Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lovligt at offentliggøre optaget telefonsamtale?

Side 1 ud af 6 (51 indlæg)
Fra Farum
Tilmeldt 19. Aug 09
Indlæg ialt: 70
Fra  Budgethuset.dk Skrevet kl. 22:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Er det lovligt at offentligggøre en telefon samtale på nettet?.

Jeg er i gang med at skrive en artikel om virksomheder, der dummer sig. Kort sagt.

Udover at argumentere og forklare det i en artikel, vil jeg gerne optage telefonsamtaler. (som dokumentation til læsere).
Som dokumentation vil jeg gerne lægge den optagede lydfil (af telefonsamtalen) på nettet.

Er det lovligt? (Det er blot dokumentation til læsere og skal ikke bruges som bevis i f.eks. retssag)

Jeg har IKKE fortalt dem på forhånd, at samtalen blev optaget.

Fra 2450 Fattigness
Tilmeldt 4. May 12
Indlæg ialt: 607
Fra  Offpiste Skrevet kl. 22:06
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Jeg skal ikke kunne sige, om det er lovligt, men det er helt ubeskriveligt dårlig stil at kontakte en virksomhed med det eneste formål at fremprovokere en respons, du derefter bruger til at hænge virksomheden ud med.

Fra Brande
Tilmeldt 30. Nov 11
Indlæg ialt: 2544
Fra  Miraca Skrevet kl. 22:14
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Philippe:
Er det lovligt at offentligggøre en telefon samtale på nettet?.

Det er ikke ulovligt. - MEN... Du kan komme til at krænke personen, og det kan være ulovligt. Så det kan man ikke sige før man har hørt og vurderes samtalen.

Dette BURDE får dig til at opgive dit forehavende, du bevæger dig på meget gyngende grund, og kan komme i alvorlig klemme.

Fra Brande
Tilmeldt 30. Nov 11
Fra  Miraca Skrevet kl. 22:16

Straffeloven § 264 d. Med bøde eller fængsel indtil 6 måneder straffes den,
der uberettiget videregiver meddelelser eller billeder
vedrørende en andens private forhold eller i øvrigt billeder
af den pågældende under omstændigheder, der åbenbart kan
forlanges unddraget offentligheden. Bestemmelsen finder også
anvendelse, hvor meddelelsen eller billedet vedrører en afdød
person.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Aug 09
Fra  Budgethuset.dk Skrevet kl. 22:17

Hej Jakob,

Jeg holder skam den gode stil, synes jeg selv.

Jeg kan endda være mere konkret, så du bedre kan forholde dig til det.
Artiklen handler om en formulering i breve fra kreditorer til debitorer (skyldnere)

Brevene er formuleret i et sprog, som ikke engang jeg kan forstå. (er gældsrådgiver).

Derfor konfronterer jeg virksomherderne med formuleringen og beder virksomhedens egne medarbejdere om at "fortolke" sætningen. Ingen af medarbejderne kan tolke sætningen. På et tidspunkt får jeg fat på lederen af afdelingen, der heller ikke forklare, hvad sætningen betyder.

Til sidst får jeg fat i den jurist, der har forfattet sætningen. Han slutter med at sige, at sætningen ikke giver mening i brevet.

Disse "sjove" samtaler har jeg optaget og de siger meget om problematikken og kunne være med til, at disse virksomheder i fremtiden kunne skrive til deres kunder på helt almindeligt dansk.

Fra Roskilde
Tilmeldt 9. Nov 10
Indlæg ialt: 354
Fra  MD Solutions Skrevet kl. 22:17

Hej Philippe det er ganske enkelt ikke lovligt med mindre du oplyser det som noget af det allerførste i opkaldet, lige efter dit navn. På samme måde må virksomheden heller ikke bånde opkaldet medmindre kunden bliver informeret om dette før opkaldet går igennem eller umiddelbart i starten af samtalen ..

Fra Brande
Tilmeldt 30. Nov 11
Fra  Miraca Skrevet kl. 22:19
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Michal Johansen:

Hej Philippe det er ganske enkelt ikke lovligt med mindre du oplyser det som noget af det allerførste i opkaldet, lige efter dit navn. På samme måde må virksomheden heller ikke bånde opkaldet medmindre kunden bliver informeret om dette før opkaldet går igennem eller umiddelbart i starten af samtalen ..

Vrøvl ... Fra ende til anden.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Aug 09
Fra  Budgethuset.dk Skrevet kl. 22:19

Tak Carsten,

Denne paragraf fandt jeg også. I dette tilfælde er det ikke "private" forhold. Det er en faglig samtale med en virksomhed.

Fra Roskilde
Tilmeldt 9. Nov 10
Indlæg ialt: 354
Fra  MD Solutions Skrevet kl. 22:21

Hej Carsten,
Hvem er det du mener der vrøvler ?

Fra Brande
Tilmeldt 30. Nov 11
Fra  Miraca Skrevet kl. 22:22

Philippe:

Tak Carsten,

Denne paragraf fandt jeg også. I dette tilfælde er det ikke "private" forhold. Det er en faglig samtale med en virksomhed.

Jo, men hvad nu hvis medarbejderens navn kommer frem under samtalen, og måske firmanavn. Så er det henføres til en bestemt person. Kan du så komme til at krænke denne person.
Som skrevet. Jeg tror du bevæger dig på gyngende grund. - Men det er IKKE ulovligt at offentliggøre samtalen. Men det at offentliggøre den kan gøre, at du overtræder andre love.
Side 1 ud af 6 (51 indlæg)