Man kan bede dem om at underskrive en NDA inden man præsenterer ideen, det kan være dyrt at hive dem i retten hvis de stjæler ideen, men i sidste ende vil du få medhold højst sandsynligt. Alternativt kan man håbe på at de ikke stjæler ideen, fornylig læste jeg at de færreste er interesseret i andres ideer, så man skal nok ikke være så bange for at ideen bliver stjålet. I forvejen er din ide nok ved at blive udviklet et andet sted på jorden samtidig, så bare kom derudaf :) |
Jeg mener, som de øvrige, at en forretningsplan er uundgåelig. Og budgetter kan du faktisk lave ret gode, selvom du ikke har fundet det rigtige sted.
Ring til ejendomsmæglere i de områder du er interesseret i og spørg hvad det typisk koster at leje egnede boliger, at forpagte et sted etc.
Undersøg lønniveauet, skatter, afgifter, priser på varer der skal bruges, el, vand, forsikringer etc. Du bliver nødt til at vise at du har helt styr på hvilke driftsomkostninger du vil have.
Undersøg også hvad det koster at bo på hostels i området, og vis hvilken belægningsgrad du skal have for at nå break even.
Der er rigtig mange tal du kan indhente bare med telefonen. Det har jeg før gjort når jeg har lavet en forretningsplan. Jeg har endda ringet til potentielle kunder og hørt hvad de vil betale for det jeg vil tilbyde, hvad der kan få dem til at skifte leverandør etc.
Du bliver nødt til at give potentielle investorer et konkret tal - hvor mange penge skal du bruge? 3-500.000 kr. er for løst. Det viser at du i virkeligheden ikke ved hvad du skal bruge. En investor vil sikkert tænke, hvornår ville du mon ringe og sige at du har brug for flere penge.
Held og lykke med projektet, det lyder spændende!
Mvh Carsten