Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Tricky kapital mangel

Side 2 ud af 2 (19 indlæg)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47143
Fra  John Hannover Skrevet kl. 01:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Jamen hvis det er under 50.000 kr på 12 måneder efter hindanden - uanset kalenderår - så må du køre som CPR og uden moms ind og ud - og det er ret enkelt-

Kun du kan afgøre det - det er alt for udeffineret som du beskriver det, men er det en start, du vil se om det virker, så er det bestemt en omkostningsfri mulighed hvad mange ting angår

Det vil betyder at jeres indtægt påvirker SU - ellers må I lave et personligt selskab CVR og bruge virksomhedsordningen, og jeg tror I vil ha behov for hjælp = penge - til årsafslutningen og bogføringen - men rent gæt

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Odense
Tilmeldt 23. Nov 09
Indlæg ialt: 146
Fra  Freelancer Skrevet kl. 03:04

Mig og en kammerat står i samme situation som jer vi har startet noget som er gået over forventning

Vi tog kontakt til en revisor og hun foreslog os for at kunne udnytte SU loftet, samtidig med kun at tjene op til den,

at vi kunne lave et SMBA derved kunne vi hive løn ud til grænsen og derefter bare have kapitalen i virksomheden

og et SMBA koster kun 1000 kr per person, den eneste ulempe er at man skal være 2 og altid være 2

også lige for et kvik bemærkning SMBA kræver ikke en autoriseret revisor :)

Du kan læse mere her www.smba.dk

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 08:47

Staffan:

...også lige for et kvik bemærkning SMBA kræver ikke en autoriseret revisor :)

Du kan læse mere her www.smba.dk

Og så lige en kvik bemærkning... Hverken som I/S eller kapitalselskab (A/S el. ApS - hvis under visse grænser, udover 1. regnskabsår), er der krav om revision og derved autoriseret revisor.

Grunden til, at mange alligevel vælger og anvende en revisor er simpelthen fordi de hverken gider bruge tid på skatte/regnskabslovgivningen, eller synes det rent ud sagt er for kedeligt.

Når det så er sagt - så ER SMBA helt klart også en gylden mulighed. Dog skal man lige være opmærksom på hvilken branche man bevæger sig i, da det er en forholdsvis ukendt form i DK og i kan risikere og miste samarbejdspartnere pga. det dårlige "ry" selskabsformen stadig kan have.

Statsautoriseret revisor - København

Tilmeldt 11. Jul 12
Indlæg ialt: 202
Skrevet kl. 09:49

@Cookie
Havde squ helt glemt at man kan have op til 50.000 i omsætning på 12 måneder, uden at skulle registere virksomhed, tak for reminderen :) Vil de 50.000 så høre under personlig indkomst? For det er lidt der problemet er, jeg arbejder ved siden af + jeg får noget fra en udlejningsvirksomhed jeg har også nogen rente og udbytte indtægter fra aktier, som betyder at jeg rammer grænsen på 108000 hvert år, og jeg ender med at have penge til gode fra arbejdet ved siden af, hvert år. Så det påvirker min SU så snart jeg skal registrer ekstra indkomst.

Derudover har jeg muligheder for hjælp ved årsafslutninger og bogføringen osv. Min far har nemlig egen virksomhed og har en bogholder der, som vil kunne hjælpe mig med dette, selvfølgelig i begrænset omfang, så enten står jeg selv for det og ellers er det noget, som jeg ser vil blive "outsource", hvis vi får succes i fremtiden.

Tilmeldt 11. Jul 12
Skrevet kl. 10:00

Jeg overvejer også at vi får SMBA, da dette lyder til at være en bedre løsning, da det lyder som ApS, men bare med flere fordele ? Self. er der problemet som Cef skriver, at firmaer ikke vil samarbejde med denne selskab form, men man vil kunne skifte om til ApS, i fremtiden, hvis dette er ønsket ?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:14

Ja det vil blive personlig indkomst. Du kan stifte selskab - personligt CVR og så benytte virksomhedsordningen VSO, og mon ikke din far og bogholderen kan hjælpe med årsafslutiningen der. 

Hvis du så ikke hæver mere end op til lige under grænsen for SU, så står resten i selskabet uden personlig skat (firmaskat 25% men det vil du ha i alle selskabsformer) I VSO har du hele risikoen selv og og ikke beskyttet mod store tab - men det kan kun du bedømme et evt behov for, oftest er det fornuftigt at beskytte sig. Når du en gang ikke er på SU, er det personlige rent skattemæssigt enkelt

SMBA skal du lige regne med, at I skal være to aktive partnere i, men den ene kunne måske være din far hvis han også vil være aktiv i en eller anden form. Det vil så nok også kræve lidt hjælp af bogholderen. Du kan mig bekendt ikke omdanne SMBA til ApS - men du kan lave skattefri omdannelse af det personlige selskab til ApS - og de 80.000 der skal stå der, er jo ikke som sådan en omkostning, men anbringelse af penge - Som du kan anvende til varelager og ting af værdi i virksomheden - eller - måske i stedet for at ha den aktieindtægt du har, fra eksterne aktier - ha den fra dine egne personligt ejede aktier/anparter.

Det er klart du har risikoen ved at drive selskab, men det har du uanset form, og tror man på sit selskab, og har pengene, ser jeg ikke det at skyde penge ind i sig selv som det værste

Alle tre løsninger er mulige - personligt selskab under VSO - ApS alene eller SMBA med en partner

vh

Tilmeldt 11. Jul 12
Skrevet kl. 12:30

Cookie:
Alle tre løsninger er mulige - personligt selskab under VSO - ApS alene eller SMBA med en partner

Jeg tror SMBA'en bliver løsningen, da det er med min ven, jeg skal starte op. Jeg kan ikke rigtig høre andre ulemper end at man kan have svært ved at få kredit? Eller er der nogen andre ting, som man skal være opmærksom på vedrørende SMBA ? 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:37

Nej - SMBA lyder så som en god løsning sammen med en aktiv ven. Det er så ikke specielt noget ved SMBA du skal være opmærksom på, men i det at I er to om det, er det vigtigt, at I er enige om spillereglerne.

Hvem bestemmer hvad - Indkøb, salg - varesortiment

Private indskud? Skal I sætte noget privat ind i selskabet for at starte, og hvordan/hvilket forhold og tilbagebetaling

Jeres løn - principper for det

Hvem må købe hvad og op til hvilket beløb - og over kr xxx - skal begge signere inden køb f.eks

Hvem ansvarer for regnskab i det daglige og årsregnskab

HVIS I bliver uenige og den ene vil UD, hvordan arrangerer i det, så den anden kan køre videre

Der kan være mange andre ting, det var bare nogle hovedpunkter der skal forhindre, at I kommer op at toppes - og det skal altid aftales up-front når man er venner

vh

Tilmeldt 11. Jul 12
Skrevet kl. 18:58

Mange tak :)

Jeg havde også tænkt mig at vi skulle have en samtale om emnerne og eventuelt skrive dem ned, men det er godt at få opsummeret nogle små ting, så man ikke glemmer dem :)

Men endnu engang mange tak for hjælpen, nu burde vi være lidt bedre klædt på til opstart og til vores møder vedrørende dette :)

Side 2 ud af 2 (19 indlæg)