Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Min kunde ikke vil betale for udført arbejde!?!

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 14. Sep 12
Indlæg ialt: 3
Fra  Evil Mambo Skrevet kl. 00:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg står netop i en situation hvor jeg er blevet booket til en freelance opgave som art director. Opgaven haster, så vi aftaler en pris pr email, og jeg går igang med opgaven med det samme. Jeg har sender foreløbigt design pr mail til gennemgang og forventningsaftemning. På det her tidspunkt har jeg arbejdet i 8 timer ud af de planlagte 16, da kunden vælger at stoppe opgaven på grund af kampagner ændringer. Jeg beklager afbrudet af opgaven og sender en faktura på de 8 timer. Kunden reagerer ved at være grov omkring mit arbejde pr. mail og i samme besked informere om at der er ikke er midler til at dække min faktura nu da opgaven er stoppet, men at de er villige til at kompensere mig ved at sende nogle produkter (kildevand).

Mit spørgsmål er: Må de undlade at betale mig, når nu vi på forhånd har aftalt pris (i øvrigt det dobbelte af hvad jeg har faktureret)?. Jeg har udført arbejdet uden problemer og i god kvalitet. Er der nogen af jer der ved hvordan man skal forholde sig i sådan en situation?

Eva

Fra København
Tilmeldt 2. Jul 12
Indlæg ialt: 1843
Fra  N/A - N/A Skrevet kl. 00:42
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Oprethold dit krav. Du skal selvfølgelig have betaling for udført arbejde - hvis du har dokumentation pr. email, så har du fat i den lange ende.

Send 2 rykkere med kr. 100,- i rykkergebyr pr. stk. Herefter kan du evt. benytte dig af det gratis rykkerbrev på neminkasso.dk

Fra 2450 Fattigness
Tilmeldt 4. May 12
Indlæg ialt: 607
Fra  Offpiste Skrevet kl. 00:50

Jeg havde sendt en faktura på det aftalte tidsforbrug - 16 timer. Det spiller ikke nogen rolle, at de midt i forløbet har bedt dig indstille arbejdet, eller at aftalen er indgået pr. e-mail.

Hvis de ikke er indstillet på at betale eller forhandle, kan du altid forsøge dig med noget no cure no pay-inkasso.

Fra Viborg
Tilmeldt 22. Feb 08
Indlæg ialt: 232
Skrevet kl. 00:57

De skal bare hoste op. Det er bestemt ikke dit problem at kampagnen er ændret - det er udelukkende deres eget. Det arbejde, der er sat i gang skal betales og jeg ville også fakturere de 8 timer. Nu har jeg lige set dit arbejde på dit website og det er superfede ting du laver. At fjolset derfor sviner dit arbejde til og oven i købet foreslår at sende dig en 'kompensation' i form af vand, synes jeg er decideret uforskammet og helt hen i vejret. Kør videre med faktura + 2 rykkere og derefter en sag, hvis kunden stadig ikke betaler. Jeg bliver helt harm på dine vegne!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46611
Fra  John Hannover Skrevet kl. 01:03

Afhængigt af hvad du har for aftale - er det jo ikke en gang sikkert at han kan halvere betalingen fordi han ha halveret projektet. Har I aftalt en fuld pris for den hele kan han ikke bare uden videre aflyse den ene halvdel. Du skal i alle fald holde fast

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Esbjerg
Tilmeldt 1. Jan 12
Indlæg ialt: 54
Fra  DC Entertainment Group Skrevet kl. 01:21

Hej Eva,

Når det er opgaver, der tager flere timer, så brug altid en kontrakt. Evt. betaling i etaper i opgaven. Det sker alt for ofte i netop denne branche, at tingene ikke går som det skal og kunden tror, at man bare kan sige stop, vende om og smutte, ligesom man kan i mange andre brancher.

Prøv at se denne video med Mike Monteiro fra Mule Design Studio, der hedder "Fuck You, Pay Me" - den fortæller dig stort set alt, hvad du skal vide, for at gardere dig i fremtiden mod det, som du lige er udsat for og andre mulige scenarier, som vi designere kan komme ud for.

Tilmeldt 14. Sep 12
Indlæg ialt: 3
Fra  Evil Mambo Skrevet kl. 01:52

Tak for jeres hurtige svar!! Jeg føler mig ganske enkelt 95% mindre håbløs nu. Har været gal i 12 timer. Jeg holder dem op på kravet, siger nej tak til kildevand og tager et glas vand fra hanen i stedet.
Og F*ck you. Pay me. er en helt fantastisk underholdende og informationsrig video, tak. ">Den her beskriver mere den tragikomiske situation man tit ender i.

Fra Tårs
Tilmeldt 12. Dec 07
Indlæg ialt: 942
Skrevet kl. 07:37

Efimi:
vi aftaler en pris pr email, og jeg går igang med opgaven med det samme.

Betyder det, at du 100% har fået opgaven???

Hos os har vi mange kunder, hvor vi aftaler priser pr. mail eller i tilbud, men dette er ikke ensbetydende med at vi skal starte produktionen af produkter, før kunden endeligt har sagt god for det og underskrevet et købsaftale.

Men er det aftalt i mailen, at du skal lave projektet, har du jo krav på betaling.

Som andre har skrevet, er det en god ide at lave en skriftlig aftale/kontrakt.

Fra Puerto De La Duquesa
Tilmeldt 13. Jul 09
Indlæg ialt: 3506
Fra  DesignYOU - Kreative løsninger Skrevet kl. 07:41

Efimi:
 På det her tidspunkt har jeg arbejdet i 8 timer ud af de planlagte 16, da kunden vælger at stoppe opgaven på grund af kampagner ændringer.

Det må man antage ;)

Fra Odense
Tilmeldt 4. Oct 06
Indlæg ialt: 664
Fra  Tele Call - enkle telefoner og struktur til ældre og handicappede Skrevet kl. 07:52

Du skal selvfølgelig have betaling for de 8 timers arbejde du har udført og jeg syntes at du er meget fair ikke at opkræve det fulde beløb som var aftalt.

vh
Henrik

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)