Artomino – er det fremtiden?
Kombinationerne har snart ”kørt” i den nyligt indførte chat; Artomino, Rabatmino – ja, der er vel ingen grund til at blive ved, vel? Og hvis pointen ikke er fattet endnu, så kommer her neon og diverse papmachéfigurer. Den kolde og kyniske konklusion kommer allerede indenfor de næste tyve sekunder, også fordi jeg allerede ved, at du ikke gider læse mere, med mindre resten af kan fås som lydbog.
Amino er blevet iværksætternes svar på DBA, GulogGratis kombineret med Ekstra Bladets ”Nationen”. Forsøg lige engang bare for sjov, at benytte søgefeltet på Amino og søg efter ”Billig” - er det virkelig det, et iværksætterforum handler om? Ja, der er da umiddelbart intet galt med noget er billigt, men er det udgangspunktet for at starte en virksomhed? Det skal bare være billigt! Hvad skete der lige med, det skal være lækkert, god kvalitet og det skal have værdi for min virksomhed?
Forsøg lige at se på, hvor mange ”tråde” der er oprettet, med henblik på et samarbejde, hvor det rent faktisk handler om samarbejde. Og ikke ”giv mig en ydelse – så får du en procent i min utopiske biks, for jeg har verdens bedste idé”.
Er der iværksættere på Amino eller er det bare et loppemarked?
Lad mig lige gøre det klart for dig – du er ikke iværksætter, fordi du har købt et domainnavn og installeret Word Press – du kan kalde dig blogger eller skribent, men det gør dig altså ikke til iværksætter. Du er heller ikke iværksætter, fordi du kan skrive 16 ord for 8 kroner. Du kan kalde det en forretning, men dybest set ville flere have glæde af du gik med aviser. Og du har ikke en virksomhed, så længe du ikke har en visuel identitet – og det får du ikke af at copy/paste.
Rygklapperi
Et af de mest oprettede emner på Amino er ”Giv mig feedback på min side” - jeg var lige ved at skrive ”på mit theme, som jeg selv har downloaded”. For i realiteten er Word Press efterhånden blevet det primære og ”themes” det sekundære. Man kan næsten sige lige nu er Word Press Gud og Themes er Jesus, men man skal måske nogen gange erkende, at der findes andre religioner. Og hvordan er det iværksætteri? At man nu selv kan lave et website, der ligner alle andres? Og man kan fylde det op med affiliates, hvor der tjenes 8 kroner om dagen – og når websitet så endelig er copy/pastet, så skal man jo have ”kritik” fra de øvrige Aminoer, men bare ikke for meget kritik og det slipper man jo helt for, hvis man har en Word Press side, der ligner alle de andres.
Jeg oplevede for meget kort tid siden, i den nyindførte chat, et spørgsmål om ”feedback” på et website. Spørgeren var muligvis ikke der mest erfarne i at lave websites, men forventede åbenbart ikke, at få et ærligt svar – men ærligt var det. Hvilket resulterede i med det samme at gå i defensiven. Spørgeren havde jo helt selv installeret Word Press og hentet noget gratis og skrevet noget.
Det samme gør sig gældende med e-handelsløsninger – også kendt som webshops. Tendensen er, at der skal hentes noget gratis og et ”theme” - for så er man jo i gang med at sælge på nettet. Men fakta er blot, at det er muligt man er i gang, men alt selvstændig visuel identitet er ikke eksisterende, for der er igen tale om copy/paste. Du kan muligvis kalde dig iværksætter, hvis du har lavet en webshop, baseret på noget du har lånt fra andre, men du er ikke innovativ – du er bare endnu en i rækken. Og du kan være helt sikker på, at du aldrig kommer til at leve af det. Visuelt identitet er et redskab, der bruges til at skabe værdi i en virksomhed – en værdi, der synes glemt på Amino.
Nu er der ikke fordi, jeg bare vil smide om mig med kritik – Amino har mange kvaliteter, men hvis det ikke skal ende som et loppemarked, så kræver det selvjustits. Og hvis iværksættere skal skabe deres egen forretning, så skal det gøres med egne ideer og egen identitet – og ikke copy/paste.