Manglende kontrakt er ikke nødvendigvis en ulempe. Heldigvis oplever jeg sjældent uenighed om betaling. Er dog flere gange, for ikke at sige altid kommet igennem med krav alene grundet sagens substans (mailkorrespondance). Min advokat synes at min fremgangsmåde er OK. |
Efimi:Jeg står netop i en situation hvor jeg er blevet booket til en freelance opgave som art director. Opgaven haster, så vi aftaler en pris pr email, og jeg går igang med opgaven med det samme. Jeg har sender foreløbigt design pr mail til gennemgang og forventningsaftemning. På det her tidspunkt har jeg arbejdet i 8 timer ud af de planlagte 16, da kunden vælger at stoppe opgaven på grund af kampagner ændringer. Jeg beklager afbrudet af opgaven og sender en faktura på de 8 timer. Kunden reagerer ved at være grov omkring mit arbejde pr. mail og i samme besked informere om at der er ikke er midler til at dække min faktura nu da opgaven er stoppet, men at de er villige til at kompensere mig ved at sende nogle produkter (kildevand).
Mit spørgsmål er: Må de undlade at betale mig, når nu vi på forhånd har aftalt pris (i øvrigt det dobbelte af hvad jeg har faktureret)?. Jeg har udført arbejdet uden problemer og i god kvalitet. Er der nogen af jer der ved hvordan man skal forholde sig i sådan en situation?Eva
Der er ikke netop een rigtig måde at forholde sig til sådan en situation på.
Hvis man vælger at afsætte tid og penge til at få den retsstilling (læs: betaling), der følger af loven, er det en god idé at have en kritisk holdning til eget tidsforbrug.
I det øjeblik kunden har meldt ud, at man ikke vil betale, gælder det om at undgå at bruge gratis tid på handlinger, som ikke er egnede til at formå kunden til at betale. Der mange fordele ved at undgå at bruge en masse gratis tid på lange telefonsamtaler og endeløse mailkorrespondancer med kunden. Det er tid, som er bedre anvendt på anden vis.
Fokus bør være på at få sagen indbragt for retten og få modparten dømt til at betale. Man bør kun bruge tid på de handlinger, som er nødvendige i den proces.