Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Start en virksomhed, mens er i RKI og er insolvent.

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)
Tilmeldt 30. Nov 11
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 04:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Sagen er, at jeg overvejer at åbne en virksomhed. Jeg er lidt i tvivl om hvordan min virksomhed skal oprettes som. Da jeg er i RKI registeret og, skal til foged om ca. 2 uger.  Jeg ejer intet og har intet likvid, og bliver formentlig erklæret insolvent.

Da jeg muligvis kan låne penge fra venner, familie og måske banken, til at etablere min virksomhed, bliver jeg så i tvivl om hvilken virksomhedsforme den skal oprettes som. Jeg hælder mest til enkeltmandsvirksomhed og i mit navn. Der er også mulighed for at oprette det hos en kammerats navn, hvor jeg så bliver bestyrer.

Virksomhedens i sig selv, vil ikke have nogen varelager, og det fleste af etableringsbudget vil blive brugt på lokalen, kasse, inventarer, indretning og skilte.

Jeg vil selvfølgelig gerne betale mine kreditorer tilbage, og jeg håber også at få lavet en afdragsordning i de 6 mdr, Jeg er erklæret insolvent, således at de ikke behøver at komme efter mig efterfølgende.

Spørgsmålet er så: kan jeg rolig, starte min virksomhed som enkeltmandsvirksomhed, mens jeg står i RKI og bliver erklæret insolvent?

Er der nogle ting jeg skal være opmærksom på`? også mht. De penge jeg skal låne af venner/familie.

Tilmeldt 30. Nov 11
Skrevet kl. 16:47

Jeg vil lige tillad mig at bumpe.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47157
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:21

Der er ikke noget lovmæssigt i vejen for at du starter CVR og står i RKI og er insolvent.

Du vil specielt kunne ha problemer hvis din nuværende gæld omfatter gæld til det offentlige, jeg tror noget med over 50.000 kr - 

I fogedretten bliver jo oplyst alt hvad du har af værdi og hvis du har CVR vil det være med - og da det er en personlig virksomhed, vil dit overskud jo være noget, som de kan gøre udlæg i

Du vil kunne ha problemer med bank og du vil kunne ha problemer med NETS/PBS aftaler - men der er ikke noget lovmæssigt der siger, du ikke må få CVR nummer og drive selvstændig virksomhed, som resultat af RKI og insolvens. Da du jo gerne vil betale dine kreditorer, så er det jo til at leve med, at overskud og værdier i dit CVR vil være med i de ting der kan gøres udlæg i, men det vil ikke ændre på det beløb som du skal ha til dig selv - i slutberegningen, alle bør jo ha en interesse i, at du tjener penge - kan leve - og kan betale kreditorer succesivt

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 30. Nov 11
Skrevet kl. 02:35

Hej Cookie,

Tak for dine svar.

NETS/PBS bliver netop en vigtig del af min virksomhed, hvorfor vil jeg  kunne få problemer hos dem?

Hvis Banken kan se at jeg kan skaffe en del af det startkapital jeg har bruge for, vil de være tilbøjeligt, at låne mig resten? hvis man kunne fremlæg en god forretningsplan.

Da jeg hurtigt skulle lave en etableringsbudget, kom det op på 157.000 kr. Men skal dog være realistisk og tro at det kan nemt løbe op til 200.000 kr, og ønske tænkning vil være hvis jeg har 250.000 kr. hvor 50.000 bare vil være kassekredit.

Vil der være noget at hente i kommune mht. opstarte af en virksomhed, muligvis et lån?

Dette er for lokaler(depositum+husleje), istandsættelse, møbler, kasse, IT, facade osv.

Vil det være bedst at få virksomheden til at være i en vens navn, for at kunne få lov til at kunder kan betale med kort?

Fra Slagelse
Tilmeldt 9. Oct 06
Indlæg ialt: 2589
Fra  Tømrer - snedker virksomheden Koluda Byg Skrevet kl. 10:39

Sleven:
Hvis Banken kan se at jeg kan skaffe en del af det startkapital jeg har bruge for, vil de være tilbøjeligt, at låne mig resten? hvis man kunne fremlæg en god forretningsplan.

Nej, hvis du allerede står i RKI, så får du hverken kredit eller lån, i hvert fald ikke i en bank.

Sleven:
Vil der være noget at hente i kommune mht. opstarte af en virksomhed, muligvis et lån?

Igen, ikke når du er registeret i RKI.

Sleven:
Vil det være bedst at få virksomheden til at være i en vens navn, for at kunne få lov til at kunder kan betale med kort?

