Hej Philippe det er ganske enkelt ikke lovligt med mindre du oplyser det som noget af det allerførste i opkaldet, lige efter dit navn. På samme måde må virksomheden heller ikke bånde opkaldet medmindre kunden bliver informeret om dette før opkaldet går igennem eller umiddelbart i starten af samtalen ..
Man må optage samtaler sålænge mindst en deltager er bevist om det. Det vil sige at jeg godt må optage en samtale jeg har til dig, uden at fortælle dig det. Men min onkel må ikke bånde en samtale imellem dig og mig, uden at én af os ved det.
At det så er ufattelig dårlig stil at bånde samtaler, uden at informere om det er noget andet. Men der er mange virksomheder som benytter det, også til f.eks. intern træning af personalet.
Nu er det ved at være senge tid for mig, men jeg er helt overbevist om at der står et sted at man ikke må optage (lyd eller billede) uden de implicerede parter er informeret herom, dette gælder dog ikke i offentligt rum. Du må heller ikke som virksomhed overvåge kunde områder, medarbejder områder osv uden at informere folk om at der kan være overvågning.
Jeg vil gerne finde paragraffer der bakker min påstand op, men som sagt er jeg 99% sikker i min sag.
Denne paragraf fandt jeg også. I dette tilfælde er det ikke "private" forhold. Det er en faglig samtale med en virksomhed.
Jo, men hvad nu hvis medarbejderens navn kommer frem under samtalen, og måske firmanavn. Så er det henføres til en bestemt person. Kan du så komme til at krænke denne person.
Som skrevet. Jeg tror du bevæger dig på gyngende grund. - Men det er IKKE ulovligt at offentliggøre samtalen. Men det at offentliggøre den kan gøre, at du overtræder andre love.
Er helt enig her, og du bør som minimum hvis du offentliggøre det, anonymisere medarbejderes navn.
det er ganske enkelt ikke lovligt med mindre du oplyser det som noget af det allerførste i opkaldet, lige efter dit navn. På samme måde må virksomheden heller ikke bånde opkaldet medmindre kunden bliver informeret om dette før opkaldet går igennem eller umiddelbart i starten af samtalen
Vrøvl. Hvis mindst en af parterne der deltager i samtalen ved at denne båndes er det ikke noget i straffeloven der forhindre optagelse af en telefonsamtale. - Ved ingen af parterne det, er der derimod tale o aflytning. Det er strafbart.
Nu er det ved at være senge tid for mig, men jeg er helt overbevist om at der står et sted at man ikke må optage (lyd eller billede) uden de implicerede parter er informeret herom, dette gælder dog ikke i offentligt rum. Du må heller ikke som virksomhed overvåge kunde områder, medarbejder områder osv uden at informere folk om at der kan være overvågning.
Jeg vil gerne finde paragraffer der bakker min påstand op, men som sagt er jeg 99% sikker i min sag.
Jeg er ikke advokat, men jeg har arbejdet med det her tidligere, og som jeg skrev så bekræftes det også på de vedhæftet links.
Se på straffelovens §263 - Der står at man ikke må optage samtaler man IKKE SELV deltager i. :-)
Men tilbage til oprindeligt spørgsmål. Jeg ville simpelthen ikke turde. - Der vi være så mange muligheder for at træde nogen over tæerne. - Om ikke andet. Så få en god retshjælps forsikring først.
Jeg kommer i tanke om programmet "kontant", hvor journalisten optager samtaler med de forskellige "banditter". De har næppe givet journalisten lov til at offentliggøre de samtaler, man hører i programmerne.
Derfor var mit umiddelbare udgangspunkt, at man godt kunne optage og offentliggøre telefonsamtaler.