artikler ?

Side 1 ud af 3 (29 indlæg)
Tilmeldt 28. Oct 12
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 01:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle på Amino.

Jeg står i den situation at jeg efter en del freelance/almindelig skribent arbejde for andre, valgt at oprette min egen hjemmeside.
jeg har dertil købt et domæne og købt adgang til en masse forskellige themes.

Dette har en anden udvikler af en hjemmeside så set sig sur på og han mener at jeg har kopiret hans koncept, først mente han at jeg havde kopiret hans side, men da vi begge bruger et theme til wordpress fra elegant themes så ejer ingen af os i virkeligheden selve designet.

Han har i en mail så skrevet.

Min advokat og jeg har taget screenshot af alle dine sider og design, og han er ligeledes i besiddelse af alle de mails hvori der har været tidligere dialog. Du har kopieret en masse tekster og diverse opsætninger, - blot til din information.
Jeg skrev så tilbage at jeg ligesom ham havde købt adgang til samme tema og prøvede at forklare ham licensbetingelserne heraf.
Blot til din information, så omhandler henvendelsen slet ikke temaet fra Elegantthemes, og de plug-ins der er blever brugt - det står dig og andre frit for at bruge dem. Men jeg har modtaget nogle henvendelser fra personer der troedei at min side og din side var én og samme firma/person.
Når vi pointere at du har kopieret en tema, så henviser vi til et koncept: af min side, overskriften, skrifttype osv. Det undrer os lidt at du ikke selv har fundet på noget mere originalt.
Igen ved jeg at han ikke ejer rettighederne til skrifttyperne der indgår i dette theme.
Det skal siges at vi begge har et domænenavn der ender på det samme dog er indholdet ikke det samme jeg skriver generelt om hardware og nyheder og hans "koncept" er bare iphones. altså eksempelvis hardwarekoncept.dk og iphonekoncept.dk.
Nu er det endt med at han vil gå vidre med sagen som han siger omkring konceptet, dog er de ikke det samme og der er jo tonsvis af andre sider der skriver om hardware eller mobiler.
Men kan man i danmark godt blive sagsøgt for et koncept som ikke er beskyttet ?

altså i bund og grund - du ejer en side og jeg ejer en side - de ligner hinanden lidt da det samme thema er brugt på begge sider - dog er det et købe thema. jeg skriver så nyheder om hardware på min side, kan du så godt sagsøge mig for at benytte dit koncept når du kun skriver om iphones ? 

Tilmeldt 9. Oct 12
Indlæg ialt: 197
Skrevet kl. 02:19

Medmindre du åbenlyst har kopieret alle tekster fra hans side, og prøver at kalde din hjemmeside præcis det samme som ham så kan han intet gøre..

I bruger et "public" theme fra en udbyder, og man kan derfor ikke forvente at det er unikt. 

Det ikke din skyld at nogle af hans "kunder" tror at du er ham, medmindre du selvfølgelig siger du er ham:P

Fra Vanløse
Tilmeldt 28. May 05
Indlæg ialt: 1805
Skrevet kl. 02:19

Det lyder lidt tyndt.

Skulle ikke være et problem hvis du ikke har kopieret tekster fra ham. og hvis i evt. skriver ud fra presse information så er det jo hverken hans eller dig som har tekst rettighederne det er det firma som har skrevet teksten. Så skulle eb og bt også være efter hinanden hvis de skriver om eks iphone 5.

Men når du selv skriver at i bruger samme thema og du er blevet kontaktet og folk tror i er samme person. Var det måske en god ide og finde et andet thema også for dig selv at ikke ligne en kopi af andre.

Ellers se hvad de kommer med og tag den der fra.

Med venlig hilsen

Brian Jørgensen lobib.dk

Tilmeldt 28. Oct 12
Skrevet kl. 02:33

Der forfindes ikke og har aldrig været artikler fra hans side på min side. alt som er skrevet er skrevet af mig selv ud fra eksempelvis en pressemeddelelse eller i den dur.

jeg har netop ikke kaldt min side præsis det samme - det er kun endelsen af domænenavnet der er ens  altså eksempelvis hardwarexxx.dk og iphonexxx.dk hvor [xxx] er det samme dog er iphone og hardware langt fra hinanden vil jeg mene

Jeg har aldrig påstået at jeg var ham eller siden havde nogen form for relation til hans side - andet end vi bruger det samme theme.
jeg har efter brevet også klargjort dette op en "om os" side hvor der står at det er en privat person der ejer siden og den ikke har forbindelse til andre sider og kun er relateret til mit eget domænenavn. 

Tilmeldt 28. Oct 12
Skrevet kl. 02:48

Lykkebjerg:

Men når du selv skriver at i bruger samme thema og du er blevet kontaktet og folk tror i er samme person. Var det måske en god ide og finde et andet thema også for dig selv at ikke ligne en kopi af andre.

Ellers se hvad de kommer med og tag den der fra.

Jeg syntes også det virker meget tyndt og det gør min sammenlever samt nærmeste venner også - sagen er den at jeg jo i sin tid skrev nogle artikler til ham, men da vi så endte med noget uenighed om at jeg ikke kunne tillade mig at skrive som en almindelig bruger på hans side, da jeg var skribent - selvom jeg ikke var fast skribent og han havde da også selv nævnt at jeg kun var en almindelig bruger, og jeg skrev så min mening om en artikel og herefter fik jeg sparket. Så startede jeg min egen, klart nok - hvis man brænder for noget så skal man vel ikke lade det en gå på.