Ja, det ville klart være bedst, men hvis kan skal lægge navn til, bliver det jo sikkert et APS selskab, og ikke enkeltmand virksomhed, regner ikke med at han personligt vil hæfte for noget, men hvis du vil have NETS/PBS så tror jeg det vil kræve virksomheden står i andet navn ja.

Tilmeldt 13. Mar 12
Indlæg ialt: 400
Skrevet kl. 10:50

jeg vil foreslå et selskab, hvor du ikke er direktør, da det giver en masse bøvl

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:16

Cookie:
vil dit overskud jo være noget, som de kan gøre udlæg i

Hvor har du det fra?

Cookie:
men der er ikke noget lovmæssigt der siger,
du ikke må få CVR nummer og drive selvstændig virksomhed

Skat lukker rutinemæssigt for personlige virksomheders skattekonto,
hvorved disse forhindres i at fakturere deres kunder.

Fra 4261
Tilmeldt 14. Feb 09
Indlæg ialt: 4217
Fra  RÅD & MAL Skrevet kl. 11:26
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Du kunne starte et S.m.b.A sammen med mindst en anden. Og hvor du bare er "almindelig" deltager, altså ikke direktør m.m.

Du kan læse en masse om S.m.b.A. herinde og andre steder på nettet.

Eller henvende dig til bl.a. Ejler Ottesen oppeover i denne tråd.

Ib Abildgaard

Råd & Mal, S.m.b.A.

P.S. Du er også velkommen til at kontakte mig.

Tilmeldt 2. Jan 14
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 14:10

Kære John,

Jeg kan se, at du har rådgivet en anden person med hensyn til oprettelse af en virksomhed, når man er registreret i RKI. Jeg er desværre også registreret her og vil gerne oprette et firma. Der vil kun være tale om hobbyvirksomhed. Jeg har ikke brug for at skulle låne nogle penge til firmaet. Jeg håber, at du også gerne vil rådgive mig. Du kan kontakte mig på carsten67@hotmail.com eller på telefon 21 55 67 14.

Med venlig hilsen
Carsten

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47157
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:31

jeg gør kun ting direkte via forum men

Først skal du lige finde ud af hvad "hobbyvirksomhed" egentligt er. Læs  om HOBBY VIRKSOMHED ELLER SERIØST DREVET 

Hvis du ikke forventer at omsætte for  / sælger for - mere end 50.000 kr på nogen 12 mdr periode i træk, så kan du jo drive det du vil, uden at skulle ha CVR og uden momsregistrering - læs om MOMSPLIGT 

I så fald skal du stadigt føre regnskab og følge skatteloven - og du skal gemme dette og alle bilag samt indberette dit overskud/fortjeneste af driften til skat i forskud og den udvidede selvangivelse. Se lidt om at ha VIRKSOMHED UDEN MOMS som beskriver hvordan du driver en sådan virksomhed.

I forhold til RKI er der ikke i sig selv noget i vejen for at stifte CVR, men hvis man ex har gæld på over 50.000 kr til det offentlige, f.eks. gammel moms gæld, så kan der blive krav om sikkerhedsstillelse, men er du overbevist om, at du ikke kommer til at sælge for over de 50.000 kr )i omsætning) på 12 mdr, så skal du slet ikke registrere noget over for myndighederne, kun indberette til skat som nævnt

I forhold til RKI er der som sagt ikke problem med selve det at registrere CVR overordnet hvis der ikke er gæld til det offentlige MEN, der kan være problem i forhold til bank. Det er dog uden betydning hvis du bare kan benytte en personlig konto til din virksomhed - knyttet til din person CPR -

Evt inden du stifter CVR, så kan oprette en ekstra personlig konto som budget konto eller andet, så du har en tom konto til formålet, så er det lettere at skille ting ad.

Om nogen kreditorer kommer efter dig, vil jo afhænge af dels om du skaffer formue de kan gå efter og aftaler du måtte ha med dem, men som udgangspunkt er der intet forbudt i at være i RKI og ha virksomhed - blot er det besværligt i forhold til bank og kredit

Hvis du er på dagpenge eller kontant hjælp, så er der andre problemer idet det kan være svært at få lov at stifte virksomhed - så skal du se efter enten lov til at stifte som bi-beslæftigelse eller efter supplerende dagpenge. Se evt om A-KASSE OG STIFTE VIRKSOMHED og lidt alment om det emne her:  http://johnhannover.blogspot.dk/2013/03/supplerende-dagpenge-bibeskftigelse.html 

god vind med det   John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)