Nej, du kan til enhver tid forlade rummet/fællesskabet"Danmark", men du må respektere rummet regler så længe du opholder dig i det, uanset om du er enig i de regler.
Jeg siger ikke at du ikke må diskutere det, jeg siger bare at det er ligegyldigt. |
Per Hedegaard:Sander:Så hvis jeg er i et rum med 100 mennesker, hvor 90 af dem står og tilbeder en person oppe på talerstolen, betyder det da ikke, at jeg skal tilbede og respektere vedkommende, hvis jeg er fuldstændig ligeglad eller uenig med personen.Nej, du kan til enhver tid forlade rummet/fællesskabet"Danmark", men du må respektere rummet regler så længe du opholder dig i det, uanset om du er enig i de regler.
Sander:Derudover er en diskussion om valg af konge da ikke fuldstændig ligegyldig, selvom størstedelen af befolkningen ikke vil diskutere det. Hvis man ikke må diskutere ting, når man står i en minoritetsgruppe, så er det da ikke demokrati vi lever i længere.Jeg siger ikke at du ikke må diskutere det, jeg siger bare at det er ligegyldigt.
Men der står da ikke nogen steder, at jeg skal rejse mig for dronningen, eller hvilken som helst anden person? Jeg kan vælge at vende ryggen til, og være opgivende, og bare forlade rummet, men så er vi tilbage under diktatoriske omstændigheder, hvis vi alle sammen vender ryggen til, og ikke tør gøre noget. Jeg har lov til at bræle op om mine holdninger og meninger, og kæmpe for at få dem frem i lyset, i stedet for at stå og nikke og 'bare være en del af fællesskabet'. Så er der jo ikke meget forskel på et nazi-lignende Tyskland, hvor alle bare vendte ryggen til hvad Hitler og 'fællesskabet' gjorde.
Jeg er med på, at jeg skal overholde rummets regler og respektere dem, det skal der ikke herske nogen tvivl. Men heldigvis er der ikke nogen regel om, hvem jeg skal og ikke skal rejse mig for. Heldigvis er vi med tiden da blevet så kloge og fornuftige, at de fleste ikke bare bukker under og gør hvad der bliver sagt.
Bliv gratis medlem