Jeg er ikke blevet kontaktet af nogle personer overhovedet, det er ham der påstår at nogle af hans brugere har sagt dette til ham. de har dog aldrig henvendt sig til mig for at høre ad.

Ja jeg kunne skifte tema, men jeg mener at når jeg har betalt for et produkt eller flere så må jeg også på lige fod med andre benytte mig af det.
ligesåvel som hvis i havde købt adgangen til dette, så ville i vel heller ikke bare smide det ud hvis det passer godt ind i den stil du har lagt for døren.

temaet bliver brugt af rigtigt mange - man kan dog ændre og tilpasse i koderne som man har lyst - men man ejer stadigvæk ikke temaet i den forstand omkodet eller ej. og det er rigtigt at det er bedst at skille sig ud fra mængden og det kan da også være at jeg senere hen når siden bliver større, at jeg så vil skifte tema.

Dog vil jeg ikke gøre det af press fra en der mener at han ejer hele verdenen åbenbart.

Tilmeldt 9. Oct 12
Indlæg ialt: 197
Skrevet kl. 02:49

I har begge et offentligt tilgængeligt tema. Hvis han vil have en unik hjemmeside, så må han ud og betale for et unikt design.

Tilmeldt 28. Oct 12
Skrevet kl. 03:17

SEOFreak:

I har begge et offentligt tilgængeligt tema. Hvis han vil have en unik hjemmeside, så må han ud og betale for et unikt design.

Nu er det også mere konceptet han mener at jeg har kopiret fra ham - selvom konceptet i at drive en nyheds site af den ene eller anden form altid har eksisteret. og det mener jeg bare er lige lovligt langt ude.

Men skal vi gå rettens vej, så er det den vej vi må igennem - han har sjovt nok ikke stillet nogle krav til at jeg skulle ændre på noget, bare informeret om at hans advokat og ham har taget screenshots af temaet og indholdet som ikke er det samme.
desuden er det jo ret nemt at fuske med sådan et screenshot og jeg mener ikke det er bevismateriale nok i sig selv.
det eneste han kan bruge fra en email var at jeg skrev at jeg måske en dag ville skrive om hans ufine metoder at drive sin side på og henviste til mit domæne, dette gjorde jeg dog aldrig, men har netop nu fået gnisten til at gøre det, han giver mig jo god grund til at skrive en artikel der omhandler hvordan han behandler hans brugere / skribenter og hvis de selv får lyst til at oprette en blog eller hvad man vil kalde det for, så truer han med advokat.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 07:59
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Lif3Changer:
det eneste han kan bruge fra en email var at jeg skrev at jeg måske en dag ville skrive om hans ufine metoder at drive sin side på og henviste til mit domæne, dette gjorde jeg dog aldrig, men har netop nu fået gnisten til at gøre det, han giver mig jo god grund til at skrive en artikel der omhandler hvordan han behandler hans brugere / skribenter og hvis de selv får lyst til at oprette en blog eller hvad man vil kalde det for, så truer han med advokat.

Drop den tanke og koncentrer dig om at drive en seriøs virksomhed. At synke til dette niveau vil koste dig langt mere goodwill end glæden ved at skrive et sådant indlæg.

Lad din konkurrent bruge tid  på at brokke sig og se i stedet at komme ud over stepperne og få nogle jobs. Så kan du tage bekymringerne når de reelt er der.

/Henrik

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 09:07

Det er varemærkeloven, du skal have fat i.
Du må ikke oprette et varemærke, som egner sig til at blive forvekslet med et eksisterende varemærke.
Hvis dit "koncept" egner sig til at blive forvekslet med modpartens "koncept" - altså hvis det ligner for meget, krænker du muligvis hans rettigheder.

Et varemærke kan stiftes både ved ibrugtagning og ved registrering.

Det er rigtigt, at din modpart ikke har rettigheder til themet og til de skrifttyperne. Hvis han bruger stockphotos, har han heller ikke eksklusive rettigheder til dem.
Men det betyder ikke, at du blot kan kopiere hele hans udseende - uanset, om du gør det ved blot at installere samme theme - og lave en konkurrerende side.
Det kan være ulovligt i henhold til varemærkeloven.

Jeg har for nylig haft en sag, hvor man anklagede ét af mine blade for at krænke et andet blad.
Heldigvis havde jeg været opmærksom på at lave mit layout så markant anderledes, at det lykkedes mig, at forklare den pågældendes advokat, at varemærket ikke var krænket. Men jeg fik altså den første henvendelse i en mulig retssag om det.

Du kan læse varemæerkelovn her: https://www.retsinformation.dk/Forms/r0710.aspx?id=140030

Så jeg ville ikke være lige så skråsikker som de andre på, at du ikke krænker din modpart.

Hvis jeg var dig - og hvis siderne rent faktisk minder rigtig meget om hinanden - ville jeg ændre min side for at slippe for mere bøvl.

Venlig hilsen

Hans

Fra Gørlev
Tilmeldt 25. Sep 10
Indlæg ialt: 564
Fra  Rohdemedia Skrevet kl. 09:13

Hvis du ikke har kopiret noget fra hans side, men blot har brugt de samme plugins og temaer så synes jeg du skulle bede ham om at sagsøge dig da han intet ville få ud af det udover en masse spildt tid og penge... 

Side 1 ud af 3 (29 indlæg)