Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Tricky kapital mangel

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)
Tilmeldt 11. Jul 12
Indlæg ialt: 202
Skrevet kl. 00:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej folkens

Jeg står i en tricky situation, jeg skal muligvis opstarte et ApS selskab med en ven. Grunden til at det skal være ApS er at vi begge er studerende og de snupper SUen, hvis vi tjener for meget og derfor går I/S ikke. En anden grund er at det ville være trist at man af en eller anden grund går konkurs også hæfter personligt.

Vores virksomhed:
Vores virksomheds ide vil jeg ikke ud med, men generelt set skal vi lave service ydelser til den "almindelige" dansker. De eneste udgifter vi har er til host af en hjemmeside og til et firma som kan modtage vores betalinger via vores hjemmeside. Vi har adgang til regnskabsprogram og kender folk der vil fixe hjemmeside for vores gratis eller for et mindre beløb, så udgifterne er små.

Problemet:
Ved et ApS selskab skal man have værdier man kan sætte i risiko for 80.000 kr. Vi har aftalt at vi deler 50/50, da arbejdsdeling skal være lige. Dvs vi skal værd bruge 40.000, min personlige formue er langt over de 40.000 og jeg har derfor let råd, min ven har desværre ikke den slags penge han kan muligvis fremskaffe 15-20.000. Derfor er spørgsmålet så: Hvad kan vi gøre ? Personligt kunne jeg låne min ven pengene under visse "forhold", men ser det helst ikke. Min ven vil heller ikke låne pengene, da der ikke er fast indtægt ved service ydelsen.
Er der nogen der kender til måder, hvor ved man kan få kapital til sit projekt, ligesom ved venture cup? Eller kan man eventuelt låne penge uden renter til opstart af en virksomhed(tvivler på at dette er muligt)

Vi vil heller ikke have en investor ind, da investoren skal have en baggrunds viden om stoffet.

Fra Stoke
Tilmeldt 16. Nov 11
Indlæg ialt: 866
Skrevet kl. 02:38

Forslag:

Du ejer en større del af virksomheden indtil din makker kan købe din ekstra andel ud?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 02:47
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Hvis det primære er SU - så kan et I/S kombineret med virksomhedsordningen være løsningen. Det kan senere omdannes til et ApS.

Alternativt så lav et smba fremfor et ApS. Derved opnår i samme fordele som ved et ApS og behøver ikke binde kapital af betydning i selskabet.

Tilmeldt 11. Jul 12
Skrevet kl. 12:02

Kristoffer Broholm:

Forslag:

Du ejer en større del af virksomheden indtil din makker kan købe din ekstra andel ud?

Kunne vel være en mulighed, men har hørt at jeg ikke kan sælge til udsalgspris, men derimod skal sælge til værdien eller lignende. Så hvis han lægger 20.000 ind og jeg 60.000, også der er så kommer et overskud på 20.000, så skal han betale 30.000 for den sidste del og ikke 20.000? Er dette korrekt eller ?

Tilmeldt 11. Jul 12
Skrevet kl. 12:05

Henrik Koudahl:

Hvis det primære er SU - så kan et I/S kombineret med virksomhedsordningen være løsningen. Det kan senere omdannes til et ApS.

Må lige se på denne nærmere på denne type løsning. Men med virksomhedsordning, kan man godt bevare kapitalen inde i virksomheden i stedet for at få den udbetalt ? Og ved omdannelse til et ApS er der ikke noget med at man skal betale skat af pengene? :/

Henrik Koudahl:

Alternativt så lav et smba fremfor et ApS. Derved opnår i samme fordele som ved et ApS og behøver ikke binde kapital af betydning i selskabet.

Smba, havde jeg også lidt i tankerne da jeg hørte om det i går i min undervisning, men har hørt at mange ikke vil handle med denne type virksomheder, men det er måske bare på kredit ? Og der skulle også være en del ulemper ved SMBA ?

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 13:12

Ved virksomhedsordningen betaler man kun 25% aconto skat af årets resultat svarende til et selskab. Derudover kan man bevare penge i virksomheden og derved ikke blive beskattet af dem før de bliver hævet.

Der kan foretages både skattefrit og skattepligtige omdannelser til et selskab på et senere tidspunkt. Hvorvidt det er fordelagtigt for jer kontra at lade sig beskatte må komme An på en vurdering, når virksomheden er moden til det.

Fava. Begge ovenstående punkter vil jeg anbefale i får en revisor ind over hvis i går videre med det. For vso er det pga kompleksiteten i ordningen, som man lige skal være med på og for omdannelse skal det være af hensyn til en vurdering, herunder udarbejdelse af respektive dokumenter så det ikke går galt (herunder forstået at skattefri omdannelse kan blive tilbagefør af skat til en skattepligtig version!).
Mvh.
Christian

Statsautoriseret revisor - København

Tilmeldt 11. Jul 12
Skrevet kl. 22:58

Hmm, ja okay :) Mange tak for info, jeg er dog lidt nærig og da der ikke er nogenlunde fast indtægt kan det være lidt risikabelt at få en ordning, hvor man skal have revisor ind over :/. 

Fra Kolding
Tilmeldt 17. Aug 10
Indlæg ialt: 1012
Skrevet kl. 23:16

jvk:
Derfor er spørgsmålet så: Hvad kan vi gøre ?

jvk:
Eller kan man eventuelt låne penge uden renter til opstart af en virksomhed

Hej,

I kan overveje at få en investor ind. Inde på Amino Kapital er der i øjeblikket 114 investorer/långivere, der råder over mere end 250 mio. kroner.

LinkAmino Kapital.

Med venlig hilsen

Simon Mark Nielsen

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47149
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:05

Omvendt vil jeg mene, at hvis man ikke mener projektet i sig selv kan bære at der skal en revisor ind over, så er overvejelser om Amino kapital nok lidt et skud over målet

Tag dog og start i personligt regi - byg det lidt op, invester lidt -  tid og måske penge i projektet, og så bed om hjælp fra investorer og skab selskabsformer, når i ser det begynder at køre - eller smider i gode penge efter dårlige, og risikerer kun at hive et par andre med

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 11. Jul 12
Skrevet kl. 00:50

@Simon Mark Nielsen

Som jeg skrev er dette ikke en mulighed, da omkostninger er så små og derfor lille risiko og succesrate ser vi selv som stor. Det meste skal komme fra os personligt, hvor vores baggrunds viden om emnet er det vigtige og vi selv skal stå for "service ydelserne". Det vil derfor ikke give mening at få en investor indover, da hvad skulle denne lave? Vi er jo ikke bange for selv at smide pengene ind, men vil bare sikre os bedst muligt økonomisk set, så vi også kan få vores SU(kald os bare grådige, men uden fast indkomst er dette vigtigt for mig), men tak for hjælpen.

@Cookie
Når du siger start i personligt regi, hvad mener du der ? Start op uden et CVR nr. ? Tror ikke dette projekt vil kræve investorer i fremtiden. En "konkurrent", som er start for 1 år siden har haft god succes og har haft meget få ressourcer, det er faktisk bare startet op via facebook og en side til at modtage betalinger på. Jeg vurdere derfor at for os selv vil risikoen være minimal, penge mæssigt, men tiden er den dyreste investering. Og derfor burde vi ikke kunne hive andre med ned.

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)