Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Min kunde ikke vil betale for udført arbejde!?!

Side 2 ud af 2 (13 indlæg)
Fra Virum
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 172
Fra  Brason.dk Skrevet kl. 08:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Manglende kontrakt er ikke nødvendigvis en ulempe. Heldigvis oplever jeg sjældent uenighed om betaling. Er dog flere gange, for ikke at sige altid kommet igennem med krav alene grundet sagens substans (mailkorrespondance). Min advokat synes at min fremgangsmåde er OK.

Tilmeldt 20. Feb 09
Indlæg ialt: 392
Fra  Danish Law Skrevet kl. 01:09
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Efimi:

Jeg står netop i en situation hvor jeg er blevet booket til en freelance opgave som art director. Opgaven haster, så vi aftaler en pris pr email, og jeg går igang med opgaven med det samme. Jeg har sender foreløbigt design pr mail til gennemgang og forventningsaftemning. På det her tidspunkt har jeg arbejdet i 8 timer ud af de planlagte 16, da kunden vælger at stoppe opgaven på grund af kampagner ændringer. Jeg beklager afbrudet af opgaven og sender en faktura på de 8 timer. Kunden reagerer ved at være grov omkring mit arbejde pr. mail og i samme besked informere om at der er ikke er midler til at dække min faktura nu da opgaven er stoppet, men at de er villige til at kompensere mig ved at sende nogle produkter (kildevand).

Mit spørgsmål er: Må de undlade at betale mig, når nu vi på forhånd har aftalt pris (i øvrigt det dobbelte af hvad jeg har faktureret)?. Jeg har udført arbejdet uden problemer og i god kvalitet. Er der nogen af jer der ved hvordan man skal forholde sig i sådan en situation?

Eva

Der er ikke netop een rigtig måde at forholde sig til sådan en situation på.

Hvis man vælger at afsætte tid og penge til at få den retsstilling (læs: betaling), der følger af loven, er det en god idé at have en kritisk holdning til eget tidsforbrug.

I det øjeblik kunden har meldt ud, at man ikke vil betale, gælder det om at undgå at bruge gratis tid på handlinger, som ikke er egnede til at formå kunden til at betale. Der mange fordele ved at undgå at bruge en masse gratis tid på lange telefonsamtaler og endeløse mailkorrespondancer med kunden. Det er tid, som er bedre anvendt på anden vis.

Fokus bør være på at få sagen indbragt for retten og få modparten dømt til at betale. Man bør kun bruge tid på de handlinger, som er nødvendige i den proces.

Tilmeldt 14. Sep 12
Indlæg ialt: 3
Fra  Evil Mambo Skrevet kl. 01:50

En hurtig opdatering. 
Jeg ringede til min advokat om mandagen og fik hjælp til en formulering på et svar.

Jeg sendte kunden en kort og saglig mail om at jeg fastholdt mit krav. Og at da pris og opgave var aftalt inden arbejdet gik igang ville jeg have krav på det fulde aftalte beløb og at de kunne se det som et tilbud fra min side at jeg kun havde faktureret det reelle timeforbrug. Beklagede deres noget nådesløse tone i den mail jeg havde modtaget og påpegede at en anden gang ville resulatet matche deres forventninger bedre hvis jeg modtog en fyldstgørende brief.

De svarede kort med en undskyldning og har lovet at min faktura bliver betalt. Men nu må vi se, jeg venter spændt!

Tak for alle de gode råd og interesse, jeg er sikker på at de vil kunne hjælpe andre i samme situation :)

Eva 

Side 2 ud af 2 (13 indlæg)